Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Animalks04
#1192291
Hej.

Som ämnesraden redan avslöjat så behöver jag hjälp.
Jag söker en så driftsäker motor som möjligt och som gärna går mjukt o fint.
Har försökt googla mig till det men det är så stor spridning på resultaten att jag inte blir mycket klokare.

Jag har för avsikt att köpa en nyare V70 än den jag har (V70n 2006 2,4l 140hk)
Min budget tillåter mig att köpa en V70II runt årsmodellerna 2010/2011 som rullat mellan 10-15000 mil.

Problemet jag har är att jag inte vet vilken motor/växelsalternativ som lirar bäst ihop när det gäller dieselmotorerna
De motoralternativ jag tittat på är 2,4d (My10), D3 (My11) eller D5 (my10&11)

Jag kör dagligen 5 mil (enkel resa) till jobbet med mestadels motorväg sen blir det ett antal Stockholm-Skåneresor varje år.
Tror jag ligger på runt 3500-4000 mil/år idag, därav valet med dieselmotor.

- Vilket motoralternativ tror ni passar bäst och som håller bäst i längden (Har för avsikt att behålla bilen länge)
- Automat eller manuell?
- Är det någon av motorvalen som har kända fel som kostar skjortan att åtgärda?
- Något annat jag bör tänka på när jag står med säljaren och tittar på bilen jag hoppas kunna köpa?

P.S Mindre bilar( V50/V60) är inte aktuellt för vi är 5 i familjen och alla vill alltid ta med för mycket saker när vi åker iväg... :roll:
Användarvisningsbild
av apersson850
#1192301
2011 infördes ny insprutningsteknik, som ger mjukare gång i dieslarna. Jag upptäckte detta när jag letade begagnad XC70 och började med en 2008. 2011 gick så mycket bättre att jag ville ha en sån istället. Det slutade med en 2012:a för min del.

Ju mer jag läser här på forumet om[…]

Bruten fjäder framvagn

Jag kontaktade bilförsäljaren Bilia, dom[…]

XC - Rear axle sensor

Tänker om det kan vara höjdvinkelgivar[…]

Den eviga däcksfrågan

Varför spacers, det är inte bra för[…]