Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av apersson850
#1191325
Från "början", när man varje gång skulle samla in ephimeris i en GPS för att bestämma var man är, då tog det minst 30 sekunder att klura ut positionen.
Ephimeris, som alltså är precisa bandata, sänds ut i tre block. Varje block är sex sekunder långt, och blocken börjar sändas var tionde sekund. Du måste ta emot hela blocket i ett svep, så det krävs fri sikt i minst sex sekunder tre gånger om. Man kan ta blocken i valfri följd, men missar du ett får du vänta 30 sekunder till, innan det är dags nästa gång.
Om du inte har flyttat navigatorn för långt, och inte låtit den vara avstängd en lång tid (månader), så vet den i alla fall vilka satelliter den ska lyssna efter. Det ingår i almanac data, och den gäller i flera månader i taget.
Har du åkt en bra bit från senaste tillslag, exempelvis flugit till USA, är det inte samma satelliter som syns på himlen som man kunde förvänta sig. Då måste navigatorn börja om med en full sökning, och det kan ta fem minuter innan den hittat rätt position då.
Numera har man antingen A-GPS (assisted GPS), där man plockar in data från mobiltelefonnätet för att starta snabbare, eller hotfix, där man beräknar troliga ephimerisvärden några dagar från senaste gången navigatorn var på. Båda metoderna gör att man kan kapa tiden från en eller flera minuter till några sekunder för att hitta positionen efter tillslag. A-GPS kräver dock mobilnätverk, så den fungerar inte i en mottagare som varken har inbyggd telefon eller kontakt med en telefon.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1191377
Alla prioriterar ju vad som är viktigast för just de behov man själv har.

Jag tex kör ju med navigation i mobilen/platta och kartorna nedladdade i enhet av olika skäl, tex.

-Funkar med en licens i alla våra bilar, även i min Supra.
-Funkar i hyr och lånebilar.
-Funkar när man åker med kompisens bil
-Funkar med taxi så man int eblir lurad när man åker taxi i nya länder vid kundbesök.
-Funkar på MCn, (Experia är ju vattentät så det gör inget om det kommer regn)
-Fungerar utan mobiltäckning
-Om man har täckning så utnyttjar den aktuell trafiksituation + miljarder körda mil i gemens databas för ruttoptimering
-Mobilen har jag alltid med så det funkar när man lämnar fordonet och går på stan.
-Man kan göra allt på hotellrummet/framför brasan. Bygga rutter, lägga POIs etc istället för att sitt att bilen och meka.
-Fria kartuppdateringar 3 ggr per år med livstidslicens
-Mobil/Platta i dag har ju överlägsen processor på 8 kärnor och flera Ghz vilket gör navin sjukt snabb, tex för att rutta om
-Grymt bra grafik i både hårdvara o mjukvara.
-Enkelt att flytta licensen vidare när man byter lur eller platta.
-Dagens flerkanaliga mottagare tar ju inte bara GPS utan GLONASS och flera kommande system på en gång, tappar i princip alldrig positionen om man inte är i en tunnel eller garage då
-Hittar position på några sekunder.
-Funkar perfekt att köra både Navin och Google på samma gång i samma enhet man vill, för att få mera info, tex googles trafikflöden
-Nästan världstäckning av kartmaterialet, typ 200 länder.
-All uppdatering via nätet.
-Man kan köpa ny hårdvara när man vill och är inte låst till att behöva byta bil för att göra detta.
-Kan få upp ljudet i bilens högtalare om man vill det
-Sjukt billgt, bara några hundralappar för livstidslicens

Allt detta gjorde att det blev lös Navi för mig.

Sen finns det ju roliga bonusfunktioner som Realityview, Headsup och Dashcam man får på köpet om man tycker det är kul.

Nu vet jag ju att andra förare uppskattar helt andra saker än mig och därför heller väljer inbyggd Navi så valet är helt fritt.
Senast redigerad av 1 VolvoB20, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av apersson850
#1191382
Det som är bra med sådana här forum är att informationen kommer fram, så den som ska fatta beslut kan göra det utan att spendera egna pengar först.
av andersuw
#1191395
Momentum skrev:Google Traffic funktionen "visning av trafikflöde" tycker jag är bra
Har den inbyggda navigatorn något liknade?
Ja. Även den inbyggda navin i min gamla V70 -02 har TMC (Traffic Message Channel), det vill säga information om trafikhinder via RDS-radio så att varken mobiltäckning eller Internetförbindelse behövs. Och man kan se resultatet, t.ex. i form av köer och deras utsträckning, på kartan. Navin beräknar även rutten med hänsyn tagen till trafikhindren och räknar om rutten löpande beroende på trafiksituationen om man vill det.
Senast redigerad av 1 andersuw, redigerad totalt 0 gånger.
av andersuw
#1191397
apersson850 skrev:Det som är bra med sådana här forum är att informationen kommer fram, så den som ska fatta beslut kan göra det utan att spendera egna pengar först.
Så sant!
av andersuw
#1191411
VolvoB20 skrev:Allt detta gjorde att det blev lös Navi för mig.
...
Nu vet jag ju att andra förare uppskattar helt andra saker än mig och därför heller väljer inbyggd Navi så valet är helt fritt.
För egen del ser jag inte valet mellan inbyggd navi och mobil lösning som ett antingen eller utan har självklart både och. Kostnaden för att ha en naviapp i mobilen är ju numera väldigt låg så naturligtvis har jag det. Jag har också en hållare till mobilen liggandes i skuffen för den händelse jag skulle råka ut för något som gör att jag måste fortsätta resan med hyrbil och därför inte längre har någon inbyggd navi att tillgå.

