Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Dyrebrant
#1191547
Tjena, jag vet att det finns massor av trådar ang Bi Fuel bilar men jag får inge vettigt svar på mina funderingar.

Jag vill även säga att jag är väldigt dåligt på detta med gasbilar mm

Jag går här och funderar på att köpa bil. Eftersom jag är en Volvofantast så tänkte jag hålla mig till det. Har kikat på en Volvo V70 Bi Fuel 2013 (Fd Taxi). Jag är inte rädd för milen då jag har haft en gammal taxi tidigare och den gick som ny. Min fundering är detta med Bi Fuel, kan man enbart köra på Diesel eller måste man variera ? Sen har jag även hört att gastankarna ska bytas efter 20 år eller liknande men det bryr jag mig inte om då jag inte kommer att ha bilen så länge.

Sen har jag även hört att serviserna är dyra plus att man måste serva dom ofta. Stämmer det ? Snälla, ge mig vettiga tips. Är det ett bra köp eller ska man skita i det och satsa på en V70 D3 eller D4 ?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
#1191552
Snälla, tanka inte diesel i en gasbil. Enbart bensin/gas gäller :wink:
Min upplevelse av gasbilar är att de är svåra att få att gå rent, dvs det rycker(smårycker) trots att man kör med farthållare.
Vi har gasbilar (V70) inom företaget, som i stort sett enbart körs på gas. Vissa går bättre än andra, nån hade problem med gasläckage etc. men det tog garantin.
Vad service kostar har jag ingen aning om då dessa går på leasing.
Det finns dom som är toknöjda med att åka gas privat, jag skulle däremot inte satsa på det.
#1191557
fjohan82 skrev:Snälla, tanka inte diesel i en gasbil. Enbart bensin/gas gäller :wink:
Min upplevelse av gasbilar är att de är svåra att få att gå rent, dvs det rycker(smårycker) trots att man kör med farthållare.
Vi har gasbilar (V70) inom företaget, som i stort sett enbart körs på gas. Vissa går bättre än andra, nån hade problem med gasläckage etc. men det tog garantin.
Vad service kostar har jag ingen aning om då dessa går på leasing.
Det finns dom som är toknöjda med att åka gas privat, jag skulle däremot inte satsa på det.
Självklart ska det vara bensin :-) Men kan man enbart åka på bensin ? Då kanske man slipper alla problem med ryckningar.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
#1191559
Dyrebrant skrev:
fjohan82 skrev:Snälla, tanka inte diesel i en gasbil. Enbart bensin/gas gäller :wink:
Min upplevelse av gasbilar är att de är svåra att få att gå rent, dvs det rycker(smårycker) trots att man kör med farthållare.
Vi har gasbilar (V70) inom företaget, som i stort sett enbart körs på gas. Vissa går bättre än andra, nån hade problem med gasläckage etc. men det tog garantin.
Vad service kostar har jag ingen aning om då dessa går på leasing.
Det finns dom som är toknöjda med att åka gas privat, jag skulle däremot inte satsa på det.
Självklart ska det vara bensin :-) Men kan man enbart åka på bensin ? Då kanske man slipper alla problem med ryckningar.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Jo de går som "en vanlig bil" när man enbart kör på bensin, det är inget problem.
Dock har väl säkert inte alla gasbilar problem med ryckningar ska tilläggas.
#1191569
Dom har 70l som alla andra V70
#1191579
Du tycks inte ta reglerna om max 20 år på så stort allvar. Läs igenom det här: https://www.transportstyrelsen.se/sv/va ... r/gastank/
Fundera lite över detta med ny registreringsbesiktning, ackrediterade verkstäder m.m. Om man sedan tänker sig köra vidare med bilen så har man förmodligen betalat bilens egenvärde flera gånger om? Årsmodell 2013. Det är 5 och ½ år till slutdatum med körförbud. Tänker du försöka sälja bilen innan dess så kan man säga så här att nerräkningen på värdet har redan börjat. Du kanske tvingas "ge bort" bilen för att bli av med den även om den kanske får köras något år till eller så.

Välj något annat i stället.

Tjena! AC i denna V70 2011 blåser ut kall lu[…]

Make dating stress-free and enjoyable with the bes[…]

Dåliga lödningar i LSM (ligt switch mod[…]

Volvo v60 2022 plåtskada

Ja men precis, det är ingen färg lä[…]