Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av dieseltorsk
#1196557
Hej!

Funderar lite på att byta bort min V50 -12, till förmån för en v70 eller v60.
Kollar runt lite på årsmodeller -14 och -15. Skiljer det något väsentligt mellan de årsmodellerna, förutom att det kom VEA -15 (sent -14?) Blev det några större uppdateringar/nyheter när -15 kom?

Businesspaketen och det ser rätt lika ut för årsmodellerna, men jag kan ha fel. Det är rätt rörigt att läsa ut ibland vad som ingår i annonserna, då alla säljer inte beskriver paketen, utan bara listar allt rakt upp och ner.

Tack på förhand!
av Schmoyoho
#1196748
Största skillnaden jag känner till är att iom MY15 försvann främre (orangea) sidomarkeringsljusen och är vita istället. MY16 fick nya, romboida, emblem på bakluckan och några tillval såsom BLIS försvann.

VEA kom väl redan 2014?
av andersuw
#1196834
Skillnaderna mellan MY -14 och MY -15 är följande:

Sensus Connect blev tillval (som nämnts tidigare), d.v.s. bilen får Internetuppkoppling

Sidomarkeringsljusen blev vita istället för brandgula (som nämnts tidigare)

VEA-motorer och därtill hörande automatlåda fanns tillgängliga hela modellåret (kom under senare delen av MY -14)

Däcktrycksövervakning blev standard under modellåret, först i form av dTPMS (särskilda sensorer i hjulen) och sedan i form av iTPMS (baserat på ABS-sensorerna). Vill minnas att det förstnämnda kom vecka 28 och det andra vecka 38. Även om dTPMS kanske är aningen bättre rent tekniskt har iTPMS den klara fördelen att man slipper bekymra sig om och bekosta särskilda sensorer. Och iTPMS gör sitt jobb enligt min erfarenhet.

På MY -16 tillkom inget utom möjligen de romboida emblemen på bakluckan. Däremot försvann Four-C och Inscriptionklädsel redan från början och BLIS försvann under modellåret.

Summa summarum är MY -15 det bästa modellåret, särskilt från vecka 38 och framåt, med tanke på att vissa saker tillkom och inget försvann. MY -15 har också den fördelen framför MY -16 att bilen går att läsa ut med den sista version av VIDA som inte var Internetbaserad (VIDA 2014D), d.v.s. den version vi alla kan köpa. Det går mig veterligen inte med MY -16 men troligen hela modellåret -15 även om jag inte är hundra på det. I vart fall går min MY -15, tillverkad vecka 47, dessbättre att läsa ut.
av dieseltorsk
#1197022
andersuw skrev:Skillnaderna mellan MY -14 och MY -15 är följande:

Sensus Connect blev tillval (som nämnts tidigare), d.v.s. bilen får Internetuppkoppling

Sidomarkeringsljusen blev vita istället för brandgula (som nämnts tidigare)

VEA-motorer och därtill hörande automatlåda fanns tillgängliga hela modellåret (kom under senare delen av MY -14)

Däcktrycksövervakning blev standard under modellåret, först i form av dTPMS (särskilda sensorer i hjulen) och sedan i form av iTPMS (baserat på ABS-sensorerna). Vill minnas att det förstnämnda kom vecka 28 och det andra vecka 38. Även om dTPMS kanske är aningen bättre rent tekniskt har iTPMS den klara fördelen att man slipper bekymra sig om och bekosta särskilda sensorer. Och iTPMS gör sitt jobb enligt min erfarenhet.

På MY -16 tillkom inget utom möjligen de romboida emblemen på bakluckan. Däremot försvann Four-C och Inscriptionklädsel redan från början och BLIS försvann under modellåret.

