Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av LeifA
#1187859
När man gör det via dator så kör man igenom alla växlar vid olika varvtal sen gör man nedväxlingar också.Bilen godkänner om man gjort rätt med olika text i infofönstret i hastighetsmätaren.Det är lättare att göra det på rullande landsväg,det är mycket körande ute på vägen och fort går det också ibland.
av Schmoyoho
#1187868
Finns det Volvo-verkstäder som faktiskt har rullande landsvägar att tillgå? Och vad används de normalt för, för jag gissar man inte har dem enkom för adaptionskörningar?

Ja, om gör en komplett adaption stämmer det. Annars går det som sagt att köra en särskild programmering av bl.a N-D-ingreppet.
Användarvisningsbild
av apersson850
#1187945
Hur de gör när de adapterar vet jag inte, men verkstaden här där jag bor hissar upp bilen och låter hjulen rotera fritt i luften när de letar efter dåliga hjullager. Men det fungerar kanske inte att köra utan belastning när man ska adaptera?
av ChristerN
#1188515
Hade och har liknande problem med ryckig nedväxling på min bil (ÅM -12).
Har varit inne ett flertal gånger för nollställning och adaptionskörning och det funkar ett tag och sen blir det vajsing igen.
Adaptionskörningen har bestått i en ca en timmes körning på vanlig väg och mecken sa det var efter ett bestämt mönster så han måste välja väg med omsorg.
SKa testa att köra lådan varm och köra ett flertal nedväxlingar runt 35-40 och se om det blir bättre.
av mbc
#1188542
ChristerN skrev:Hade och har liknande problem med ryckig nedväxling på min bil (ÅM -12).
Har varit inne ett flertal gånger för nollställning och adaptionskörning och det funkar ett tag och sen blir det vajsing igen.
Adaptionskörningen har bestått i en ca en timmes körning på vanlig väg och mecken sa det var efter ett bestämt mönster så han måste välja väg med omsorg.
SKa testa att köra lådan varm och köra ett flertal nedväxlingar runt 35-40 och se om det blir bättre.
Min var likadan, var också inne några gånger, slutade med byte av lådan, gick på maskinskadan och volvo tog självrisken på goodwill.
Känt fel enligt verkstan, internt läckage i lådan.
Användarvisningsbild
av sthlm
#1188861
mbc skrev: Min var likadan, var också inne några gånger, slutade med byte av lådan, gick på maskinskadan och volvo tog självrisken på goodwill.
Känt fel enligt verkstan, internt läckage i lådan.
Hamnade på krogen tillsammans med en kille som renoverade automatlådor som inte var allt för imponerad av TF80 lådan.
Det är förutom Volvos mjukvara problem med internt läckage samt att en del fått byta ut solenoiderna i ventilpaketet för att dom hänger sig.
Själv bytte jag olja hos en lådrenoverare vid 17k mil och dom hade sett detta förut.
Vissa kan köra 50k mil andra bara 10k, jag har problem med min låda nu (18k) och jag skall först testa med att uppdatera mjukvaran om några veckor.
Men alla bilverkstäder jag pratat med tycks helt ovetande om dessa problem konstigt nog.
av ChristerN
#1232837
ChristerN skrev:Hade och har liknande problem med ryckig nedväxling på min bil (ÅM -12).
Har varit inne ett flertal gånger för nollställning och adaptionskörning och det funkar ett tag och sen blir det vajsing igen.
Adaptionskörningen har bestått i en ca en timmes körning på vanlig väg och mecken sa det var efter ett bestämt mönster så han måste välja väg med omsorg.
SKa testa att köra lådan varm och köra ett flertal nedväxlingar runt 35-40 och se om det blir bättre.
Har nu haft bilen inne för åtgärd av dessa ryckningar. Min PST hittade en bulletin om detta och bilen togs in för byte av några o-ringar till annan modell. Tydligen gäller denna bulletin (servicemddelande?) speciellt vid nedväxling från 5:an till 4:an vid varm låda vilket precis var mitt problem. Uppstod fö runt 45 km/h och inte 35-40 som jag skrev ovan.
Åtgärden bestod i att lådan demonterades och ringarna byttes. Tog närmre två arbetsdagar och kostade mig en självrisk på maskinskadeförsäkringen. Jag hoppas nu att saken är ur världen. Funkar bra hitills (peppar - peppar).

Möjligen situajonen blir lite annurlunda n&[…]

Har dratt 1300kg-henger med V60 2015.5 med samme m[…]

Sensus var lite "trög" typ 17-18 me[…]

Ok, comviq var inte behjälpliga med det...