Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av EsbenMP
#1186429
Min v70 har en meget tung servostyring i tomgang, men så snart jeg giver gas, virker den fint. Det lyder også som om at servopumpen knurrer en del.
Der er nok servoolie på systemet, det er tjekket.
Nogen bud på hvad som er galt?
av EsbenMP
#1186448
apersson850 skrev:Slirar remmen? Luft i systemet?
Hej Anders, remmen går fint og larmer/hyler aldrig, men når jeg kører igennem store vandpytter, holder servostyringen nogle gange op med at virke i et par sekunder.
Jeg ved ikke om der er luft i systemet, men kan den knurrende lyd måske skyldes luft?
Användarvisningsbild
av apersson850
#1186495
Det där med vattenpölar har Volvo lidit av sen 850 kom. Det nedre remhjulet, på vevaxeln, blir blött och så slirar remmen tills det torkat upp igen. De har försökt med lite stänkskydd och så, och bättre har det blivit, men inte riktigt bra.

Man kan ju tänka sig att om systemet har luft så knorrar det nog i pumpen när det passerar. Men det är mest en gissning.
av Schmoyoho
#1186519
Hur ser oljan ut? Är den kolsvart? Har för mig tidigare årsmodeller hade problem med att något kunde släppa metallpartiklar i oljan och kontaminera den till den grad att filtret i behållaren sattes igen och pumpen skar. Kanske högre tomgångsvarvtal ger högre pumptryck och orkar trycka igenom oljan?
av EsbenMP
#1186707
Schmoyoho skrev:Hur ser oljan ut? Är den kolsvart? Har för mig tidigare årsmodeller hade problem med att något kunde släppa metallpartiklar i oljan och kontaminera den till den grad att filtret i behållaren sattes igen och pumpen skar. Kanske högre tomgångsvarvtal ger högre pumptryck och orkar trycka igenom oljan?
Olien var mycker svart, så jeg vil prøve at skifte olien og se om jeg kan rense filteret.
Nogen forslagctol hvordan man skifter olien?
av EsbenMP
#1188969
EsbenMP skrev:
Schmoyoho skrev:

Tak for det, det prøver jeg.
Olien er skiftet og filteret er renset, men det hjalp desværre ikke.

Så jeg tror at jeg må skifte servopumpen.
av Desmodue
#1189012
På förra bilen bytte jag filter och behållare, pump och hela styrsnäckan/paketet och den var lika tungstyrd för det.

Nuvarande är också tungstyrd så kommer du på vad det är så hör gärna av dig.
Senast redigerad av 1 Desmodue, redigerad totalt 0 gånger.
Brainys V60

Blev jäkligt bra med lackeringen. :-) F&ari[…]

Längesedan man skrev här... Plockade ut[…]

Stigande tomgång.

Min tomgång stiger vart efter motorn blir va[…]

Det är heller inte alltför ovanligt att […]