Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jocks
#1186378
Hej
Har en xc70 -13 med automatlåda. Cirka 13500 mil. Lådan sköljdes hos Bilia vid cirka 12000 mil.
Sista tiden så har lådan börjat bete sig lite konstigt. Vid vissa tillfällen så blir nedväxling mellan 3an till 2an betydligt hårdare än vad den vanligtvis är samt att det vid ett par tillfällen blivit en rejäl "studs" framåt när man lagt i "D", tur att man trycker på bromsen vid dessa tillfällen.
Har även märkt att den ibland är seg på att få igång drivningen vid vissa tillfällen när man lagt i "D", det kan dröja 0,5-1 sekunder innan bilen börjar driva framåt.
Har någon en ide om vad som kan vara felet...? Jag är ganska skraj att lådan är påväg att ge upp....

En annan fundering gäller vibrationer i bromspedal + ratt vid inbromsning, kan det vara skeva bromsskivor?
av Schmoyoho
#1186391
Är nog inget fel på lådan, kan vara mjukvaruspöken bara. De brukar hålla bra.

Har du långt till nästa service? Be de nollställa adaptionen, en bekant fick det gjort gratis när han var missnöjd med sin låda (de har ändå bilen uppkopplad och det handlar om att klicka på en knapp). Annars kan du testa att med varmkörd motor/låda göra ett flertal försiktiga inbromsningar från ca 35 km/h så att du får en nedväxling till tvåan, borde funka som en enkel adaption. Studsen när du lägger i D kan du också testa åtgärda genom att, också här med varmkörd låda, med foten på bromsen växla mellan N och D. Fem sekunder i varje läge, och gör 5-10 st växlingar mellan N och D så bör det bli bättre. Samma funkar med backen.
av MickeO
#1186532
Schmoyoho skrev:Är nog inget fel på lådan, kan vara mjukvaruspöken bara. De brukar hålla bra.

Har du långt till nästa service? Be de nollställa adaptionen, en bekant fick det gjort gratis när han var missnöjd med sin låda (de har ändå bilen uppkopplad och det handlar om att klicka på en knapp). Annars kan du testa att med varmkörd motor/låda göra ett flertal försiktiga inbromsningar från ca 35 km/h så att du får en nedväxling till tvåan, borde funka som en enkel adaption. Studsen när du lägger i D kan du också testa åtgärda genom att, också här med varmkörd låda, med foten på bromsen växla mellan N och D. Fem sekunder i varje läge, och gör 5-10 st växlingar mellan N och D så bör det bli bättre. Samma funkar med backen.
Mecken (Bilia) jag pratade med häromdagen kände inte till att det skulle gå att göra någon form av adaption utan att ha datorn inkopplad. Han bekräftade dock att han kände till ett problem med lådorna som yttrade sig som ryck när man lade i D, sen ville han inte utveckla det. Har senaste mjukvara och oljan var tydligen OK och inget i loggarna. En annan mek (Bilia också men annan verkstad) lyckades dock inte framkalla symptomen.

Har N->D -problemet - men bara när det är varmt ute (gissningsvis beroende på lådans temp) och det blir värre ju varmare det är. Under 20* eller med kall bil lägger den i D silkeslent.

Om jag provat adaptionen ovan när bilen är på ryckhumör rycker den lika hårt de första 6 gångerna jag lägger i D. 7:e gången lite mindre och 8:e gången silkeslent. Har gjorde detta vid två olika tillfällen - samma resultat varje gång. Tyvärr återkommer problemet.

Om man i detalj vet hur lådan fungerar (och styrningen av den) tycker jag att det mha den informationen ganska säkert borde gå att lista ut vad som är fel eller iaf utesluta väldigt många komponenter.
av Schmoyoho
#1186543
[quote="MickeO]Mecken (Bilia) jag pratade med häromdagen kände inte till att det skulle gå att göra någon form av adaption utan att ha datorn inkopplad. Han bekräftade dock att han kände till ett problem med lådorna som yttrade sig som ryck när man lade i D, sen ville han inte utveckla det. Har senaste mjukvara och oljan var tydligen OK och inget i loggarna. En annan mek (Bilia också men annan verkstad) lyckades dock inte framkalla symptomen.

Har N->D -problemet - men bara när det är varmt ute (gissningsvis beroende på lådans temp) och det blir värre ju varmare det är. Under 20* eller med kall bil lägger den i D silkeslent.

Om jag provat adaptionen ovan när bilen är på ryckhumör rycker den lika hårt de första 6 gångerna jag lägger i D. 7:e gången lite mindre och 8:e gången silkeslent. Har gjorde detta vid två olika tillfällen - samma resultat varje gång. Tyvärr återkommer problemet.

Om man i detalj vet hur lådan fungerar (och styrningen av den) tycker jag att det mha den informationen ganska säkert borde gå att lista ut vad som är fel eller iaf utesluta väldigt många komponenter.[/quote]
Adaptionsläge går bara att aktivera via datorn, det stämmer. Men lådan adapterar sig kontinuerligt dvs det är inga fasta värden för oljetryck och växlingstider osv (vad det exakt är vet jag inte) som den utgår från. Detta kräver inget adaptionsläge, bara att lådan är tillräckligt varm. 65 C på gen I och på gen II tyckte jag att jag läste att det räckte med 15-20 C någonstans. Tror dessutom lådan adapterar sig i olika temperaturintervall på gen II också, kanske är lägre toleranser där pga tajtare oljekanaler.

Senaste mjukvaran är inte nödvändigtvis bästa. Tror det finns en nyare och en äldre där den ena har vissa grejer fixade och den andra har andra fixade men ingen är perfekt. Minns inte om det var något som hade med just N-D eller om det handlade om växlingar under körning. Någon annan kanske har bättre koll.

