Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Derank
#1184533
daekol skrev:Att inte Volvo lägger ner VEA-motorn. Verkar ju bara vara krångel. :roll: Tacka vet jag volvos femmor, det är rediga grejor det! 8) Jag säger f.ö som redan nämnts, en helt ny motor är aldrig fel.
Inga jätteproblem med VEA än så länge, det är lite som de som gnällde på att det var konstant remhaveri på de gamla femmorna, vilket heller inet stämmer.


Ett motorbyte är det sista jag skulle vilja ha på min bil.
av andersuw
#1184552
Ingen vill ju ha motorbyte på bilen eftersom det är jobbigt och vanligen kostar pengar. Men det är ju inte frågan här. Tidigare ägare har bytt motor. Det är ju bara fint. Håller längre då. Att grejerna som demonteras och återmonteras skulle ta skada, som B20 antyder, tycker jag är lite långsökt. Mest att man måste ha koll på att de kopplat in allt på rätt sätt omedelbart efter. Efter det är det bara plus. :D
av osla
#1184580
jag är en sån som är tveksam till motorbyten på nya bilar vid så låga mil. en motor som gått långt men som inte drar olja/vatten och går/låter fint litar jag mer på än en helt ny otestad motor, om än den nu kanske gått i provbänk en stund på fabriken. om än det är nytt betyder det inte att det är problemfritt
av berrabus
#1184585
VolvoB20 skrev:Helt ny motor är inte bara fördelar. Som Psycho säger ovan så är det ju bara ett Long-Block som man får leverat. Sen är det milijoner pryttlar som ska skuvas bort från den gamla motorn och skruvas fast på det nya blocket.

Lätt hänt att någon liten grej tar stryk i den behandlingen.

Det hade ju varit en annan sak om man fått en komplett motor, på samma sätt som den kommer fram till monteringslinan på volvo och bara häktas i bilen.
Vad innebär "bara" ett Long-Block?
Är det endast motorblocket utan lager o vev tex?
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1184596
Shortblock, block med vev och kolvar

Longblock. Block och topp.

Komplett motor, då sitter även alla givare, kåpor osv på motorn.

Många saker på dagens nya motorer är ju inte designade för att demonteras å återmonteras på en ny motor. Ibland händer det att det märks efter motorbytet.

Och ni som säger att det är fint med ny motor, kom ihåg att ni inte fått ny motor utan bara topp o block. De brukar ju aldrig gå sönder eller slitas ut. Det grejer som brukar gå sönder är ju ändå inte nya utan överflyttade från den gamla.

Visst är det gött med ny motor, men det är inte bara guld o gröna skogar.
av V702014
#1184598
Intressant och bra med olika syn och uppfattning av ämnet.

Om man drar det här ett steg längre, hur långt kan jag dra detta mot bilhandlaren? Har en bokad felsökning den 27 men om dem inte hittar några felkoder, kan jag fortfarande hävda att det är fel på bilen och eventuellt häva köpet om det inte är fixat till 100%?

Kan tänka mig att det är ganska svårt att felsöka utan felkoder men faktum kvarstår ju att bilen går inte som den ska...
av berrabus
#1184606
VolvoB20 skrev:Shortblock, block med vev och kolvar

Longblock. Block och topp.

Komplett motor, då sitter även alla givare, kåpor osv på motorn.

Många saker på dagens nya motorer är ju inte designade för att demonteras å återmonteras på en ny motor. Ibland händer det att det märks efter motorbytet.

Och ni som säger att det är fint med ny motor, kom ihåg att ni inte fått ny motor utan bara topp o block. De brukar ju aldrig gå sönder eller slitas ut. Det grejer som brukar gå sönder är ju ändå inte nya utan överflyttade från den gamla.

Visst är det gött med ny motor, men det är inte bara guld o gröna skogar.
Tack.

Kan ju tycka att med long block är de väsentliga delarna ihopmonterade från fabrik vilket borde innebära att själva motorn skall vara 100%. Annat om lokala verkstaden skall börja riva med lager och vev tex.
Ja kringutrustning behöver monteras korrekt men hur svårt kan det vara? Borde inte vara några som helst problem.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1184724
Lyft på motorkåpan och beundra ormboet av sladdar, slangar, rör och annat jox.
av andersuw
#1184734
VolvoB20 skrev:Och ni som säger att det är fint med ny motor, kom ihåg att ni inte fått ny motor utan bara topp o block. De brukar ju aldrig gå sönder eller slitas ut. Det grejer som brukar gå sönder är ju ändå inte nya utan överflyttade från den gamla.
Aldrig gå sönder eller slitas ut? :roll: Varje gång en motor behöver bytas ut är det ju just topp och/eller block med tillhörande innehåll som gått sönder. Och att byta andra motordelar än just dessa kostar ju sällan några jättelika pengar.
VolvoB20 skrev:Många saker på dagens nya motorer är ju inte designade för att demonteras å återmonteras på en ny motor.
Vad skulle det vara som inte är designat så att det kan demonteras från ett "långblock" och monteras på ett annat av samma typ? Om delarna inte var designade för att klara det skulle väl knappast Volvoverkstäderna hålla på och demontera och återmontera hela "utanverket". Att mekaniker kan göra misstag vid demontering/montering är en annan sak.
av berrabus
#1184738
VolvoB20 skrev:Lyft på motorkåpan och beundra ormboet av sladdar, slangar, rör och annat jox.
Har plockat ner en Audimotor i beståndsdelar för att borra om den o sedan satt ihop den igen med nya kolvar o lager. Ja det tog ett par dagar för mig som är en vanlig hemmamekare men fick iallafall ihop allt.

Anser då inte att det är speciellt avancerat för en proffsmekare om denne får block o topp redan ihopsatta.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 9
Bältesvarnare

Är väl bara på passagerarsäte[…]

Just det, tillägg… Kollade EGR bö[…]

Brainys V60

Hej. Ni som känner mig från för[…]

Vi som beställt nya XC60

När beställde du? Jag lade f&o[…]