Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av HenrikLarsen
#1191853
OK, tak för svar, Rådlös. Her är en en pressmeddalanda från 2008, da disse Flexifuelbilar blev introducerat [ https://www.media.volvocars.com/global/ ... ases/11828 ] ,som blandt annat visar hur olika delar av motoren er forsärkt, till eksempel toppan og innsugnings-valverna, men också bensintank, pump, slangar och samlinger til sistnämda.
Bilagor
Screenshot 2017-08-16 at 15.55.39.png
Screenshot 2017-08-16 at 15.55.39.png (303.12 KiB) Visad 555 gånger
av Yaniz
#1191864
SörenS skrev:
Yaniz skrev:Lite nyfiken, då det inte är precis ovanligt att kamremmen rasar på äldre V70:or, speciellt dieslar.

1) Hur långt hade den gått och om mer än 18000 mil var kamremmen bytt? Servicen är vid 18000 mil.

2) Vad var orsaken till kamremsbrottet? Var det sälva kamremmen som brast eller var det multiremmen som brast och som därefter trasslade in sig i kamremmems löpbana? Dålig spännrulle? Dålig AC-kompressor dvs lagret i magnetkopplingen som skurit?
1. ca 24000mil. Kamremmen var bytt i tid strax efter 17000.

2. Förklaringen jag fick var att multiremmen gått, om det finns någon bakomvarande anledning vet jag inte än. Bytesintervaller på kamremmen har man ju full koll på men för multiremmen är det aldrig någon som sagt något till mig. Jag har haft bilen på service hos volvo verkstad. Vad jag vet så bytte jag multiremmen för 9-10 000mil sedan men den borde väl även ha bytts vid kamremsbytet, antar jag.

Det lutar nu åt att jag byter hela motorn.
Det är sällan multiremmen brister utan anledning; den underliggande orsaken brukar vara att lagret i magnetkopplingen till ac-kompressorn, lagret i spännrullen eller lagret i generatorns frihjul klappar ihop (skär). Remskivan slutar snurra, hög värme pga friktionen uppstår, remmen börjar "smälta" som därefter trasas sönder och letar sig in i kamremmens löpbana med motoras som följd ...
av SörenS
#1191992
Yaniz skrev:
SörenS skrev:
Yaniz skrev:Lite nyfiken, då det inte är precis ovanligt att kamremmen rasar på äldre V70:or, speciellt dieslar.

1) Hur långt hade den gått och om mer än 18000 mil var kamremmen bytt? Servicen är vid 18000 mil.

2) Vad var orsaken till kamremsbrottet? Var det sälva kamremmen som brast eller var det multiremmen som brast och som därefter trasslade in sig i kamremmems löpbana? Dålig spännrulle? Dålig AC-kompressor dvs lagret i magnetkopplingen som skurit?
1. ca 24000mil. Kamremmen var bytt i tid strax efter 17000.

2. Förklaringen jag fick var att multiremmen gått, om det finns någon bakomvarande anledning vet jag inte än. Bytesintervaller på kamremmen har man ju full koll på men för multiremmen är det aldrig någon som sagt något till mig. Jag har haft bilen på service hos volvo verkstad. Vad jag vet så bytte jag multiremmen för 9-10 000mil sedan men den borde väl även ha bytts vid kamremsbytet, antar jag.

Det lutar nu åt att jag byter hela motorn.
Det är sällan multiremmen brister utan anledning; den underliggande orsaken brukar vara att lagret i magnetkopplingen till ac-kompressorn, lagret i spännrullen eller lagret i generatorns frihjul klappar ihop (skär). Remskivan slutar snurra, hög värme pga friktionen uppstår, remmen börjar "smälta" som därefter trasas sönder och letar sig in i kamremmens löpbana med motoras som följd ...
Är detta ren otur eller är det något man ska/kan förebygga? sällan man byter till en ny ac kompressor eller generator om dom fungerar tänker jag...
Användarvisningsbild
av Variosboy
#1192023
Det man kan göra för att förebygga så gott det går är att byta följande:
-Remskivan på generatorn
-Lagret till magnetkopplingen på kompressorn
-Spännaren till remmen
-Och sist men inte minst, remmarna.

Man behöver alltså inte byta hela kompressorn/generatorn.

Delarna kostade sammalagt ca 2000:- när jag köpte dom i maj i år. Det är trångt att göra detta, men inte det minsta svårt, och för att byta remskivan behövs ett specialverktyg (köpte en sats för ca 500 på biltema där detta fanns med).
Räkna med en dag i garaget alternativt några tusenlappar för att lämna bort jobbet till en icke märkesverkstad.
av SörenS
#1192073
Variosboy skrev:Det man kan göra för att förebygga så gott det går är att byta följande:
-Remskivan på generatorn
-Lagret till magnetkopplingen på kompressorn
-Spännaren till remmen
-Och sist men inte minst, remmarna.

