Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av robban8899
#1192544
Hej!

Var och kollade på en Xc70 d5 awd idag från 08 (nya modellen). Bilen har gått 18000mil så misstänker kamrem ska bytas? Pris på det isf?

Bilen är automat ska lådan servas?

Sen funkade inte den elektroniska bakluckan hela tiden. Fungerade bara ibland och endast vid stängning samt vid öppning av den övre halvan av luckan.
Vad kan vara fel?

Sen undrar jag överlag hur denna bil är? Har haft Audi a4 quattro innan så inte så kunnig på Volvo :)
#1192583
Oljebyte i automatlådan är inte fel, även om det inte ingår i normal service. Luckan kan lida av glapp i kablage eller i lucklåset.
Vad rembyte kostar beror på vilken verkstad du går till.
#1192589
Andreas123 skrev:Byta lagret till ac kompressorn frihjul är starkt rekommendation att byta om de inte är bytt på den.Växel lådan ska inte servas normalt sett.Kamremmen ska bytas vet ej pris.//Andreas

Vad skulle det kosta att byta detta lager?

Mvh Robin
#1192592
robban8899 skrev:
Andreas123 skrev:Byta lagret till ac kompressorn frihjul är starkt rekommendation att byta om de inte är bytt på den.Växel lådan ska inte servas normalt sett.Kamremmen ska bytas vet ej pris.//Andreas

Vad skulle det kosta att byta detta lager?

Mvh Robin
Kan man skruva själv kostar de inte många hundringar.Mitt lager skar vid 20 tusen mil de var inte så kul.
/Andreas
av Volvo_S60
#1192624
Hej,

Det är en underbar bil!
Jag upplevde min MY2008 som väldigt välbyggd och solid.
Sålde den för 2 år sen och körde den från 7000 till 14000mil utan ett fel. Fick byta bromsbelägg fram, men annars utan problem.

Dock är skatten dyr och den är nästan likvärdig i förbrukning som min nuvarande T6:a.

Med det miltalet så hade jag kollat extra på bromsskivor, hjullager.
Hade även bytt olja i växellådan, kollat över Haldex och servat den.

Byta kamrem och service på det miltalet kostar typ 7-10.000kr beroende på vad som görs och byts naturligtvis.

Planerar du att behålla den länge så snåla inte på ovanstående underhåll. Grym och slitstark bil :-)

Har den inte Polestar så rekommenderar jag det. Ger bara 20hk extra, men vridmoment och växlingar blev grymma efter det på min!

Lycka till!
#1192635
Jo annars är de en fin bil.har en v70 d5 awd 2008 automat gått 23 tusen mil.inge problem med awd eller växellådan aldrig bytt olja i lådan eller awd systemet.Hadde tur när ac:en skar korta remmen gick av bara,de är ju några som tyvär har fått kamrems brott tack vare detta.
///Andreas
#1192669
Jag är sådan som tror på förebyggande underhåll. Bytte olja i automatlådan efter 12000 mil. Gjorde en markant förbättring av växlingskvalitén. Bytte olja i Haldexkopplingen efter 18000 mil. Då var filtret igenkleggat till en tredjedel.
Nu har jag kört 23000 mil och kör nog lika många till med den bilen. Fungerar utmärkt och har en del företräden som inte finns på exempelvis V90 Cross Country.
#1192695
Har idag en Audi a4 2.0 tdi quattro avant från 2012.
Precis skaffat hund så inser att audin är för liten till hundbur mm.
Audin har gått 14200 mil och Xc70 har gått 18100. De vill ha drygt 99000 för Volvon. Vad tror ni man kan begära i mellanskillnad på audin? :???: :)

Jag testa car.info för skojs skull och sö[…]

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]