Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mlarss
#1190534
Hejsan!

Har hängt ett tag på forumet men aldrig behövt posta något, men nu är det dags.
Jag har en V70 D3 MY11 automat och har märkt det senaste att luften som kommer in i kupén värms en hel del
även om temperaturreglagen står på LO, båda två.
Slår jag på AC kyler det som det ska, men om jag vill köra utan den får det vara hyfsat svalt ute.

På min 945:a sitter det en vakuumstyrd vattenventil som stänger av allt varmvatten in till
värmeelementet i kupén när man kör max kyla, finns det nåt liknande på V70'n?

Går det att fixa nåt själv här, eller är det verkstadsbesök, felkodsavläsning osv som gäller?

Är hyfsat händig, har haft 945-an i 21 år/54000 mil och meckat allt utom AC på den.

/micke
#1190548
Tack för länken.
Kanske är en delförklaring, men jag tycker det blivit varmare och varmare med tiden.
Men ingen vattenventil alltså, skönt. Den var ju en riskkonstruktion på 940.
Verkstan får kolla på nästa service.

Att jag helst kör utan AC beror på att jag är en snål jäkel. :-) Tokpumpade 205-or till däck och
80-90 på motorvägen... Just nu står snittförbrukningen i färddatorn på 0,47.

/micke
#1190575
Det är också så att det mycket kompaktare motorrummet i en V70, jämfört med en 945, gör att det är varmare runt ventilationsaggregatet numera än vad det var förr. Det gör att egenuppvärmningen i ventilationssystemet är högre numera.
Dock fungerar AC inte likadant nu som det gjorde i exempelvis en 700 eller 900. Förr kylde man ner luften så mycket det gick, till strax över nollpunkten, och sen värmde man upp den så den blev lagom varm igen. Nu kyler man bara så mycket som behövs, så luftkonditioneringskompressorn jobbar inte en massa i onödan. Däremot mår dess tätningar och övriga komponenter rent generellt bra av att användas. Står den stilla mycket ökar risken för haverier, snarare än att det sparar på prylarna. Så ett snålbeteende där man stoppar AC i tron att man sparar pengar kan bli rätt dyrt i den andra änden.

Det finns för övrigt ingen anlending att ställa reglaget på LO när inte AC är igång. Den lär ju inte kunna hålla ner temperaturen ändå, så den faktiska inställningen blir densamma. En lagom sval förare är dessutom en bättre förare.

Så även om du har rätt i sak är problemet ett icke-problem. Tryck på Auto och använd anläggningen som det är tänkt, så finns det inget problem.
#1190582
Jomenvisst.
Tyckte bara att systemet beter sig annorlunda mot tidigare, och det brukar betyda att nåt är slitet/trasigt eller på väg att bli det.

Att jag satte reglagen på LO var för att 940 då aktiverade vakuum på vattenkranen och stängde varmvattnet helt.
Men nu vet jag ju att det inte finns nån sån kran.
Det är inte så att jag aldrig använder AC. Tycker bara det känns onödigt när utetemperaturen inte kräver det.


/micke
#1190688
StefanN skrev:AC'n Går ju bara när den behövs ändå så det finns inget att spara på den taktiken heller.
Hmm... Vet inte om jag håller med om detta.
Jag tycker det verkar som att kompressorn går och levererar kalluft även om det inte egentligen behövs.
Men jag kan ha fel. Ska kolla lite noggrannare nästa gång jag har möjlighet.

/micke
#1192219
StefanN skrev:AC'n Går ju bara när den behövs ändå så det finns inget att spara på den taktiken heller.
Detta stämmer Inte enligt mina mätningar.
Tog en 50-milatripp och extrautrustade mig med en termometer.
Med avstängd AC stiger inloppstemperaturen med 4-8 grader, oftast 7 grader, mätt på utsläpp mitt
på instrumentpanelen.
Tämligen oberoende av utetemperatur och fläktinställningar. Som tidigare riktigt påpekats
händer inget speciellt när man drar ner temperaturreglagen till LO.

När det började mörkna, för att inte få några effekter av solsensorn, stannade jag och
gjorde ett AC-test.
Utetemperatur 18
Insläpps-temperatur 24 på instrumentpanelen.
Satte båda temperaturreglagen på 27 för att då teoretiskt kunna hålla kupétemperatur utan att behöva
starta AC.
Tryckte på Auto-knappen, och voilá AC gick igång!

Mittutsläppen släppte ut 23-26 grader, och fotutsläppet släppte ut 28 grader.

Så kontentan är; är du en snålis, stäng av AC.

Mitt ursprungliga problem kvarstår dock, jag tycker att det blir varmare inluft än tidigare.
Jag märkte att temperaturen steg om jag slog på recirkulering av kupéluften. Jag brukar normalt ha den på
auto. Vad är det som triggar den att återcirkulera eller inte?

/micke
Senast redigerad av 1 mlarss, redigerad totalt 0 gånger.

Kolkanistern på min 745-a är trasig, ja[…]

Är B5244SG annorlunda än en B5244S f&oum[…]

Det där är bara lurendrejeri. Är sy[…]

Make dating stress-free and enjoyable with the bes[…]