Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av andersuw
#1191053
Ja fast någon särskilt exakt död räkning lär det ju knappast bli jämfört med en integrerad navi som både läser hastighet och rattutslag. Sedan finns det också en del lite trassligare tunnlar än Södertunneln. Å andra sidan kan jag hålla med om att exakt tunnelnavigering inte är någon helt omistlig finess. Kan knappast säga att det är främsta skälet till att jag föredrar integrerad navi. :D
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1191094
Man blir ju nyfiken vad det är för komplexa tunnelsystem som ni frekventerar med era vovlobilar där ni med en normal navigator inte lyckas hitta igenom ???
av andersuw
#1191100
Prova gärna området runt Zürich. Sen är ju inte tunnlar den enda anledningen till att man kan tappa GPS-kontakt. Från den utgångspunkten är t.ex. Neapels inre regioner att rekommendera som testbana. :D
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1191106
Har varit på båda dessa ställen men upplevde inga problem med vanlig navigator.

Ett argument för inbyggd navi som jag dock kan förstå, är personer som är allergiska mot utseendet av en mobilhållare monterad någonstans på instrumentbrädan.

Dock inget jag tänker på. Ute och kör europa runt just nu och har både en telefon på instumentbrädan med google navigation och en 10 tums pad med sygic på.
Användarvisningsbild
av apersson850
#1191131
Jag har inte haft lös GPS i någon bil som samtidigt haft Bluetooth, så den kombinationen har jag inte kunnat prova. Det närmaste jag kommit har varit lös GPS med FM-sändare. Då kan man lyssna på instruktioner via bilens högtalare. GPS hade bluetooth och mikrofon också, så det gick även att få telefonen i bilens högtalare. Men det gick ju inte att lyssna på radio, för bilens radio var upptagen med att lyssna på GPS-sändningen och GPS kunde inte ta mot radio också. Inspelad musik lyssnar jag praktiskt taget aldrig på.

Jag köpte ju min senaste bil ny, så då var det inga problem att få med en inbyggd GPS. Bara att betala i kassan.

När jag var kraftigt involverad i testandet av Garmins navigatorer la de bara av när man kom in i en tunnel. Det var mitt förslag att de skulle fortsätta med död räkning, alltså anta att man fortsatte i samma fart när man kom in i tunneln. Då fick man åtminstone vägvisning så länge färden gick som det var tänkt. Detta genomfördes också, och jag var med och testade de första betaversionerna i tunnlarna runt Basel. Där fanns massor med avtag och konstiga svängar under jord att ta fel på.
Efter den uppdateringen visas inte meddelandet "Ingen mottagning" för att man är i en tunnel. Inte förrän man inte kommit ut igen vid den beräknade tiden. Då kommer meddelandet.
Redan på den tiden hade Garmin vissa StreetPilot med tröghetsnavigering, framtagna bland annat för att kunna navigera i städer som Chicago. Detta var ju före Sirf III och liknande mottagare med ett massivt antal komparatorer, så då tappade man positionen långa stunder mellan husen. Men det satt inte accelerometrar i varje telefon då, så de här enheterna var dyra. Nu finns det ju accelerometrar i allting, så det är lättare att göra tröghetsnavigatorer.

Min bils inbyggda RTI har bara åtta satellitkanaler, men vet ju i vilken riktning bilen pekar, samt hur långt det rullar, så den kan köra på död räkning rätt länge.
Dessutom uppskattar jag att jag kan stuva telefonen i mittfacket och sen är det rent på instrumentbrädan för övrigt.
av intruder1400
#1191194
Ja då har ju Garmin gått fram många steg !
Nu kör jag lastbils GPS ! Den hörs klart o tydligt när radion är på
Blir som du har telefon med blåtanden på ! (rösten bryterin som du får ett samtal)
Nu är jag ingen nörd vad gäller GPSer ! Kollar bara i stort sett vilken väg jag ska innan + sista vägen/gatan höger eller vänster
Dumt trycka trycka in en 24meters åk i ett villa område :D :D
av andersuw
#1191216
VolvoB20 skrev:Har varit på båda dessa ställen men upplevde inga problem med vanlig navigator.
Det gjorde jag ... i Neapel. En labyrint av trådsmala, vanligen enkelriktade gränder med rätt höga byggnader på båda sidor. Väldigt svårt för en GPS att behålla kontakten där. I det läget hade död räkning med hög precision säkert gjord underverk.
VolvoB20 skrev:Ett argument för inbyggd navi som jag dock kan förstå, är personer som är allergiska mot utseendet av en mobilhållare monterad någonstans på instrumentbrädan.

