Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av goranostrom
#1191863
Hej
Blev så trött på bilen precis - V70 D3 2011 - och jag har inte riktigt tiden just nu. Har gått bra hela tiden sen jag inhandlade den. Helt plötsligt drar den bara runt och går ej igång.
Med största sannolikhet är det nåt med bränslepumpen eftersom det är väldigt tyst där bak. Så tänkte kolla om nån har erfarenhet att skruva med denna modell?
Det brukar sitta en lucka under baksätet på de flesta bilar för att komma åt pumpen, men ej hittat den ännu. Finns luckan eller måste jag sänka tanken?
Nån som har nåt tips på att felsöka enkelt? Eller tips för att enkelt komma åt så jag kan mäta upp pumpen?

Och jag har kollat säkringar, knackat på tanken (dunkat), svurit högt och det hjälpte inte alls.

Göran
Användarvisningsbild
av apersson850
#1191869
Denna Fordinfluerade modell har inte serviceluckor för bränslenivågivare eller dito pump. Så det är till att släppa ner tanken för att komma åt.
av goranostrom
#1191872
Tack för snabbt svar!
Misstänkte det. Nån som har tips på att förenkla?
Eller är det bara att lossa avgassystemet, alla plåtar, påfyllningrör, div bromsrör som verkar sitta illa till och spännbanden?

En jäkla tur att det inte är för mycket i tanken...
Så nu vet ni vad jag pillar med ikväll och förmodligen natt - ute på grusplanen :)

Har inte jobbat med så nya bilar. Behöver dieselpumpen luftas efter - i det fall jag får skruva isär ordentligt?
av goranostrom
#1191875
StefanN skrev:Men börja med att kolla felkoder, att mecka på måfå är ju rätt tidsödande.
Går det att få ut dom manuellt på denna modellen? Inga varningslampor lyser. Precis som om den tror att den snurrar.
Användarvisningsbild
av knut1955
#1191878
Hei
Hadde samme feil på min 11-mod D3 for 2 år siden, dieselpumpen i tanken røk. Gir ingen feilmelding, det er ingen elektronisk overvåking her. Tanken må ned for å bytte pumpen. På min ble også kabelstokken byttet.
Gikk heldigvis på garantien her i Norge.

Det er visst en del som har vært utsatt for dette.
av goranostrom
#1191880
knut1955 skrev:Hei
Hadde samme feil på min 11-mod D3 for 2 år siden, dieselpumpen i tanken røk. Gir ingen feilmelding, det er ingen elektronisk overvåking her. Tanken må ned for å bytte pumpen. På min ble også kabelstokken byttet.
Gikk heldigvis på garantien her i Norge.

Det er visst en del som har vært utsatt for dette.
Tack för info! Jag går nog rätt på pumpen och funkar den letar jag framåt. Det är ju det mest utsatta stället för bränsletillförseln och har inte hittat hur jag får ut felkoder och är långt ifrån verkstad som kan ta fram dom. Det är bara att köra på...
av goranostrom
#1191912
Det var något glapp i pumpen eller kontakten, men den snurrar och går nu igen. Troligen är det själva pumpen för kontakten såg rätt bra ut. Men när jag hade ner tanken och kollade kontakten och därefter provade så gick den igång sen. Satte fast en kabel i kontakten så att jag kan rycka i kontakten utan att lyfta ner tanken. En sk hobbylösning när ingen tid finns. Pumpen får införskaffas en ny och ett byte får ske framöver.

Lossa alla plåtar och om du med våld tar ut värmeskyddet så behöver du inte lossa avgasröret. Sätt en domkraft under, Lossa klammern till gummiröret för påfyllningen - den glider av självmant när tanken går neråt. Plastpåse med gummisnodd om. Lossa spännbanden och ta bort det högra och låt det vänstra spännbandet vara kvar utan bultar - ligger som stöd för tanken och enklare att få tillbaka den sen. Släpp domkraften försiktigt och genom att luta lite så glider tanken ner lätt. Jag hade kvar ca 15 liter och tog aldrig ut tanken vid sidan om bilen, men den låg ner på backen med domkraften under. Det är nog enklare om du kan tömma den innan du sätter tillbaka. Pumpen och kontakten säger sig självt. Går rätt fort alltså. Lägger ut några bilder senare så att det finns nåt om V70 D3 och tank.

Och tack så hemskt mycket för kommentarerna.
av Mr T
#1191920
Kanon med en beskrivning av tillvägagångssättet! Bilder är också trevligt.

Jag har samma motor och årsmodell - hur långt har din gått?

//Trier

Monterade in en CarPlay box i bilen. Känns[…]

Dörrlås V-fram

Jo, det var ett kabelbrott. Den klassiska grö[…]

Hej, jag letar efter en lämplig bil till fami[…]

har du provat göra rent sensorn i LMM? an[…]