Man behöver alltså inte byta hela kompressorn/generatorn.

Delarna kostade sammalagt ca 2000:- när jag köpte dom i maj i år. Det är trångt att göra detta, men inte det minsta svårt, och för att byta remskivan behövs ett specialverktyg (köpte en sats för ca 500 på biltema där detta fanns med).
Räkna med en dag i garaget alternativt några tusenlappar för att lämna bort jobbet till en icke märkesverkstad.

Tackar, vore ju utmärkt att göra nu då på den "nya" motorn tänker jag... Var får man tag i delarna?
Användarvisningsbild
av Variosboy
#1192099
Jag handlade SKF-grejer på bildelaronline24.

Finns många fabrikat att välja på där om man hyser förkärlek för något särskilt.
av Yaniz
#1192100
Variosboy skrev:Det man kan göra för att förebygga så gott det går är att byta följande:
-Remskivan på generatorn
-Lagret till magnetkopplingen på kompressorn
-Spännaren till remmen
-Och sist men inte minst, remmarna.

Man behöver alltså inte byta hela kompressorn/generatorn.

Delarna kostade sammalagt ca 2000:- när jag köpte dom i maj i år. Det är trångt att göra detta, men inte det minsta svårt, och för att byta remskivan behövs ett specialverktyg (köpte en sats för ca 500 på biltema där detta fanns med).
Räkna med en dag i garaget alternativt några tusenlappar för att lämna bort jobbet till en icke märkesverkstad.
Utmärkt sammanfattning av förebyggande åtgärder. Dessutom skulle jag peka ut lagret i magnetkopplingen som det enskilt minst pålitliga i sammanhanget.
av xAx
#1192126
Variosboy skrev:Det man kan göra för att förebygga så gott det går är att byta följande:
-Remskivan på generatorn
-Lagret till magnetkopplingen på kompressorn
-Spännaren till remmen
-Och sist men inte minst, remmarna.

Man behöver alltså inte byta hela kompressorn/generatorn.

Delarna kostade sammalagt ca 2000:- när jag köpte dom i maj i år. Det är trångt att göra detta, men inte det minsta svårt, och för att byta remskivan behövs ett specialverktyg (köpte en sats för ca 500 på biltema där detta fanns med).
Räkna med en dag i garaget alternativt några tusenlappar för att lämna bort jobbet till en icke märkesverkstad.
Hur bar du dej åt för att få på den korta ac-remmen?
Jag fick åka till verkstad för jag lyckades inte själv.
Köpte två olika verktyg som skulle vara behjälpliga,
men de funkade inte.
av intruder1400
#1192165
Om inte jag minns fel så har väl någon i (tror) de var i England som hade någon uppfinning som gjorde att remmen inte kunde trassla in sig !
Tror till o med jag läst något i detta forum !
Kan ha fel
av oldtimersmc
#1192169
xAx skrev:
Variosboy skrev:Det man kan göra för att förebygga så gott det går är att byta följande:
-Remskivan på generatorn
-Lagret till magnetkopplingen på kompressorn
-Spännaren till remmen
-Och sist men inte minst, remmarna.

Man behöver alltså inte byta hela kompressorn/generatorn.

Delarna kostade sammalagt ca 2000:- när jag köpte dom i maj i år. Det är trångt att göra detta, men inte det minsta svårt, och för att byta remskivan behövs ett specialverktyg (köpte en sats för ca 500 på biltema där detta fanns med).
Räkna med en dag i garaget alternativt några tusenlappar för att lämna bort jobbet till en icke märkesverkstad.
Hur bar du dej åt för att få på den korta ac-remmen?
Jag fick åka till verkstad för jag lyckades inte själv.
Köpte två olika verktyg som skulle vara behjälpliga,
men de funkade inte.
Gjorde samma misstag (köpte verktyg).
Du behöver bara lossa kompressorn o vinkla den sen spänna den på plats.
Generatorns frihjul satt bedrövligt till men det var bara och lossa den me och "svära" bort den med specialverktyget som Variosboy talar om ( testa med "djävla idiot konstruktörer Volvo har", det funkade för mig).

Pröva även "jag skall släpa den Dj***len i gruset" om inget annat fungerar...
Senast redigerad av 1 oldtimersmc, redigerad totalt 0 gånger.
XC70 - S80 och XC90 i ett?

Sitter ju backkamera i vilken V70/XC70 som hels[…]

Tack för ett utförligt svar Lennart! S&a[…]

Fattar inte riktigt detta. Alla av nya generatione[…]

Måste man ha specialverktyg för att lyf[…]