Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av SörenS
#1191594
Hej,

Jag har en V70 2,5FT där tyvärr kamremmen gått av. Frågan är hur man går tillväga, ska man lägga tid till att skruva bort toppen för att kolla kolvar eller är det bara bortkastad tid? närmsta volvo verkstad rekommenderade ett helt motorbyte.

Mvh
Sören S.
Användarvisningsbild
av StefanN
#1191596
Hade letat beg motor, ventilerna går ju garanterat i kolvarna och man vet ju inte vad som hänt utan att riva allt.
av Daniel73
#1191598
Det beror väl på om man kan göra det själv eller inte.

Att låta verkstad demontera toppen och kontrollera kostar ju en slant.

Bäst är ju att se vad bilen är värd och avgöra om den ska skrotas eller bytas motor på.
av SörenS
#1191600
Hej,

Tackar för svar.
Jag har redan en ganska komplett motor inhandlad för utbyte, men jag behöver hjälp med montering och då är ju tid=kostnad. Frågan är om det kan vara värt något att rycka toppen eller om man ska gå direkt på motorbyte istället?

Mvh
av Daniel73
#1191604
SörenS skrev:Hej,

Tackar för svar.
Jag har redan en ganska komplett motor inhandlad för utbyte, men jag behöver hjälp med montering och då är ju tid=kostnad. Frågan är om det kan vara värt något att rycka toppen eller om man ska gå direkt på motorbyte istället?

Mvh

För att kontrollera vevstakar etc behöver du plocka isär mer än bara toppen.
Det är ju lite surt att byta topp bara för att inse att det var fler skador.

Har du en OK motor så är det nog bättre att byta hela motorn.
av Yaniz
#1191638
Lite nyfiken, då det inte är precis ovanligt att kamremmen rasar på äldre V70:or, speciellt dieslar.

1) Hur långt hade den gått och om mer än 18000 mil var kamremmen bytt? Servicen är vid 18000 mil.

2) Vad var orsaken till kamremsbrottet? Var det sälva kamremmen som brast eller var det multiremmen som brast och som därefter trasslade in sig i kamremmems löpbana? Dålig spännrulle? Dålig AC-kompressor dvs lagret i magnetkopplingen som skurit?
av oldtimersmc
#1191717
Ryck toppen, inte säkert att du har slagit i ventilerna med sådan kraft att resten har farit. Det är ju en bedömnings sak om kraften i raset,skall mycket till för att vid låga varv kröka stakarna.
av oldtimersmc
#1191718
Ruffly så kan du se/mäta om stakarna har fått pisk med en linjal och ex bladmått.
av oldtimersmc
#1191719
Ruffly så kan du se/mäta om stakarna har fått pisk med en linjal och ex bladmått.
av SörenS
#1191768
Yaniz skrev:Lite nyfiken, då det inte är precis ovanligt att kamremmen rasar på äldre V70:or, speciellt dieslar.

1) Hur långt hade den gått och om mer än 18000 mil var kamremmen bytt? Servicen är vid 18000 mil.

2) Vad var orsaken till kamremsbrottet? Var det sälva kamremmen som brast eller var det multiremmen som brast och som därefter trasslade in sig i kamremmems löpbana? Dålig spännrulle? Dålig AC-kompressor dvs lagret i magnetkopplingen som skurit?
1. ca 24000mil. Kamremmen var bytt i tid strax efter 17000.

2. Förklaringen jag fick var att multiremmen gått, om det finns någon bakomvarande anledning vet jag inte än. Bytesintervaller på kamremmen har man ju full koll på men för multiremmen är det aldrig någon som sagt något till mig. Jag har haft bilen på service hos volvo verkstad. Vad jag vet så bytte jag multiremmen för 9-10 000mil sedan men den borde väl även ha bytts vid kamremsbytet, antar jag.

Det lutar nu åt att jag byter hela motorn.

Tackar för input! Yes det ska vara Denso och […]

Står det någonstans på Volvos he[…]

V70N 2004 2,4 140hk. Nybytt kamaxelgivare, bilen g[…]

Hej! Jag fick med problem med att bakluckan ej gic[…]