- tor 17 aug 2017, 22:59
#1192169
xAx skrev:Variosboy skrev:Det man kan göra för att förebygga så gott det går är att byta följande:
-Remskivan på generatorn
-Lagret till magnetkopplingen på kompressorn
-Spännaren till remmen
-Och sist men inte minst, remmarna.
Man behöver alltså inte byta hela kompressorn/generatorn.
Delarna kostade sammalagt ca 2000:- när jag köpte dom i maj i år. Det är trångt att göra detta, men inte det minsta svårt, och för att byta remskivan behövs ett specialverktyg (köpte en sats för ca 500 på biltema där detta fanns med).
Räkna med en dag i garaget alternativt några tusenlappar för att lämna bort jobbet till en icke märkesverkstad.
Hur bar du dej åt för att få på den korta ac-remmen?
Jag fick åka till verkstad för jag lyckades inte själv.
Köpte två olika verktyg som skulle vara behjälpliga,
men de funkade inte.
Gjorde samma misstag (köpte verktyg).
Du behöver bara lossa kompressorn o vinkla den sen spänna den på plats.
Generatorns frihjul satt bedrövligt till men det var bara och lossa den me och "svära" bort den med specialverktyget som Variosboy talar om ( testa med "djävla idiot konstruktörer Volvo har", det funkade för mig).
Pröva även "jag skall släpa den Dj***len i gruset" om inget annat fungerar...
Senast redigerad av 1 oldtimersmc, redigerad totalt 0 gånger.
Amazon 61,142 -68, ols98-cab69, Diplomat Cope-66!! 544 Sport -65 144-69 164E -73,264F -76,P1800 67,BMW, 740 85 745 88 745GLT90 V70LT 99 V70lt 02 Delta88 cab 455 70 Mustang GT Cab-05 V70 2.4d my10 x 2 och my12 d3 v90 t5 17 xc70 d5 2015