Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av KnotVillage
#1190511
Vad säger expertisen. Hjullager, känner inget i fjädern samt inget glapp. Börjar mala i runt 70. Låter mer när jag svänger höger. Skulle jag gissa låter det från vänster och det belastas ju hårdare vid högersväng.
Användarvisningsbild
av apersson850
#1190525
I regel är det innerhjulet som väsnas. När du svänger belastas ytterhjulet mest, och den belastningen räcker ofta för att trycka till lagret så det håller tyst så länge svängen håller på.

På verkstäderna lyfter de ofta bilen och låter hjulen rulla, samtidigt som de lyssnar på lagerna med stetoskop eller liknande. Brukar avslöja var bilen har ont.
Användarvisningsbild
av Vojje
#1190535
ytterlagret 99 ggr av 100 eller mer..
har aldrig hört (förutom här) eller varit med om annat...
av berrabus
#1190592
Jag har bytt ca 10st hjullager fram och 2 av gångerna har det varit "fel" lager som varit dåligt. Dvs svänger du höger har det varit höger lager som varit dåligt.

Vet inte om du bara känt med handen på fjädern men om du sätter en skruvmejsel modell större mot fjädern och sedan lägger örat mot handtagsdelen på mejseln och snurrar på hjulet bör du höra skillnad på sidorna om det ena är dåligt.
Användarvisningsbild
av MarcusJ
#1190699
Lustigt (men egentligen inte), märkte exakt samma sak på V70:n igår. Rakt fram i 70-80 km/h ett pulserande malande ljud. Vid högersväng låter det dubbelt så mycket, och jag känner även svaga vibrationer i ratten, vid vänstersvängar upphör symtomen helt.

Inte så förvånande egentligen, bilen passerade 22 700 mil på Autobahn härom veckan, och det är ju en Volvo. Min gamla Saab 9-5 hade gått 37 000 mil när jag sålde den utan ett enda lagerbyte.

Verkstadstid bokad på tisdag, nytt SKF-nav/lager inköpt idag.
av KnotVillage
#1191233
Körde med en skev skiva. Bilen har rullat 14. Får hissa upp alla däck och starta bilen så man får upp lite varv på däcken. Man borde ju känna det i fjädern då med tanke på hur det låter.
av oldtimersmc
#1191288
Linkan5 skrev:Fast om ett framhjulslager är dåligt så byter man väl båda? Annars dröjer det inte länge innan det är dags för nästa.
Nope!
Bytte 3 st Vänsterlager på en v70...
av oldtimersmc
#1191290
Åk utan större yvigheter (ej bromsa) några km låt sedan bilen rulla till stopp kliv ut och känn på navet är det ena varmare så är det den som är boven.
Funkar om lagret är riktigt dåligt.

Instrumentpanelen visar konstant -45 grader, har h[…]

Om kriget kommer...

Visst, när vägarna blir förstö[…]

Har förberett med att beställa mjuka mat[…]

På min 745-a hade socklarna till varselljus […]