Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av grillchips
#1216298
I en V70-grupp på facebook byts det hejvilt till de nyare lyktorna så det är definitivt en stor efterfrågan för tillfället.
av monza
#1216304
grillchips skrev:I en V70-grupp på facebook byts det hejvilt till de nyare lyktorna så det är definitivt en stor efterfrågan för tillfället.
Aha.
Är det ok, besiktningsmässigt?
Påverkar det priset på bilen vid försäljning? (högre pris för "fränare" lyktor eller lägre pris för "hemmaskruvande" på bilen?)
Användarvisningsbild
av grillchips
#1216313
monza skrev: Aha.
Är det ok, besiktningsmässigt?
Påverkar det priset på bilen vid försäljning? (högre pris för "fränare" lyktor eller lägre pris för "hemmaskruvande" på bilen?)
Ännu har ingen av dessa klagat på besiktningen vad jag vet.
Påverka priset är nog jäkligt olika, beroende på köpare liksom, finns säkert de som betalar lite extra för en till synes modernare bil medan vi samtidigt har puristerna som hellre har en oskruvad kärra. Sen finns det ju också de som inte ens vet skillnaden och bara betalar och ser glad ut.
Användarvisningsbild
av ER
#1216348
Ekonomiska värdet att byta till nyare fram/bakljus är ju tveksamt liksom facelift oavsett V/XC70. Halva grejen är ju att det är klarglas på dom nyare samt signaturljusen har sin böjda slinga/ljusledare som är helt olagligt snygg i mörker och följer karosslinjen. Inget du kan efterapa med olaglig fulmodul och random lysande klutt i luckan utan minsta tanke på designen och det syns på lång väg att det inte var så bilen designades även om man har noll känsla för design. För mig var det samma på S60:n där LED-lamporna jag hade till i stort sett allt i den inte kom till sin rätt innan det blev 05 bakljusen i just klarglas som gjorde att LED kom till sin fulla rätt.
Byte av bakljusen till nyare original kan aldrig sänka värdet däremot till skillnad från fulmodul, fulxenon/LED halvljus osv. som kräver åtgärd innan besiktning varje gång, då är det bara en oseriös däcksparkare man har att göra med.
av matte75
#1216397
ER skrev:Ekonomiska värdet att byta till nyare fram/bakljus är ju tveksamt liksom facelift oavsett V/XC70. Halva grejen är ju att det är klarglas på dom nyare samt signaturljusen har sin böjda slinga/ljusledare som är helt olagligt snygg i mörker och följer karosslinjen. Inget du kan efterapa med olaglig fulmodul och random lysande klutt i luckan utan minsta tanke på designen och det syns på lång väg att det inte var så bilen designades även om man har noll känsla för design. För mig var det samma på S60:n där LED-lamporna jag hade till i stort sett allt i den inte kom till sin rätt innan det blev 05 bakljusen i just klarglas som gjorde att LED kom till sin fulla rätt.
Byte av bakljusen till nyare original kan aldrig sänka värdet däremot till skillnad från fulmodul, fulxenon/LED halvljus osv. som kräver åtgärd innan besiktning varje gång, då är det bara en oseriös däcksparkare man har att göra med.
matte75 skrev:Var och besiktigade min V70 2010 idag. Har moddat bakljusen med modulen.
Besiktningskillarna sa ingenting om det. Den ena kör dessutom en V70 2015 så han vet ju skillnaden mellan hans modell och min.
Krävdes ingen åtgärd när jag besiktade min bil :D
Användarvisningsbild
av Magnus-B
#1216427
ER skrev:Då E-märkningen ej längre gäller vid denna modifiering så finns inget utrymme att tolka något då det inte finns något att "tolka egen version av". EJ godkänd är enda utfallet.
Bakljus och bromsglaset är väl lika hela vägen då bromsljuset flyttas ner när man kör med öppen lucka så borde det inte va något problem.
Jag tycker inte det är snyggt men det är upp till var och en.
Såg en som kopplat utan ryssmodulen genom att brygga brom/bakljus med en glödlampa i serie uppe i takpanelen bak om jag minns rätt.
Den som testar gör det på egen risk.
Detta gav dock felmeddelande vid start men funkade.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
av ER
#1216457
matte75 skrev:
ER skrev:Ekonomiska värdet att byta till nyare fram/bakljus är ju tveksamt liksom facelift oavsett V/XC70. Halva grejen är ju att det är klarglas på dom nyare samt signaturljusen har sin böjda slinga/ljusledare som är helt olagligt snygg i mörker och följer karosslinjen. Inget du kan efterapa med olaglig fulmodul och random lysande klutt i luckan utan minsta tanke på designen och det syns på lång väg att det inte var så bilen designades även om man har noll känsla för design. För mig var det samma på S60:n där LED-lamporna jag hade till i stort sett allt i den inte kom till sin rätt innan det blev 05 bakljusen i just klarglas som gjorde att LED kom till sin fulla rätt.
Byte av bakljusen till nyare original kan aldrig sänka värdet däremot till skillnad från fulmodul, fulxenon/LED halvljus osv. som kräver åtgärd innan besiktning varje gång, då är det bara en oseriös däcksparkare man har att göra med.
matte75 skrev:Var och besiktigade min V70 2010 idag. Har moddat bakljusen med modulen.
Besiktningskillarna sa ingenting om det. Den ena kör dessutom en V70 2015 så han vet ju skillnaden mellan hans modell och min.
Krävdes ingen åtgärd när jag besiktade min bil :D
Säger inget om lagligheten i det, bes kan göra fel. Har själv "lyckats" att få min gamla S60 igenom bes med enbart LED i bakljusen om än faceliftvarianten i klart glas, xenonlyktor från 2005- på en 2002:a med nivågivare som "fungerade"genom gyro monterat och funktionsmässigt ersatte dom synliga givarna. Detta skall inte gå igenom eller ens vara lagligt men bes sa inget om det. Man skall heller inte kunna få igenom bil med "älgstaket", men det får man OM det sitter extraljus på det för då blir det extraljusfäste modell bättre och stabilare men det gör ingen skillnad i skador om man smäller. Man skall heller inte kunna besikta med för stor LED-ramp på taket, men bara sett fåtalet fall där det är uppenbart för stor för bilmodellen.
Magnus-B skrev:
ER skrev:Då E-märkningen ej längre gäller vid denna modifiering så finns inget utrymme att tolka något då det inte finns något att "tolka egen version av". EJ godkänd är enda utfallet.
Bakljus och bromsglaset är väl lika hela vägen då bromsljuset flyttas ner när man kör med öppen lucka så borde det inte va något problem.
Jag tycker inte det är snyggt men det är upp till var och en.
Såg en som kopplat utan ryssmodulen genom att brygga brom/bakljus med en glödlampa i serie uppe i takpanelen bak om jag minns rätt.
Den som testar gör det på egen risk.
Detta gav dock felmeddelande vid start men funkade.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Nej, det är inte samma, bromsljuset sitter på sidan av bakljuset på dom äldre såväl som nyare så ingen E-märkning gäller när man "bygger om" övre bromsljuset i luckan till "positionsljus".
Användarvisningsbild
av Magnus-B
#1216511
Vadå på sidan?
Bromsljuset med öppen lucka på my2013 skapas väl genom att dioderna i bakljuset lyser ”starkare”


