- lör 08 jul 2017, 23:12
#1184199
Hej alla kunniga,
Jag köpte för två veckor sedan en Volvo V70 från 2014 med den nya VEA D4, fyrcylindrig, automat, gått 11.000 mil och precis rullat ur serviceavtalet.
Bilen köptes hos en Volvohandlare och efter provkörning och genomgång så såg allt kanon ut, säljaren sa att allt var i sin ordning och att det inte fanns några problem med bilen.
Tills efter ca 5-7 dagar. Jag märkte att bilen hackar på låga varv vid belastning, typiskt vid 70-80 kilometer och när man accelererar från 12-1300 varv upp till ca 1700 varv.
Jag kontaktade säljaren om detta varpå han svarar att det är inga problem, jag skall bara lämna in den hos lokal ÅF så får dem åtgärda och skicka fakturan till dem. OK tyckte jag.
- Efter ett par dagar till så lyste även Check Engine-lampan upp men slocknade vid omstart. Här började jag fundera lite på vad det egentligen kan vara för fel. Kontaktar åter säljaren men då jag hade en dålig magkänsla så ville jag denna gången ha ut historiken kring bilen under serviceavtalet dem har haft. Efter några timmar trillar det in på mailen.
-Det visar sig att man i slutet på 2015, vid 5500 mil varit tvungen att byta motorn p.g.a. att ett glödstift har trillat ner i motorn och fördärvat. (Motorn som sattes i var helt ny från fabrik)
-2016 har man återigen felsökt och då även fått byta EGR-ventil + EGR-kylare enigt protokollet.
-201704 har man återigen felsökt och denna gången fått "Tryckgivare inloppsluft byte" och släckt felkoder enligt prot.
När jag fick denna informationen blev jag inte helt nöjd då det känns som något han borde ha informerat om innan köpet.
Min fråga till er kunniga där ute, hur hade ni ställt er till detta? Hur mycket påverkar det att motorn är bytt? Negativt? Fortsatta problem med felkoder m.m.
Tacksam ifall ni orkar ta er tid att svara.
//Bekymrad
Jag köpte för två veckor sedan en Volvo V70 från 2014 med den nya VEA D4, fyrcylindrig, automat, gått 11.000 mil och precis rullat ur serviceavtalet.
Bilen köptes hos en Volvohandlare och efter provkörning och genomgång så såg allt kanon ut, säljaren sa att allt var i sin ordning och att det inte fanns några problem med bilen.
Tills efter ca 5-7 dagar. Jag märkte att bilen hackar på låga varv vid belastning, typiskt vid 70-80 kilometer och när man accelererar från 12-1300 varv upp till ca 1700 varv.
Jag kontaktade säljaren om detta varpå han svarar att det är inga problem, jag skall bara lämna in den hos lokal ÅF så får dem åtgärda och skicka fakturan till dem. OK tyckte jag.
- Efter ett par dagar till så lyste även Check Engine-lampan upp men slocknade vid omstart. Här började jag fundera lite på vad det egentligen kan vara för fel. Kontaktar åter säljaren men då jag hade en dålig magkänsla så ville jag denna gången ha ut historiken kring bilen under serviceavtalet dem har haft. Efter några timmar trillar det in på mailen.
-Det visar sig att man i slutet på 2015, vid 5500 mil varit tvungen att byta motorn p.g.a. att ett glödstift har trillat ner i motorn och fördärvat. (Motorn som sattes i var helt ny från fabrik)
-2016 har man återigen felsökt och då även fått byta EGR-ventil + EGR-kylare enigt protokollet.
-201704 har man återigen felsökt och denna gången fått "Tryckgivare inloppsluft byte" och släckt felkoder enligt prot.
När jag fick denna informationen blev jag inte helt nöjd då det känns som något han borde ha informerat om innan köpet.
Min fråga till er kunniga där ute, hur hade ni ställt er till detta? Hur mycket påverkar det att motorn är bytt? Negativt? Fortsatta problem med felkoder m.m.
Tacksam ifall ni orkar ta er tid att svara.
//Bekymrad