Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av davveh
#1196558
Hej!

Ibland när man ska starta bilen och köra iväg (alltså från avstängd motor) så är det omöjligt att få i någon växel. INGEN går i. Man kan koppla flera gånger men det hjälper inget alls.

Stänger man då av motorn och startar igen så går det helt plötsligt bra. Lika så om man stänger av och lägger i växeln innan man startar motorn så går det hur lätt som helst.
Har bytt olja i lådan och försökt justera länkaget men som sagt så går det lätt när motorn är avstängd.

Någon som har varit med om något liknande?

V70II 2,0F 2009
av valln
#1196657
Ja, lamellen draggar på splinsen men det är mycket vanligare fel på föregående generation och då runt år 04.
Det var fel fett, eller inte riktigt rengjort vid ev. byte.

Vet du om kopplingen är bytt ?
Det kan också vara annat fel...
av monza
#1197060
Jag ska in med min 2,5 FT med manuell låda, på auktoriserad Volvo-verkstad imorron, måndag.
Alla växlar funkar ju men lådan är ju tråkig o trött jämfört med manuella lådorna i tidigare bilarna av modellerna V70N och S80. Nu ska tekniker prova bilen bara för att jag ska få veta att:
1. Nej, den blir inte roligare än såhär
2. Jo, vi vill justera wire-länkaget.

(dock har jag nu börjat vänja mig o börjat uppleva V70N som sladdriga) ?:-/

Mvh
av davveh
#1197162
Är det inte lustigt att det går lätt med motorn avstängd? Och sen när man startar är det ibland omöjligt? Går i te ens med våld. Koppling är inte bytt och dragläge osv är det inget fel på.
av monza
#1197265
Återkoppling:
Han som provkörde kände samma som jag, efter bara några växlingar. Och det var inte ovanligt på min årsmodell.
Efter att dom smörjt växel-länkaget, känns växellådan som "ny". :)
av davveh
#1197284
monza skrev:Återkoppling:
Han som provkörde kände samma som jag, efter bara några växlingar. Och det var inte ovanligt på min årsmodell.
Efter att dom smörjt växel-länkaget, känns växellådan som "ny". :)
Härligt! Vad kostade det?
av monza
#1197294
davveh skrev: Härligt! Vad kostade det?
Det gick nog på deras goodwill-konto: 0:- :)
Löjliga priser XC70

Ägarna av äldre xc70 hänger p&ari[…]

Vi som beställt EX90

Vilka konkurrenter är det? Som jag ser det […]

Det var i något högre hastigheter ljud[…]

Felkodsläsare vida

Hej! Ķort fråga till er. Jag har 2st s60 fr&[…]