Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Mazzokie
#1192356
Hej,
jag har en V70 2010, motor Motor D5244T14 och behöver nytt hjullager höger fram, för dyrt att lämna in mellan 3500 och 8000, tänker köpa ett helt lagerhus från bildelsbasen för 1250 som gått 1000mil.
Jag behöver bara vara säker på att inte gå på en mina, dvs att köpa ett lagerhus från ca 2010 som inte passar.
Jag tror att om jag går efter ett nummer som kallas originalnummer på bildelsbasen:
31201286 är ett nummer som står när jag tittar på en exakt likadan bil som min på bildelsbasen, fast då har lagerhuset (hjullagret) rullat många mil för samma peng, men detta nummer anges även på lagerhuset som jag länkar till nedan .
Skulle detta passa min:
https://www.bildelsbasen.se/?link=item& ... e&asc=1&vc[0]=204123102&vcx=5063&pc[0]=110105108&pos[110105108]=00000000000000000100&post_id=22571416

Mvh Michael
av least
#1192376
Har du utrustning för att pressa det nya lagret/navet på plats?
Det sitter inte skruvat fram...
av Yaniz
#1192378
3500-8000 för byte av hjullager? Vad är det för prisförslag? Nä, vänd dig till en annan verkstad. Det prisspannet är oseriöst.
av Mazzokie
#1192388
Jag behöver inte pressa ut något lager när jag byter hela lagerhuset, detta är ju nedre delen av fjäderbenet som går att separera från fjäderbenet, alltså hela hjullagerhuset med chassi-förankring
av andersuw
#1192493
Mazzokie skrev:31201286 är ett nummer som står när jag tittar på en exakt likadan bil som min på bildelsbasen,
Ja det är rätt artikelnummer enligt VIDA för styrspindel (lagerhus) höger fram till en V70 2010 med D5244T14.
av Mazzokie
#1192775
Är fjäderbenet symmetriskt ur hjulvinkels-synpunkt, eller kan man påverka hjulvinkeln om man inte monterar ihop det med lagerhuset på tiondels-millimetern (bortsett från att det nya lagerhuset kan ha differenser)?
av Mazzokie
#1193272
Har fått hem det "nya" lagerhuset och har planer på att skruva på lördag.
Det verkar som att noggrannheten får bli maximal när det gäller ihopskruvning av fjäderbenet då gaffelbenets höjd annars kan bli annorlunda då det verkar som att det saknas stoppklack.
När det gäller ihopsättningen så verkar det även inte finnas någon stoppklack som markerar lagerhusets infästning som teoretiskt skulle kunna få den att hamna vridet till vänster eller höger från originalinfästningen.
Alltså lagerhusets montering i fjäderbenet verkar vara varierande på både höjden och även i sidled.
XC70 - S80 och XC90 i ett?

Sitter ju backkamera i vilken V70/XC70 som hels[…]

Tack för ett utförligt svar Lennart! S&a[…]

Fattar inte riktigt detta. Alla av nya generatione[…]

Måste man ha specialverktyg för att lyf[…]