- lör 15 jul 2017, 21:47
#1185509
På min gamla V70N -01 så bytade jag till nivomat dämparna och fjädrar själv på garageuppfarten.
Blev själv förvånad över hur lätt det gick.
Visserligen så bytade jag det mesta i fjädringsväg på den.
Blev måttligt trött på att köra runt med 55mm sänkninssats.
Nuvarande V70 2.5FT -11 aut R-design är i mina ögon en mycket trevlig husvagnsdragare.
Nu har den nivomat som standard.
Som "apersson850" skrev: har man en gång provat så vill man inte vara utan det.
Kan bara hålla med.
Vår gamla Hobby vagn hade 40kg lastvikt. 1430/1470kg.
Inte mycket att hänga i julgranen.
Lastat förtält, sen var allt annat övervikt.
Höjde totalvikten till 1600kg.
För detta ville Hobby ha närmre 8000kr.
Bara intyg/typskylt kostade 3000kr!!
Sen var det teknisk förändring, en ny balk skulle monteras.
Detta löste jag själv med hjälp av en bekant som är smed. Det fina är att det inte är dokumenterat vilken typ av balk som skall monteras.
Så den kan man utforma precis hur man vill.
Och i måndags så hämtade man hem vår nya vagn.
En Knaus Sudwind 580 QS Silver selection.
Totalvikt på 1700kg, lastvikt på 241kg.
Så nu har man bara bord och stolar i Volvon och resten i vagnen.
Kultryck på ca 80kg.
Och ekipaget går som på räls.
När vi hade hämtat vagnen så satt jag o frun och pratade. Och glad som man är med ny vagn, så föll ögonen ner på hastighetsmätaren, 110km/h.
Märkte knappt av vagnen.
Givetvis fortsatte resterande del av hemfärden i 80km/h.
Blev själv förvånad över hur lätt det gick.
Visserligen så bytade jag det mesta i fjädringsväg på den.
Blev måttligt trött på att köra runt med 55mm sänkninssats.
Nuvarande V70 2.5FT -11 aut R-design är i mina ögon en mycket trevlig husvagnsdragare.
Nu har den nivomat som standard.
Som "apersson850" skrev: har man en gång provat så vill man inte vara utan det.
Kan bara hålla med.
Vår gamla Hobby vagn hade 40kg lastvikt. 1430/1470kg.
Inte mycket att hänga i julgranen.
Lastat förtält, sen var allt annat övervikt.
Höjde totalvikten till 1600kg.
För detta ville Hobby ha närmre 8000kr.
Bara intyg/typskylt kostade 3000kr!!
Sen var det teknisk förändring, en ny balk skulle monteras.
Detta löste jag själv med hjälp av en bekant som är smed. Det fina är att det inte är dokumenterat vilken typ av balk som skall monteras.
Så den kan man utforma precis hur man vill.
Och i måndags så hämtade man hem vår nya vagn.
En Knaus Sudwind 580 QS Silver selection.
Totalvikt på 1700kg, lastvikt på 241kg.
Så nu har man bara bord och stolar i Volvon och resten i vagnen.
Kultryck på ca 80kg.
Och ekipaget går som på räls.
När vi hade hämtat vagnen så satt jag o frun och pratade. Och glad som man är med ny vagn, så föll ögonen ner på hastighetsmätaren, 110km/h.
Märkte knappt av vagnen.
Givetvis fortsatte resterande del av hemfärden i 80km/h.
Att styla en BMW, är som att sminka en gris!
Den såg man inte, sa han som backade över katten.
Den såg man inte, sa han som backade över katten.