Det är ytterligare ett argument för inbyggd navi men långt ifrån det enda och kanske inte heller det främsta. Här är min lista över fördelar med en modern inbyggd navi, som den i min V70 -15, i jämförelse med en modern smartphone och även i många fall dedicerade lösa navigatorer (Garmin m.fl.).

1. Finns alltid i bilen. Behöver inte plockas ur och i någon hållare varje gång man parkerar.

2. Rent och snyggt på instrumentbrädan och inga extra besvär med att montera dit en dräglig hållare på drägligt sätt, utan kabeldingel.

3. Rejäl, lättläst skärm, optimalt placerad i ljusskyddat läge.

4. Visuella väganvisningar även i kombinationsinstrumentet.

5. Fullt integrerat ljud som bryter andra ljudkällor när navin vill prata med mig eller jag prata med navin.

6. Enkel att styra även under körning med både rattknappar och röststyrning beroende på vad som fungerar bäst för det man vill åstadkomma.

7. Effektiv kombination av röststyrning och knappstyrning vid inmatning av destinationer.

8. TMC-förbindelse via radio och således oberoende av Internet för trafikinformation.

9. Rejäl och optimalt placerad GPS-antenn som maximerar GPS-signalens pålitlighet.

10. Förmåga att på ett precist sätt navigera med död räkning när det behövs.
Senast redigerad av 1 andersuw, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1191249
Passerade just genom Basel på väg hem från Rivieran. Inga som helst problem för någon av GPSerna.

GPS mottagarna har ju blivit ljusår bättre, exaktare och snabbare. Tex när man kör ut ur ett prkeringsgarage hittar de ju och låser position på nolltid, kunde ju ta 2 min förr.

Har kört mellan skyskraporna i NewYork och LA utan problem, funkade även bra även i Tokyo.

Nu låser de ju dessutom på USAs GPS och GLONASS, och snart även på Kinas Beidou signal och EUs Gallileo signaler.
av andersuw
#1191252
Någon GPS som inte grejat en "fix" på nolltid när den får signal igen och befinner sig på samma plats som när den parkerades (t.ex. ett parkeringsgarage) har jag aldrig träffat på trots att den äldsta av dem jag använt (och fortfarande använder) är designad för mer än 15 år sedan. När bilen flyttats i parkerat skick, t.ex. med färja kunde och kan det ta något 10-tal sekunder eller så innan den hittar rätt position igen. Men jag märker ingen större skillnad i det avseendet mellan de två navi jag nu använder, båda inbyggda (V70 -02 respektive -15). Däremot kunde gamla GPSer ta avsevärd tid på sig att hitta en "fix" om de inte hade någon tidigare position alls att utgå från utan måste förutsätta att de kunde befinna sig precis var som helst i världen.

När det gäller precision och stabilitet i GPS-signalen är RTIn i min gamla 02:a bättre än någon av de lösa GPSer jag hittills provat trots att de senare varit av nyare design än den Volvo kunde erbjuda för 15 år sedan.
av intruder1400
#1191259
Kan bara hålla med B20 !
Min Garmin har allt jag behöver som röststyrning bild i bild TMC
Bara o koppla upp mobilen till den så söker den upp via google företag verkstäder ja allt så nog är den bra mycke smartare en bilens GPS
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Kransen får synas i mitten av hålet, m[…]

Det er nok litt subjektivt også. I min V60 e[…]

Bakfjädrar.

På Volvo såg mekanikern när han[…]

Köpråd

Hade valt en diesel i din situation, det gjorde ja[…]