Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av least
#1191318
Du gör som du vill, men det är inte att rekommendera att göra detta hemma i garaget om du inte har hela bilen i luften, med en lyft som du kan lita på.
av Desmodue
#1191323
apersson850 skrev:I regel är det innerhjulet som väsnas. När du svänger belastas ytterhjulet mest, och den belastningen räcker ofta för att trycka till lagret så det håller tyst så länge svängen håller på.

På verkstäderna lyfter de ofta bilen och låter hjulen rulla, samtidigt som de lyssnar på lagerna med stetoskop eller liknande. Brukar avslöja var bilen har ont.
Håller med till 100%, så var det på min förra V70. Det var innerhjulet som det väsnades på.
av KnotVillage
#1191348
least skrev:På verkstäder ja, men inte hemma i garaget.
Detta kan absolut inte rekommenderas om du inte har en pelarlyft som lyfter upp bilen så att alla fyra hjulen är i luften samtidigt.

Tankeövning: du pallar upp bilen lite käckt så där, startar bilen, lägger i Drive. Du inspekterar dina hjul. Bilen tappar balansen av någon anledning och tippar ner från upp-pallningen. Vad händer?

Klart jag förstår vad som kan hända, men då är det ju lika farligt att lägga sig under bilen fast den står på pallbockar. Har man ordentliga pallbockar så är risken minimal. På framhjulsdrivna bilar har jag gjort så flertalet gången.
av intruder1400
#1191361
Har nog ramlat ner fler bilar från lyftar en pallbockar !
Nu gör väl ingen seriös eller eller halvseriös människa så ?
Man åker till en verkstad så spinner dom hjulet ! Brukar kosta några fikabrön bara :D
av least
#1191387
Som sagt, du gör precis som du vill. Men faktum är att det tyvärr dör flera personer per år av att man mosas av sin egen bil. Och alla dessa hade "ordentliga" pallbockar och "visste vad de gjorde".

Att palla upp en bil är helt ok, men det är förenat med risker. Särskilt om hjulen ska köras i luften.
av intruder1400
#1191391
least skrev:Som sagt, du gör precis som du vill. Men faktum är att det tyvärr dör flera personer per år av att man mosas av sin egen bil. Och alla dessa hade "ordentliga" pallbockar och "visste vad de gjorde".

Att palla upp en bil är helt ok, men det är förenat med risker. Särskilt om hjulen ska köras i luften.
Detta gäller även liftar ! Dom är inte så säkra som folk tror ! Hur många av dom små företagen besiktar dom tror ni
av least
#1191415
Om det är en bilverkstad av någon särskild dignitet så har de krav på sig att just låta inspektera sina lyftar.
Eller tror du att exempelvis Bilia medvetet vill riskera att skada sina medarbetare?
av oldtimersmc
#1191533
Testa så får du se...
Jag skulle inte göra det men det beror på att jag varit med om en hel del, inte oldtimer för inte-
Vissa blir inte det...

Har du tur så går det säkert bra.
av KnotVillage
#1192717
Nu har jag pallat upp bilen och kört i cirka 60, jag hade Gud med mig för jag lever. Sitter man i kan man svära på att det är höger men känner man på fjädern är det svaga vibrationer i högersidan.

Yttertemperaturen har stor inverkan hur mång[…]

Bältesvarnare

Det är en 850 från 96.

Haha, ok.. jeg er ikke alene. Her ser jeg at n&osl[…]

12,7 är det i ett fulladat batteri., 12,4 ca,[…]