Summa summarum är MY -15 det bästa modellåret, särskilt från vecka 38 och framåt, med tanke på att vissa saker tillkom och inget försvann. MY -15 har också den fördelen framför MY -16 att bilen går att läsa ut med den sista version av VIDA som inte var Internetbaserad (VIDA 2014D), d.v.s. den version vi alla kan köpa. Det går mig veterligen inte med MY -16 men troligen hela modellåret -15 även om jag inte är hundra på det. I vart fall går min MY -15, tillverkad vecka 47, dessbättre att läsa ut.
Tack för tipsen! Det var till stor hjälp. :)
Nu gäller det bara att hålla koll på de olika paketen, men där finns det lite om man googlar.
av andersuw
#1197068
Om du har undringar om utrustningsnivåer och paket till V70 är det bara att du frågar. Jag har nyligen befunnit mig i samma situation och passade då på att beväpna mig med ett antal broschyrer (huvudsakligen som PDF) innan det var för sent. De finns inte längre tillgängliga på nätet där jag då hittade dem så jag kan inte länka. Jag kan däremot i rimlig utsträckning titta efter om det behövs.

Tilläggas bör att det jag sa om vad som gäller för olika årsmodeller gäller V70. Jag har inte koll på V60 eftersom jag aldrig övervägde någon sådan. Kanske är situationen väsentligen densamma som för V70 men det kan finnas detaljer där det skiljer.
av MickeO
#1197133
andersuw skrev:...
Däcktrycksövervakning blev standard under modellåret, först i form av dTPMS (särskilda sensorer i hjulen) och sedan i form av iTPMS (baserat på ABS-sensorerna). Vill minnas att det förstnämnda kom vecka 28 och det andra vecka 38. Även om dTPMS kanske är aningen bättre rent tekniskt har iTPMS den klara fördelen att man slipper bekymra sig om och bekosta särskilda sensorer. Och iTPMS gör sitt jobb enligt min erfarenhet.
...
Är detta alltså bilar byggda vecka ~28-38 2014 (MY15)? Eller samma veckor 2015?
av andersuw
#1197138
Det handlar om bilar av MY -15 byggda fr.o.m. vecka 28 respektive vecka 38 2014, med reservation för att jag inte är hundra på de exakta veckouppgifterna. Den information jag har baseras ursprungligen på det här dokumentet på tyska:

https://www.motor-talk.de/forum/aktion/ ... tId=729912

Där sägs att man avser att börja montera dTPMS vecka 28 och att man räknar med att gå över till iTPMS vecka 38 eller 39.

Av Volvos tillbehörssida framgår indirekt att dTPMS monterades t.o.m. chassinummer 321936 på V70. Därefter gäller iTPMS.

http://accessories.volvocars.com/sv-se/ ... afety/2015

Vad jag kan se går det enligt den sidan också att "eftermontera" det ena eller andra systemet även på vissa äldre bilar. För iTPMS handlar det då bara om mjukvara.
av dieseltorsk
#1197277
andersuw skrev:Om du har undringar om utrustningsnivåer och paket till V70 är det bara att du frågar. Jag har nyligen befunnit mig i samma situation och passade då på att beväpna mig med ett antal broschyrer (huvudsakligen som PDF) innan det var för sent. De finns inte längre tillgängliga på nätet där jag då hittade dem så jag kan inte länka. Jag kan däremot i rimlig utsträckning titta efter om det behövs.

Tilläggas bör att det jag sa om vad som gäller för olika årsmodeller gäller V70. Jag har inte koll på V60 eftersom jag aldrig övervägde någon sådan. Kanske är situationen väsentligen densamma som för V70 men det kan finnas detaljer där det skiljer.
Schyst! Har du dem på PDF idag, nedsparade ? I så fall kan du ju maila mig dem?

Monterade in en CarPlay box i bilen. Känns[…]

Dörrlås V-fram

Jo, det var ett kabelbrott. Den klassiska grö[…]

Hej, jag letar efter en lämplig bil till fami[…]

har du provat göra rent sensorn i LMM? an[…]