Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av VolvoNettan
#1193006
Hej!

Är på jakt efter en D4:a på 181 hk. Frågan är bara om det är att föredra årsmodell 2014 då den ju har nya motorn (VEA?) eller duger årsmodell 2013 lika gott?

Har årsmodell 2014 både 4 och 5 cylindrig motor att välja på? Vilken är i så fall att föredra och varför?

Har D4:an i dessa båda årsmodeller partikelfilter som måste bytas?

Hur är automatlådorna?

Jag tar tacksamt emot tips på om där är något särskilt jag bör kolla på bilen inför köp (tänker då i det närmaste på ev. sjukdomar etc) och du får gärna lämna gärna ett å annat råd här också! :wink:

Tackar ödmjukast gör
VolvoNettan
av trasker
#1193017
Det finns ganska mycket skrivet om VEA i detta forum under sektionen för XC60 mfl.

Min konklusion blev att jag orkar inte med småstrul och motorer som rycker. Jag betalar hellre lite högre skatt och inte ska jag köra i STHLM heller så en EURO5-klassad motor funkar.

Slog till på en V70 D4 AWD Automat -14 och ångrar mig inte en sekund.
av andersuw
#1193032
D4 finns med VEA-motor från mitten av modellåret 2014 och då bara som FWD. MY -15 kom nytt infotainmentsystem som tillval (Sensus Connect) och, från mitten av modellåret, däcktrycksövervvakning som standard, först med särskilda sensorer i hjulen (kanske bra men dyrt) och sedan på basis av ABS-sensorerna. Jag har en V70 D4 -15 med VEA-motor och åttastegad automat, med det nya infotainmentsystemet och ABS-baserad däcktrycksövervakning. Är mycket nöjd med hur drivlinan fungear. Väsentligt snålare på papperet än den gamla femman (lägre skatt), åtminstone något snålare i verkligheten (fast säkert inte lika mycket), tyst, vibrationsfri och smidig. Har hittills inte haft några som helst problem med ryckighet hos vare sig motor eller låda (peppar, peppar). Vilka problem som finns statistiskt sett vågar jag inte uttala mig om men om det vore allvarliga systematiska problem med den nya drivlinan tror jag vi kunnat läsa mer om den saken än vad som hittills varit fallet.
Användarvisningsbild
av the_dolph
#1193133
Jag har en my 16 xc70 awd med 2.4d motorn och manuell låda. Riktigt nöjd.
av VolvoNettan
#1193182
Hej!

Tack för era svar. Tyvärr kan jag inte lägga så mycket pengar som på en 2015 eller 2016 utan en 2014 till för mig rätt pris är mitt tak. Har en gammal D5:a -07 som är tänkt skall gå som andra bil och skatten på den är 4900 kr så någon mer bil med hög skatt är inte heller av intresse varför XC70 och AWD går bort. "Trasker, du" skrev att du inte är intresserad av småstrul och ryckig motor, hur menar du då? En annan fråga: Vad kan strula med en automatlåda och är det en kostsam historia?

Mvh
VolvoNettan
av MickeO
#1193200
Iofs har jag bara kört en 163hk D4 (2013) och fyra 181hk (2014), samtliga raka 5:or, men jag tycker att sistnämnda känns som en helt annan motor (bättre alltså).

Monterade in en CarPlay box i bilen. Känns[…]

Dörrlås V-fram

Jo, det var ett kabelbrott. Den klassiska grö[…]

Hej, jag letar efter en lämplig bil till fami[…]

har du provat göra rent sensorn i LMM? an[…]