VolvoB20 skrev:Allt detta gjorde att det blev lös Navi för mig.
...
Nu vet jag ju att andra förare uppskattar helt andra saker än mig och därför heller väljer inbyggd Navi så valet är helt fritt.
För egen del ser jag inte valet mellan inbyggd navi och mobil lösning som ett antingen eller utan har självklart både och. Kostnaden för att ha en naviapp i mobilen är ju numera väldigt låg så naturligtvis har jag det. Jag har också en hållare till mobilen liggandes i skuffen för den händelse jag skulle råka ut för något som gör att jag måste fortsätta resan med hyrbil och därför inte längre har någon inbyggd navi att tillgå.
När det gäller ruttplanering på långresa gör även jag den på annan plats än i bilen. Och för det ändamålet behöver man ju i normala fall inte ens någon naviapp eller någon mobil. Oftast gör jag det hela på den portabla datorn med hjälp av Via Michelin, Google Maps, ADACs köprognoser e.dyl. Destinationer kan vid behov enkelt skickas till bilen så att det sedan bara är att åka. Ladda ner nya kartor gör jag också via datorn någon gång per år. De är ju numera fria även till den inbyggda navin.
Men när jag väl sitter i bilen föredrar jag den inbyggda navin av alla de skäl jag redan nämnt i mitt tidigare inlägg
här. Ifråga om grafik, ruttberäkningshastighet och förmåga att snabbt hitta position är den ingalunda underlägsen någon mobil. Däremot slipper jag plocka den ur och i någon hållare, skärmen är större och optimalt ljusskyddad/placerad, jag får även visuella anvisningar via kombinationsinstrumentet, kommunikationen via ljud är perfekt integrerad i båda riktningarna, den kan enkelt styras via rattknapparna även under körning, den klarar att motta trafikinformation även utan GSM- eller Internettäckning, den har stabilare/precisare GPS-signal under besvärliga mottagningsförhållanden tack vara takantennen och den kan vid behov navigera med stor precision även med hjälp av död räkning.
Slutligen ett par observationer rörande tidens gång och dess konsekvenser:
1. Trots att grafiken till navin i min V70 -02 ser väldigt primitiv ut med dagens mått mätt och trots att den gamla RTIn saknar vissa moderna "bells & whistles" (t.ex. fartkameravarning som jag därför kompletterat den med) föredrar jag att använda den istället för att navigera med mobilen. Ingen av de mobillösningar jag hittills provat har sammantaget fungerat lika bra.
2. Trots att nästan alla idag går omkring med mobiler som går att utrusta med navigationsappar för några hundralappar har andelen nya bilar som säljs med inbyggd navi uppenbarligen ökat rejält. När jag köpte bil senast, för snart två år sedan, var det för första gången inga som helst problem att hitta begagnade bilar som tillgodosåg det kravet på min lista över önskvärd utrustning. Inbyggd navi ingår ju rutinmässigt i något av Volvos paket sedan några år tillbaka och är på god väg att bli en självklar del av utrustningen i en modern bil.