Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av AerodyneGhost
#1188708
Jag ska föröka justera parkeringsbromsen på min ganska nyinköpa S80 2007, den har INGEN elektrisk parkeringsbroms.

Är det någon som kan förklara för mig om det finns fler justeringsställen än dom som sitter ute vid hjulen?

Någon som sitter på en fungerade VIDA som kan ta ut stegen?
#1188714
Utan att veta så är det vanligtvis så att man grovjusterar vid spaken och finjusteras vid hjulen.
#1188720
Spaken? Är det inte fotpedal på en sådan? Har den ens bromstrummor bak, eller det finns det när det är fotpedal? Min har ju elektrisk, och då är det bara skiva som gäller.
Användarvisningsbild
av Bosse78
#1188742
Man kan spänna vajern mitt bak på bakaxeln eller justera ut backarna med justerskruven genom att pilla genom hålen i bromsskivan.

Här ser du hur det ser ut med justerskruven då bromsskivan är borttagen Bild
#1188754
OK, det är den modellen. Då brukar rätt procedur vara att först ställer man bromsen, med ställskruven, i trummorna så bromsen ligger på. Trumman/skivan måste förstås vara monterad. Sen backar man ungefär fem kuggar på ställskruven. Nu är det rätt ställt vid hjulen.
Därefter ställer man in vajern så att bromsen börjar ta när spaken/pedalen är åtdragen 2-3 snäpp. Då riskerar man inte att vajern är så spänd att det bromsar när det inte ska, men har tillräcklig rörelsereserv för att kunna dra åt ordentligt.
#1188772
Tack för alla svar.

Men jag vill fortfarande veta om det finns nån justering inne i kupén, jag som sagt golvpedal på vänster sida om ratten.
Är det någon som har tillgång till VIDA och kan föröka luska fram några bilder på vad som finns med handbromssjustering.

Har förberett med att beställa mjuka mat[…]

På min 745-a hade socklarna till varselljus […]

Tack. Jag är Norrbagge, Appen funkar inte p[…]

Troligen kommer T6 (laddhybrid) och B4 (bensin) ha[…]