Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av berrabus
#1185984
intruder1400 skrev:EJS är du säker på de ????
Var kolla på mors motorbyte på en Toyota !
Där vart allt nytt pga oljeförbrukning ! Motorbotten o topp lät som de var självklart
De få erfarenheterna jag har av verkstäder är som du säger att de inte återanvänder kolvar tex. Tar en stund att flytta över "allt" till endast nytt block o topp.
Sedan är min känsla att det är ganska få som faktiskt vet hur man gör.
#1185993
berrabus skrev:
intruder1400 skrev:EJS är du säker på de ????
Var kolla på mors motorbyte på en Toyota !
Där vart allt nytt pga oljeförbrukning ! Motorbotten o topp lät som de var självklart
De få erfarenheterna jag har av verkstäder är som du säger att de inte återanvänder kolvar tex. Tar en stund att flytta över "allt" till endast nytt block o topp.
Sedan är min känsla att det är ganska få som faktiskt vet hur man gör.
Exakt ! Tror inte dom har grejer till o mätta upp kolvspel eller lagerglapp
Användarvisningsbild
av EjS
#1186185
Inte säker fast tror det stod på fakturan. Det tog en vecka att byta.
Min blev bytt pga dålig design i 2.2 diesel motorn. Det är tydligen en 2.0 som borras upp och sedan är lining i cylindrar för tunn (hoppas ni förstår). Det kan enligt Toyota ge sprickor i blocket. Och jag var inte i tvivel. Den gick för jävligt och rök som fan. Kunde ta kanske 2500 varv med full gas.
Kanske det var en komplett motor - men vet att turbo, spridare, generator osv. återanvänds.


Sent from my iPhone using Tapatalk
#1186190
EjS skrev:Inte säker fast tror det stod på fakturan. Det tog en vecka att byta.
Min blev bytt pga dålig design i 2.2 diesel motorn. Det är tydligen en 2.0 som borras upp och sedan är lining i cylindrar för tunn (hoppas ni förstår). Det kan enligt Toyota ge sprickor i blocket. Och jag var inte i tvivel. Den gick för jävligt och rök som fan. Kunde ta kanske 2500 varv med full gas.
Kanske det var en komplett motor - men vet att turbo, spridare, generator osv. återanvänds.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Jo mycke återanvänds ! Tror dom på Toyota hade tänkt återanvända toppen men meken sa ifrån
av V702014
#1190785
Hej igen!

Tänkte uppdatera lite ifall någon var nyfiken på problemet.

Bilen har nu stått på verkstad i lite över en vecka.

Det man från början trodde var ett ganska enkelt fel då en motor hade lagt av (minns bara att han sa att den hade med EGR-ventilen / spjället någonting att göra) visade sig ha en del följdfel.
Man trycktestade och fick då fram att det förmodligen var en packning till insuget men när man plockade ner insuget så såg man värre problem.
Tydligen så styrde denna motorn någon sorts ventiler som lyckats smälta/brinna upp då dessa inte öppnats men avgaser ändå har legat och tryckt på. Man valde även att byta detta och trodde då att allt skulle vara borta men utan resultat.

I samband med att den sista delen byttes så ringde dem mig igen för att säga att inte heller detta hade gjort att problemet försvunnit. Man hade nu hittat en ventil i ett cylinderhuvud som var trasig och behöver åtgärdas.
Efter att ha varit inne på verkstaden och pratat med dem fick jag nu veta att man utöver allt det andra som är gjort även kommer att byta hela toppen på bilen inklusive kamrem med mera.

Ni får ha lite fantasi när ni läser kring de första problemen då jag själv inte har kunskapen att berätta mer utförligt än så!

Nu får vi se när vi får tillbaks bilen om alla problem är borta men det verkade vara ett jobb som tog ett tag och framförallt var väldigt kostsamt.

Man undrar ju nu ifall toppen byttes i samband med motorbytet 2015 eller ej. Trodde man skulle slippa allt detta med verkstäder och problem när man köpte nyare bil, tji fick jag.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1191116
Eftersom det har hänt en del med glödstift som trillat in i cylindern. Ventiler som pajat osv så finns ju också en risk att turbon fått stryk, metallflagor som träffar turbiner som snurrar med bortåt 100.000 rpm är aldrig nyttigt.
av Gourmand
#1192158
andersuw skrev:
daekol skrev:Att inte Volvo lägger ner VEA-motorn. Verkar ju bara vara krångel. :roll: Tacka vet jag volvos femmor, det är rediga grejor det! 8) Jag säger f.ö som redan nämnts, en helt ny motor är aldrig fel.
Ja särskilt den gamla femmans benägenhet för kamremshaveri och åtföljande totalt motorhaveri (trasig multirem trasslar in sig i kamremmen) är ju en klar fördel. ;-)

Allvarligt talat har jag inte sett några tecken på att VEA-motorerna generellt sett brottas med stora problem. Det har funnits inkörningsproblem (främst på EGR-sidan) och enstaka motorer har bytts på grund av sprucket block eller alltför hög oljeförbrukning. När jag senast hade min V70 -15 inne för åtgärder (mjukvaruppgradering av infotainmentsystemet) höll killen i båset bredvid på att byta VEA-motorn på en taxi. Den hade gått drygt 30 000 mil och drog över en halv liter olja per 100 mil. Men killen ifråga gjorde också klart att detta inte var något vanligt problem och att de allra flesta taxi med VEA-motor som redan nu rullar omkring med höga körsträckor uppför sig som de borde.
Om man inte uppfattar spruckna motorblock och hög oljeförbrukning som "tecken på att VEA-motorerna generellt brottas med stora problem", då vet jag inte hur "stora problem" ska definieras. Detta är ju fullständigt sanslöst.
En nykonstruerad motor som i början av sin livscykel drabbas av totala motorras, kan inte betraktas som något annat än katastrof. Jag har reagerat på dessa rapporteringar förut och också beskrivit att min egen verkstad har erfarenhet av spruckna motorblock på nya VEA-motorer. Mina beskrivningar av detta, möttes då av en stormflod av märkliga och krystade bortförklaringar och en känsla av att vissa på detta forum blev personligt förorättade över dessa fakta.
Jag är övertygad om att vi bara ser början av detta och jag kan inte annat än hålla med en tidigare kommentar i denna tråd: Lägg ner skiten !
Skicka sen Volvos motorkonstruktörer på kurs till PSA, som kan bygga riktiga dieselmotorer.
Användarvisningsbild
av Derank
#1192190
andersuw skrev:Ingen vill ju ha motorbyte på bilen eftersom det är jobbigt och vanligen kostar pengar. Men det är ju inte frågan här. Tidigare ägare har bytt motor. Det är ju bara fint. Håller längre då. Att grejerna som demonteras och återmonteras skulle ta skada, som B20 antyder, tycker jag är lite långsökt. Mest att man måste ha koll på att de kopplat in allt på rätt sätt omedelbart efter. Efter det är det bara plus. :D
Så bra blev det med en ny motor......
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 9

Lägg gärna ut en bild från samma v[…]

Vi som beställt EX90

Vilka konkurrenter är det? Som jag ser de[…]

Löjliga priser XC70

Hela branschen har blivit löjlig. Går j[…]

Turn casual moments into unforgettable dates &ndas[…]