När det gäller ruttplanering på långresa gör även jag den på annan plats än i bilen. Och för det ändamålet behöver man ju i normala fall inte ens någon naviapp eller någon mobil. Oftast gör jag det hela på den portabla datorn med hjälp av Via Michelin, Google Maps, ADACs köprognoser e.dyl. Destinationer kan vid behov enkelt skickas till bilen så att det sedan bara är att åka. Ladda ner nya kartor gör jag också via datorn någon gång per år. De är ju numera fria även till den inbyggda navin.

Men när jag väl sitter i bilen föredrar jag den inbyggda navin av alla de skäl jag redan nämnt i mitt tidigare inlägg här. Ifråga om grafik, ruttberäkningshastighet och förmåga att snabbt hitta position är den ingalunda underlägsen någon mobil. Däremot slipper jag plocka den ur och i någon hållare, skärmen är större och optimalt ljusskyddad/placerad, jag får även visuella anvisningar via kombinationsinstrumentet, kommunikationen via ljud är perfekt integrerad i båda riktningarna, den kan enkelt styras via rattknapparna även under körning, den klarar att motta trafikinformation även utan GSM- eller Internettäckning, den har stabilare/precisare GPS-signal under besvärliga mottagningsförhållanden tack vara takantennen och den kan vid behov navigera med stor precision även med hjälp av död räkning.

Slutligen ett par observationer rörande tidens gång och dess konsekvenser:

1. Trots att grafiken till navin i min V70 -02 ser väldigt primitiv ut med dagens mått mätt och trots att den gamla RTIn saknar vissa moderna "bells & whistles" (t.ex. fartkameravarning som jag därför kompletterat den med) föredrar jag att använda den istället för att navigera med mobilen. Ingen av de mobillösningar jag hittills provat har sammantaget fungerat lika bra.

2. Trots att nästan alla idag går omkring med mobiler som går att utrusta med navigationsappar för några hundralappar har andelen nya bilar som säljs med inbyggd navi uppenbarligen ökat rejält. När jag köpte bil senast, för snart två år sedan, var det för första gången inga som helst problem att hitta begagnade bilar som tillgodosåg det kravet på min lista över önskvärd utrustning. Inbyggd navi ingår ju rutinmässigt i något av Volvos paket sedan några år tillbaka och är på god väg att bli en självklar del av utrustningen i en modern bil.
Användarvisningsbild
av Momentum
#1191452
andersuw skrev:
Momentum skrev:Google Traffic funktionen "visning av trafikflöde" tycker jag är bra
Har den inbyggda navigatorn något liknade?
Ja. Även den inbyggda navin i min gamla V70 -02 har TMC (Traffic Message Channel), det vill säga information om trafikhinder via RDS-radio så att varken mobiltäckning eller Internetförbindelse behövs. Och man kan se resultatet, t.ex. i form av köer och deras utsträckning, på kartan. Navin beräknar även rutten med hänsyn tagen till trafikhindren och räknar om rutten löpande beroende på trafiksituationen om man vill det.

I min V70 -15 kan jag även kika på Google Traffic i infotainmentsystemet eftersom det är Internetanslutet. Fast det är nog enklare att göra det via mobilen och den har man ju vanligen med sig vart man går numera.
Fast TCM är väl inte ens i närheten av Google Traffic?
I Sveriges större tätorter sänds det även köinformation på vissa huvudgator. Sverige är uppdelat i åtta sändningsområden samtidigt som meddelanden på huvudvägnät går in i flera sändningsområden för att stödja navigationen.
http://www.trafikverket.se/tjanster/tra ... e-Channel/
TCM kräver ju att någon bestämmer sig för att skicka ut info, och trafikflöde är inget som finns generellt, Google Traffic finns överallt där det finns nog många telefoner, och ingen behöver bestämma sig för att skicka ut någon info
av andersuw
#1191465
Momentum skrev:Fast TCM är väl inte ens i närheten av Google Traffic?
TMC har aldrig funkat särskilt väl i Sverige. Å andra sidan finns det ju väldigt sällan några trafikhinder att tala om i detta land så när som på storstadsområdena, där det finns förutsägbar köbildning på sina ställen som man får lära sig undvika. På ställen där man är förtrogen med vägnätet, som jag är i det enda av storstadsområdena som normalt är aktuellt för min del (Stockholm), funkar ju också meddelanden via radio bra på sistone. Bara att ta en lite annan väg beroende på var propparna finns.

I länder där risken för trafikhinder är rätt stor lite överallt, såsom i Danmark, Tyskland, Schweiz och Österrike, funkar TMC bra enligt min erfarenhet. När det blir någon propp att tala om kommer det info om det fortare än kvickt. Jag misstänker också att mycket av meddelandefunktionen är automatiserad vid det här laget, på basis, exempelvis, av hur mobiltelefonerna rör sig. Meddelanden kan ju skickas utan att någon sitter och gör det rent manuellt.
av Mwi
#1191490
TMC kan lura en ganska bra i Sverige om man har valt snabbaste vägen i Navigatorn. Var på väg från Stockholm till Jönköping för några år sedan och brukar alltid knappa in målet i navigatorn för att se ankomsttid, helt plötsligt så var ankomsttiden senare lagd med en och halv timme. Enligt TMC informationen så var E4:an avstängd norr om Ödeshög så snabbaste vägen skulle bli att ta av i Mjölby sedan köra över Tranås, Eksjö och Nässjö för att komma till Jönköping, nu struntade jag i infon och körde E4:an som vanligt och det fanns inga hinder.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Det där är bara lurendrejeri. Är sy[…]

Make dating stress-free and enjoyable with the bes[…]

Dåliga lödningar i LSM (ligt switch mod[…]

Volvo v60 2022 plåtskada

Ja men precis, det är ingen färg lä[…]