Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av V70rededition
#1232745
Nu är det ju inte riktigt priset jag ville få reda på haha :wink:
Saken är den att betala mellan 3 till 500 beroende på vart du handlar den här modulen känns lite vemodigt då den kostar max 10 kr o löda ihop själv.
Kanske inte ens e något jag kommer vilja använda bara mest kul och se skillnaden samt kul o pilla lite.

Men om det finns någon som vet vilket motstånd jag kommer behöva eller om det kan va en bra ide att löda på en säkring eller andra vettiga svar så får ni gärna hjälpa mig.

Tack på förhand
Användarvisningsbild
av apersson850
#1232820
Det är ju att ta reda på vilka komponenter som passar som kostar tid, vilket kan översättas till pengar. Antingen låter man någon annan göra det, och betalar för hans tid, eller så är det ju till att experimentera själv. Det är ju föga troligt att någon som lagt ner mödan för att grunna ut detta bara berättar om resultatet, om de har för avsikt att slå mynt av den möda de lagt ner.
av Rolle85
#1232851
tänk på att det ser förjävligt ut att åka runt med V70 med bromsljusen konstant lysande. Folk tror man har fel på bilen.
På de senare bilarna där de lyser hela vägen upp lyser de inte lika starkt och ser mer naturligt och snyggt ut men inte med den där fulmodden på bilen...
Användarvisningsbild
av apersson850
#1232873
Normalt styr man ljusstyrkan på lysdioder med PWM, inte genom att koppla in resistorer i serie med lysdioderna. Framspänningsfallets karakteristik på en lysdiod gör att den inte lämpar sig för att styras med resistorer, något som däremot går utmärkt med glödlampor.
Därför kan modifieringar ge ett sämre resultat än när de på Volvo gör det på riktigt, så att säga.
av V70rededition
#1232885
Redigt folk det var här. Bra forum där alla gör allt annat än svarar på frågor eller försöker hjälpa. Ni får tycka o köpa vad ni vill precis som alla andra.

Frågan va om nån med hjälp av ohms lag kunde räkna ut vad för typ av resistor dom kan behövas.
Hur styrs dom befintliga positiiosljusen? Dom går ju även o få att lysa som bromsljusen så vad styr effekten på dom?

Går det inte bara bygla från pin till pin mellan positionsljus och bromsljus? Asså leda strömen från position till broms ?
Användarvisningsbild
av apersson850
#1232899
De befintliga bak/bromsljusen styrs med all säkerhet genom PWM. Det är den enda vettiga metoden att ändra ljusstyrka på lysdioder.
Ohms lag kan du ju använda själv. Det krävs bara en division. Problemet är snarare att du vet bara spänningen, men inte vilken ström som ska gå igenom. Jag vet den inte heller. Troligen inte de andra här heller. Och karakteristiken på LED är alltså sådan att om man ska styra på det här sättet, så är det rätt kritiskt för att det ska bli rätt. Det lär variera lite från bil till bil, för LED brukar ha lite toleranser också.

Men grundproblemet, och det är förstås därför du inte får något svar på din fråga, är att det normalt sett inte går att styra ljusstyrkan på en lysdiod bara genom ett motstånd. Inte till att få den ljusstyrka som den ska ha i en automobilapplikation utan att den brinner upp.

Bakljusen och de normala bromsljusen styrs från varsin utgång, eftersom de har olika intensitet beroende på vad de ska visa. De kan du inte koppla ihop. Det är inte ens säkert att de kör PWM i fas med varandra.
Volvo v60 2022 plåtskada

Jag hämtade hem bilen idag

Det var i något högre hastigheter ljude[…]

Ok, tack så mycket, det ska vi se om vi hitt[…]