Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av oldtimersmc
#1191291
KnotVillage skrev:Körde med en skev skiva. Bilen har rullat 14. Får hissa upp alla däck och starta bilen så man får upp lite varv på däcken. Man borde ju känna det i fjädern då med tanke på hur det låter.

O M G (H)
av oldtimersmc
#1191293
KnotVillage skrev:Körde med en skev skiva. Bilen har rullat 14. Får hissa upp alla däck och starta bilen så man får upp lite varv på däcken. Man borde ju känna det i fjädern då med tanke på hur det låter.

Eller inte, hur fan tänkte du nu?
Fullkomligt livsfarligt och antagligen så lär du knappast få ngt svar på din fråga då lagret inte är belastat men du kan få en lösning på problemet då du eller bilen drar iväg och blir skrot...
av oldtimersmc
#1191294
KnotVillage skrev:Körde med en skev skiva. Bilen har rullat 14. Får hissa upp alla däck och starta bilen så man får upp lite varv på däcken. Man borde ju känna det i fjädern då med tanke på hur det låter.

Eller inte, hur fan tänkte du nu?
Fullkomligt livsfarligt och antagligen så lär du knappast få ngt svar på din fråga då lagret inte är belastat men du kan få en lösning på problemet då du eller bilen drar iväg och blir skrot...
av KnotVillage
#1191308
Du kan dom första stegen eller, leta glapp sen sätter man handen på fjädern och snurrar däcket. Varför gör man det tror du? För att känna om det skorrar i fjädern. Även då är lagret inte belastat. Förmodligen behövs bara ett högre varv än det jag kan få upp genom att snurra däcket. Vad tror du ska hända om jag pallar upp bilen och lägger i drive? Hur menar du att den ska dra iväg? Hur ofta tror du dom inte gör det på verkstäder?
av least
#1191315
På verkstäder ja, men inte hemma i garaget.
Detta kan absolut inte rekommenderas om du inte har en pelarlyft som lyfter upp bilen så att alla fyra hjulen är i luften samtidigt.

Tankeövning: du pallar upp bilen lite käckt så där, startar bilen, lägger i Drive. Du inspekterar dina hjul. Bilen tappar balansen av någon anledning och tippar ner från upp-pallningen. Vad händer?
Senast redigerad av 1 least, redigerad totalt 0 gånger.
av least
#1191318
Du gör som du vill, men det är inte att rekommendera att göra detta hemma i garaget om du inte har hela bilen i luften, med en lyft som du kan lita på.
av Desmodue
#1191323
apersson850 skrev:I regel är det innerhjulet som väsnas. När du svänger belastas ytterhjulet mest, och den belastningen räcker ofta för att trycka till lagret så det håller tyst så länge svängen håller på.

På verkstäderna lyfter de ofta bilen och låter hjulen rulla, samtidigt som de lyssnar på lagerna med stetoskop eller liknande. Brukar avslöja var bilen har ont.
Håller med till 100%, så var det på min förra V70. Det var innerhjulet som det väsnades på.
av KnotVillage
#1191348
least skrev:På verkstäder ja, men inte hemma i garaget.
Detta kan absolut inte rekommenderas om du inte har en pelarlyft som lyfter upp bilen så att alla fyra hjulen är i luften samtidigt.

Tankeövning: du pallar upp bilen lite käckt så där, startar bilen, lägger i Drive. Du inspekterar dina hjul. Bilen tappar balansen av någon anledning och tippar ner från upp-pallningen. Vad händer?

Klart jag förstår vad som kan hända, men då är det ju lika farligt att lägga sig under bilen fast den står på pallbockar. Har man ordentliga pallbockar så är risken minimal. På framhjulsdrivna bilar har jag gjort så flertalet gången.
av intruder1400
#1191361
Har nog ramlat ner fler bilar från lyftar en pallbockar !
Nu gör väl ingen seriös eller eller halvseriös människa så ?
Man åker till en verkstad så spinner dom hjulet ! Brukar kosta några fikabrön bara :D
Startmotor byte

Det är möjligt att dem gör, vill he[…]

Gissningsvis så är det en kloss som r&o[…]

XC90 eller V90CC

Jag köpte en V90 CC i maj 2023, som ersä[…]

Du behöver göra en kalkyl över dina[…]