Om jag var du skulle jag även där chansa på att låta nollställa adaptionen. Eftersom det går bra den åttonde gången så är det antagligen inget hårdvarufel, då hade du antagligen aldrig kunnat lägga i växeln mjukt.
av MickeO
#1186560
Schmoyoho skrev:Adaptionsläge går bara att aktivera via datorn, det stämmer. Men lådan adapterar sig kontinuerligt dvs det är inga fasta värden för oljetryck och växlingstider osv (vad det exakt är vet jag inte) som den utgår från. Detta kräver inget adaptionsläge, bara att lådan är tillräckligt varm. 65 C på gen I och på gen II tyckte jag att jag läste att det räckte med 15-20 C någonstans. Tror dessutom lådan adapterar sig i olika temperaturintervall på gen II också, kanske är lägre toleranser där pga tajtare oljekanaler.

Senaste mjukvaran är inte nödvändigtvis bästa. Tror det finns en nyare och en äldre där den ena har vissa grejer fixade och den andra har andra fixade men ingen är perfekt. Minns inte om det var något som hade med just N-D eller om det handlade om växlingar under körning. Någon annan kanske har bättre koll.

Om jag var du skulle jag även där chansa på att låta nollställa adaptionen. Eftersom det går bra den åttonde gången så är det antagligen inget hårdvarufel, då hade du antagligen aldrig kunnat lägga i växeln mjukt.
Jag ska göra en lång historia kort.

Jag har en kort garanti på bilen och handlaren har varit väldigt tillmötesgående hittills. När jag efter en kort tid (när det började bli varmare ute) upptäckte detta problem tog dom på sig kostnaden för felsökning och reparation förutsatt att jag lämnade in den till en Bilia-verkstad som dom valde (en dom tydligen litar på eftersom det ev. handlar om ganska dyra fel). Bilen var för några veckor inne på felsökning och då hade mekanikern kontrollerat mjukvaruversionen (senaste), provkört i ~15 min enligt VOC och kontrollerat oljan i lådan. Ingen adaption har utförts enligt dokumenten och jag vill minnas att han sa det också. Enligt bilfirman kostade denna "grundliga felsökning" 6700:- (!). Skapligt timpenning kan jag tycka... Tyvärr lyckades han inte framkalla felet (vill minnas att det inte var jättevarmt den dagen heller).

När jag nu vill lämna in den igen så tycker bilfirman att de vill inte ta på sig kostnaden för ännu en felsökning då den förra var så dyr såvida inget fel kan påvisas den här gången heller. Nu var det ju dom som valt en dyr (?) verkstad och inte jag.

Därför är jag ganska mån om att mecken har några nya uppslag att prova. Jag är inte jättesugen på att betala 7000:- bara för att han återigen ska säga att allt ser OK ut. Finns det någon servicebulletin att hänvisa till t ex, jag menar om detta nu inte är ett helt okänt fel? Han hade inte hört talas om det felet tidigare och verkstaden vill att samma kille tar bilen igen.

Som du säger så eftersom det båda gångerna gått över (tillfälligt) 8:e gången man "adapterar" så är det förhoppningsvis inget mekaniskt - ännu...
av Schmoyoho
#1186837
I VIDA finns det en "Kontroll och justering av hårda och ryckiga växlar" specifikt för gen II av lådan, en lite mer specifik adaption för att lösa dessa problem. Innefattar att installera nyaste mjukvaran, vilken du verkar ha, men också lite finlir med att justera N-D-ingreppet. Om du fortfarande har garanti kan du ju höra om de vill ta på sig att göra det kostnadsfritt (en bekant med ny bil fick en del adaptioner och justeringar gjorda även utanför garantin, egen goodwill av verkstaden?) men annars kan du ju bara låta någon annan forummedlem med VIDA+DiCE göra det. Ganska straight-forward.
Användarvisningsbild
av Derank
#1186839
Schmoyoho skrev:Är nog inget fel på lådan, kan vara mjukvaruspöken bara. De brukar hålla bra.

Har du långt till nästa service? Be de nollställa adaptionen, en bekant fick det gjort gratis när han var missnöjd med sin låda (de har ändå bilen uppkopplad och det handlar om att klicka på en knapp). Annars kan du testa att med varmkörd motor/låda göra ett flertal försiktiga inbromsningar från ca 35 km/h så att du får en nedväxling till tvåan, borde funka som en enkel adaption. Studsen när du lägger i D kan du också testa åtgärda genom att, också här med varmkörd låda, med foten på bromsen växla mellan N och D. Fem sekunder i varje läge, och gör 5-10 st växlingar mellan N och D så bör det bli bättre. Samma funkar med backen.
Det där är nåt hittepå, enda sättet är att nolla adaptionen. Och efter det ska bilen köras i en speciell cykel på rullande landsväg helst. Att bara nolla och sedan kasta sig ut i trafiken är fel metod
Användarvisningsbild
av apersson850
#1186871
Det där är inte alls något hittepå. Adaptionen pågår kontinuerligt hela tiden i lådan. Det är inte bara något som sker under en begränsad tid efter nollställningen. Men ibland kan adaptionsalgoritmen bli lurad av något transient fenomen, och då kan man behöva hjälpa den på traven genom att exempelvis servera den ett antal N -> D i rad.
av least
#1187077
@Derank, kan inte du berätta varför detta inte stämmer? Även jag trodde att man kan påverka automatlådans beteende genom Neutral > Drive.

Kina

Okej tack ska undersöka detta vidare

Möjligt att dom försökt bryta rattl[…]

Vågar jag köra?

Kan va flera saker men abs givare eller hjullager […]