Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av apersson850
#1232873
Normalt styr man ljusstyrkan på lysdioder med PWM, inte genom att koppla in resistorer i serie med lysdioderna. Framspänningsfallets karakteristik på en lysdiod gör att den inte lämpar sig för att styras med resistorer, något som däremot går utmärkt med glödlampor.
Därför kan modifieringar ge ett sämre resultat än när de på Volvo gör det på riktigt, så att säga.
av V70rededition
#1232885
Redigt folk det var här. Bra forum där alla gör allt annat än svarar på frågor eller försöker hjälpa. Ni får tycka o köpa vad ni vill precis som alla andra.

Frågan va om nån med hjälp av ohms lag kunde räkna ut vad för typ av resistor dom kan behövas.
Hur styrs dom befintliga positiiosljusen? Dom går ju även o få att lysa som bromsljusen så vad styr effekten på dom?

Går det inte bara bygla från pin till pin mellan positionsljus och bromsljus? Asså leda strömen från position till broms ?
Användarvisningsbild
av apersson850
#1232899
De befintliga bak/bromsljusen styrs med all säkerhet genom PWM. Det är den enda vettiga metoden att ändra ljusstyrka på lysdioder.
Ohms lag kan du ju använda själv. Det krävs bara en division. Problemet är snarare att du vet bara spänningen, men inte vilken ström som ska gå igenom. Jag vet den inte heller. Troligen inte de andra här heller. Och karakteristiken på LED är alltså sådan att om man ska styra på det här sättet, så är det rätt kritiskt för att det ska bli rätt. Det lär variera lite från bil till bil, för LED brukar ha lite toleranser också.

Men grundproblemet, och det är förstås därför du inte får något svar på din fråga, är att det normalt sett inte går att styra ljusstyrkan på en lysdiod bara genom ett motstånd. Inte till att få den ljusstyrka som den ska ha i en automobilapplikation utan att den brinner upp.

Bakljusen och de normala bromsljusen styrs från varsin utgång, eftersom de har olika intensitet beroende på vad de ska visa. De kan du inte koppla ihop. Det är inte ens säkert att de kör PWM i fas med varandra.
Användarvisningsbild
av apersson850
#1233007
Jag vet inte hur den är konstruerad. Den rätta metoden, som jag ser det, är att lägga till en mojäng som kommunicerar i nätverket och säger åt bromsljuen att lysa lite svagt så snart bakljuset är tänt.
Men det kan ju också tänkas att en som gör den här modulen faktiskt bara har ett motstånd som dämpar ljuset. Att vi inte vet tillräckligt för att i förväg kunna räkna ut värdet på ett sådant är det ju inget som hindrar att man kan ta en bil och experimentera. Det kan ju tänkas att de olika bakljusen, från bil till bil, är så lika att samma motstånd fungerar bra i alla bilar. Eller så har han bara testat på sin egen och nöjer sig med att det kan variera en del.

Köp en och plocka isär den och titta efter.
Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]