- tor 15 feb 2018, 17:52
#1232899
De befintliga bak/bromsljusen styrs med all säkerhet genom PWM. Det är den enda vettiga metoden att ändra ljusstyrka på lysdioder.
Ohms lag kan du ju använda själv. Det krävs bara en division. Problemet är snarare att du vet bara spänningen, men inte vilken ström som ska gå igenom. Jag vet den inte heller. Troligen inte de andra här heller. Och karakteristiken på LED är alltså sådan att om man ska styra på det här sättet, så är det rätt kritiskt för att det ska bli rätt. Det lär variera lite från bil till bil, för LED brukar ha lite toleranser också.
Men grundproblemet, och det är förstås därför du inte får något svar på din fråga, är att det normalt sett inte går att styra ljusstyrkan på en lysdiod bara genom ett motstånd. Inte till att få den ljusstyrka som den ska ha i en automobilapplikation utan att den brinner upp.
Bakljusen och de normala bromsljusen styrs från varsin utgång, eftersom de har olika intensitet beroende på vad de ska visa. De kan du inte koppla ihop. Det är inte ens säkert att de kör PWM i fas med varandra.
Anders, XC70 D5 AWD 2012.