Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av GubbNicke
#1191675
Jag har snöat in på att använda V40-fälgar (2013-) på min V70 2014. Eftersom bulthålen skiljer undrar jag om det någon som har en länk eller tips om lämpliga hjulbultar så att de verkligen sitter kvar?
av Daniel73
#1191734
Maila specialfälgar och fråga.

Det finns m14 med lite mindre kona så den passar m12.
av least
#1192082
Kommer inte detta att falla på att din bils max-vikt överskrider det som fälgarna är tillverkade för att tåla?
av Daniel73
#1192184
least skrev:Kommer inte detta att falla på att din bils max-vikt överskrider det som fälgarna är tillverkade för att tåla?
Man får nästan anstränga sig för att hitta något som klarar mindre än 600kg...
Användarvisningsbild
av MartinS
#1192210
Med tanke på hur mycket skitfälgar som säljs och används behöver man nog inte vara orolig för att använda en orginalfälg, även om den är från en bil som väger ett par hundra kilo mindre.
av least
#1192213
Det finns dock en anledning till varför olika bilar har olika diameter på sina skruvar till hjulen.
Det är olika laster som skjuvar på dessa fästpunkter, men det lär finnas säkerhetsmarginaler att ta av.
av GubbNicke
#1192318
Tackar för info och tankeställare!

Det skiljer ca 500 kilo i tjänstevikt och jag har svårt att tro att skillnaden har betydelse. Tro är dock inte att veta.

Ska det verkligen vara MINDRE kona. Jag gissade på större eftersom Muttern/konan på en V40 tydligen är betydligt större än Huvudet/konan på V70. Gängdelen är däremot grövre på V70 (14) än på V40 (12)

Jag fick hjälp av en däckhandlare idag och vi kollade diametrar på original. Där konan slutar hade en V70 bult 27mm. En mutter som skulle vara till en v40 låg på 28mm. Kollade sedan en bult jag hade liggande hemma och fick den till 26mm. Båda v70-bultarna hade roterande kona.
Lite rörigt det här. :)
av Daniel73
#1192323
least skrev:Det finns dock en anledning till varför olika bilar har olika diameter på sina skruvar till hjulen.
Det är olika laster som skjuvar på dessa fästpunkter, men det lär finnas säkerhetsmarginaler att ta av.

Du byter ju inte skruvstorleken....

Städat i min V70 D3 my-11. Köpte en V90[…]

Borta länge från forumet. Har nyss k&o[…]

Hjälp

Behöver byta denna.hur får man loss den[…]

Framhjulslager V50

Jag har köpt 2st framlager på Biltema m[…]