andersuw skrev:daekol skrev:Att inte Volvo lägger ner VEA-motorn. Verkar ju bara vara krångel. :roll: Tacka vet jag volvos femmor, det är rediga grejor det! 8) Jag säger f.ö som redan nämnts, en helt ny motor är aldrig fel.
Ja särskilt den gamla femmans benägenhet för kamremshaveri och åtföljande totalt motorhaveri (trasig multirem trasslar in sig i kamremmen) är ju en klar fördel.
Allvarligt talat har jag inte sett några tecken på att VEA-motorerna generellt sett brottas med stora problem. Det har funnits inkörningsproblem (främst på EGR-sidan) och enstaka motorer har bytts på grund av sprucket block eller alltför hög oljeförbrukning. När jag senast hade min V70 -15 inne för åtgärder (mjukvaruppgradering av infotainmentsystemet) höll killen i båset bredvid på att byta VEA-motorn på en taxi. Den hade gått drygt 30 000 mil och drog över en halv liter olja per 100 mil. Men killen ifråga gjorde också klart att detta inte var något vanligt problem och att de allra flesta taxi med VEA-motor som redan nu rullar omkring med höga körsträckor uppför sig som de borde.
Om man inte uppfattar spruckna motorblock och hög oljeförbrukning som "tecken på att VEA-motorerna generellt brottas med stora problem", då vet jag inte hur "stora problem" ska definieras. Detta är ju fullständigt sanslöst.
En nykonstruerad motor som i början av sin livscykel drabbas av totala motorras, kan inte betraktas som något annat än katastrof. Jag har reagerat på dessa rapporteringar förut och också beskrivit att min egen verkstad har erfarenhet av spruckna motorblock på nya VEA-motorer. Mina beskrivningar av detta, möttes då av en stormflod av märkliga och krystade bortförklaringar och en känsla av att vissa på detta forum blev personligt förorättade över dessa fakta.
Jag är övertygad om att vi bara ser början av detta och jag kan inte annat än hålla med en tidigare kommentar i denna tråd: Lägg ner skiten !
Skicka sen Volvos motorkonstruktörer på kurs till PSA, som kan bygga riktiga dieselmotorer.