Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av V702014
#1184199
Hej alla kunniga,

Jag köpte för två veckor sedan en Volvo V70 från 2014 med den nya VEA D4, fyrcylindrig, automat, gått 11.000 mil och precis rullat ur serviceavtalet.

Bilen köptes hos en Volvohandlare och efter provkörning och genomgång så såg allt kanon ut, säljaren sa att allt var i sin ordning och att det inte fanns några problem med bilen.

Tills efter ca 5-7 dagar. Jag märkte att bilen hackar på låga varv vid belastning, typiskt vid 70-80 kilometer och när man accelererar från 12-1300 varv upp till ca 1700 varv.
Jag kontaktade säljaren om detta varpå han svarar att det är inga problem, jag skall bara lämna in den hos lokal ÅF så får dem åtgärda och skicka fakturan till dem. OK tyckte jag.

- Efter ett par dagar till så lyste även Check Engine-lampan upp men slocknade vid omstart. Här började jag fundera lite på vad det egentligen kan vara för fel. Kontaktar åter säljaren men då jag hade en dålig magkänsla så ville jag denna gången ha ut historiken kring bilen under serviceavtalet dem har haft. Efter några timmar trillar det in på mailen.

-Det visar sig att man i slutet på 2015, vid 5500 mil varit tvungen att byta motorn p.g.a. att ett glödstift har trillat ner i motorn och fördärvat. (Motorn som sattes i var helt ny från fabrik)
-2016 har man återigen felsökt och då även fått byta EGR-ventil + EGR-kylare enigt protokollet.
-201704 har man återigen felsökt och denna gången fått "Tryckgivare inloppsluft byte" och släckt felkoder enligt prot.

När jag fick denna informationen blev jag inte helt nöjd då det känns som något han borde ha informerat om innan köpet.

Min fråga till er kunniga där ute, hur hade ni ställt er till detta? Hur mycket påverkar det att motorn är bytt? Negativt? Fortsatta problem med felkoder m.m.

Tacksam ifall ni orkar ta er tid att svara.

//Bekymrad
av trasker
#1184245
Trist, förstår att det förtar känslan efter att ha bytt bil.

EGR-bytet verkar vara gjort på många VEA-motorer. Efter vad jag kan förstå har det varit en konstruktionsmiss, men det finns väl på olika forum en osäkerhet rörande om man nu kommit med en uppdatering som kommer att fungera eller inte.

Det faktum att bilen rycker är också ett problem fler VEA-ägare drabbats av. Jag kom aldrig fram till om det finns en fix till detta men det verkar vara mjukvaruupdateringar som är den primära åtgärden?

Jag hade en Golf en gång som motor havererade på och man bytte motor i på försäkringen. Jag körde den många många mil efteråt och den gick som en klocka. Motorbyte är inget problem i sig, så länge inte den gamla havererade på grund av en svaghet i konstruktionen och en glödstift som trillat ner kan ju bero på ett fel som inte kommer uppträda på många promille av alla VEA som byggs.
av Psyko
#1184247
Ser ingen anledning till oro, motorn är bytt under garanti så det är en helt ny motor. Skillnad vore ju om man köpt bilen på en ruffel o båg firma som monterat en begagnad motor där man inte kan styrka hur långt den gått.
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1184276
Med alla dessa VEA-problem.. hoppas min motor håller ihop t/r till Spanien... :roll:
av berrabus
#1184310
StefanN skrev:Skulle bli glad om nån ville sätta in en ny motor i min bil, inget fel med det.
Vill också ha en ny motor i min :)
Inte för att det är ngt fel på den gamla men iallafall...
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 9

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]

Tänk den dag det kunde bli så att bilti[…]