Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av euroman
#1188758
Tjo,

Tänkte höra om ni upplever samma sak, köpte helt nya däck till mina 20" i våras, När jag monterade fälgarna så är det ett vinande ljud när man kör. Värst är det runt 100 km/h.

Hade inte detta ljudet med 18" vinterdäcken 225/40-18 (dubbade).

Det är ingen skillnad om man svänger höger eller vänster och i hastgiheter på 80 km/h eller lägre så hörs det inget. Sen kan det höras mer eller mindre på olika vägar också.

4 Hjulinställning är gjord innan jag satte på 20" (bytte dämparna fram)

Kör på däcktryck 2,9bar och har 245/35-20 i profil.

Bilen är en v70II 2,4d -08

Vad kan detta bero på?

Mvh
Martin
av euroman
#1188998
tack för svar!

det är billiga däck jag kör, kanse lite väl billiga vilket kanske gör detta problemet?

Duraturn Mozzo Sport 245/35 R20 95Y XL (tror det är dessa)
av euroman
#1189283
haha då har dem gått ner i pris iallafall sen jag köpte dem, kanske finns en anledning :roll:

Satt achilles på när jag köpte bilen förra hösten då har jag för mig dne inte lät något iallafall, så kan nog mycket väl vara däcken som inte är dem bästa 8)
av Jonnybcool
#1189332
Har Nexen N'Fera Su1 245/35 20" på min och har inga problem med missljud. Inga värstingdäck det heller men är jättenöjd med dem.
av euroman
#1190082
Dock är det nog mycket bättre kvalite på dem, för mig jag körde det märket på v50in fast med 18" och hade inga konstiga ljud,

Försvinner de tmed vinterdäcken sen så vet jag ju vart felet ligger och det i däcken :P

Tråkigt bara att 20" inte är dem billigaste däcken :roll:
av GE71
#1190087
Kör med Nexen N8000 på min V70. Köpte dom egentligen mot bättre vetande eftersom jag brukar vara bestämd på att det är märkesdäck som gäller men ville inte slänga ut typ 8000kr på däck till den här bilen. Valde ut dom fem billigaste däcken på Molway och googlade nån timme och bestämde mig för att chansa på Nexen efter det. Får nog säga att dom däcken har överraskat mig totalt än så länge. Trots 245-35-19 så är dom hyfsat tysta, inga spårningstendenser på nåt sätt och verkar greppa bra i både vått och torrt. Får hoppas att det positiva håller i sig bara. :wink:

Kina

Okej tack ska undersöka detta vidare

Möjligt att dom försökt bryta rattl[…]

Vågar jag köra?

Kan va flera saker men abs givare eller hjullager […]