Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Andreasj
#1192133
Hej!
Har en Volvo V70 D4 årsmodell -14.
Problemet jag har är att den knackar ovanligt hårt vid lättare
Gaspådrag. Och det är enbart när bilen kommer upp i
Temperatur. När man sedan gasar på lite hårdare eller kommer upp
I hastighet så försvinner Knacket. Har provkört liknade modell och år men
Upplever inget sådan ljud.

Låter som ett vanligt dieselknack fast betydligt skarpare.

Har sökt runt på nätet utan resultat.

Vad kan det tänkas vara?
av Psyko
#1192137
Det är inget fel, det är dieselknack. Beroende på hur mycket du gasar så sprutar spridare in olika mycket diesel. När blandningen är på ett speciellt sätt får man det där diesel smattret. Har hört det I massor av bilar så din är inte unik.
av Andreasj
#1192142
Okej. Jo, jag vet ju att dieselbilar knackar.
Men blir mer som ett spikande/rasselknack. Varför
Låter den bara när motorn blivit varm ?
Användarvisningsbild
av Derank
#1192145
Det är en diesel, dom låter så, ibland låter det som ett lagerknack, donk donk donk donk el en fiskekutter.
av Psyko
#1192147
Andreasj skrev:Okej. Jo, jag vet ju att dieselbilar knackar.
Men blir mer som ett spikande/rasselknack. Varför
Låter den bara när motorn blivit varm ?
Det har med bränsle /luft blandningen att göra samt bränsletryck. Dom låter så där, det är bara acceptera när man kör diesel.
av Daniel73
#1192177
Vad kör du på för diesel?

Min låter lite med statoil miles och nästan inget med milesplus.

Volvohandlarens diesel på Tanka slammrar min bil rejält med.
av Andreasj
#1192194
Daniel73 skrev:Vad kör du på för diesel?

Min låter lite med statoil miles och nästan inget med milesplus.

Volvohandlarens diesel på Tanka slammrar min bil rejält med.

Tankar cirkel k's Miles. Kan det vara fel inställt oljetryck eller att den får fel
Blandning kanske. Ska förbi en volvoverkstad och höra iaf.
Användarvisningsbild
av apersson850
#1192241
Man kan ju tro att den gått tillbaka till singleinsprutning. Så var det för en del år sedan, en dusch av bränsle per insprutning. Sen gick man till multiinsprutning, med en liten startdusch, en större huvuddusch och så en liten avrundningsdusch på slutet, för att få jämnare gång. Till att börja med bara i lägre varvtal, för systemet hann inte med när det gick fort. Men numera ska den göra detta hela tiden. Det är lite som att härma förkammardieslarna fast med direktinsprutning.
av andersuw
#1192499
Par tre raffinaderier i EU? :shock: :roll: Det finns fler än så bara i Sverige. Se här:

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_o ... es#Austria

Sedan är ju inte heller länder inom EU de enda leverantörerna av intresse. Hört talas om att Ryssland säljer petroleumprodukter?

Därtill kommer det faktum att det blandas in icke-fossilt bränsle (FAME, HVO) av lite olika härkomst och i olika utsträckning i den diesel som säljs i Sverige. Plus diverse tillsatser som är specifika för de olika oljebolagen.

Om man sedan kan höra/känna någon skillnad att tala om mellan de olika dieselblandningar man kan köpa här vågar jag inte uttala mig om.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7

Rensat och impregnerat läder stolar och inter[…]

Har en Volvo S80 II årsmodell 2011. Den har […]

C003107 -Hjulhastighetsgivare

Ganska stort. Fram är den inte integterad som[…]

740 generator laddar dålig

Kolla och lossa, smörj in, spänn fast al[…]