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
av ER
#1216559
Magnus-B skrev:Vadå på sidan?
Bromsljuset med öppen lucka på my2013 skapas väl genom att dioderna i bakljuset lyser ”starkare”


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Möjligt att det var så på dom äldre ja som inte har ljusledarna, men det spelar ingen större roll då det är bromsljuset i luckan som aldrig kan genom magik bli "posljus" utan är alltid bromsljus oavsett full kräm eller "jordfel" som ger krypström så dom lyser så alla runt omkring tror du åker omkring och sliter bromsar och kan orsaka incident pga bromsandet, eller vad andra ser som bromsande fast du inte gör det. Så det SKA bli enorma problem med "otillåten ändring" el. liknande NÄR dom gör sitt jobb för bromsljus är bromsljus oavsett "jordfel" eller inte.
Så då faller hela modden på lagligheten oavsett hur dumsnål man än är, men bara för det kanske jag skall koppla in posljusen/led-listen på mina extraljus så man syns extra bra för om det är lagligt eller inte kan man ju skita i. Tror jag tar och ger kärran en VX-XPR 43" med halo i hjulklapp för takmontering och givetvis med halo:t inkopplat 24/7 för att garantera att man syns för vad som är lagligt kan man skita i, sen full smocka med ljus i baken på idioter med denna fulmodd så dom vet att dom har fel på sin belysning dom inte "verkar veta om". Visst två fel gör inte ett rätt men "you get the point" hoppas jag.
Användarvisningsbild
av apersson850
#1216665
Ja, såvitt jag vet får man inte ändra funktion på en befintlig lykta. Det gör man ju på exempelvis min 2012:a, om man exempelvis lägger in en mojäng som håller de övre bromsljusen lysande med lägre styrka, för att på det sättet skapa fler bakljus.

Jag hade en gång en Ford Escort med klent bromsljus. Det var kombinerat bak- och bromsljus, men skillnaden var ynkligt liten. Jag kopplade om så att även dimbakljusen lyste som bromsljus. De var ju normalt sett inte tända, så där var skillnaden mellan släckt och bromsljus mycket större. Ingen gnällde någonsin på det, men den bilen var förstås inte helbilsgodkänd. Det var långt före det påfundet.

Tack. Jag är Norrbagge, Appen funkar inte p[…]

Troligen kommer T6 (laddhybrid) och B4 (bensin) ha[…]

I min V70 -16, så har den blandannat slutat […]

Mellangårdssyskonen