Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1239872
Notera att jag har inte sagt att det inte går att dra husvagn utan nivåreglering. Det är klart att det gör.
Men jag säger att när man drar en husvagn som min, (bild på ekipaget här), som alltså har en totallängd på ungefär åtta meter och väger drygt 1,5 ton, då påverkar husvagnen bilen i längsled rätt rejält. Det märks tydligt i min bil (med nivåreglering) i några hundra meter, sen försvinner det. Men i den här andra XC70:n, som alltså inte har nivåreglering, guppar det ideligen, när vägen inte är som ett salsgolv. Och det är de sällan i det här landet.

Invändningen att vagnen skulle ha boggie är riktig i sak, men saknar betydelse i verkligheten. Vagnar i den här storleken har enklaxel nuförtiden. Det finns inget annat.

Nu går det inte att specificera nya XC70 längre, men om ni köper en begagnad och tänker er dra sådana vagnar, då är nivåregelering en mycket stor fördel. Min XC70 är den bästa dragbil jag haft, men den andra är hemsk i jämförelse. Med ett kortare flaksläp bakom märks det inte.
Sen är den progressiva servostyrningen som min XC70 har mycket trevligare när man ska knixa omkring med vagnen, än vad standardservot i den nyare XC70:n är. Men den styrningen som jag har är tydligen rätt ovanlig, har jag förstått.
#1506948
Väcker en gammal tråd om släp och för min del framför allt enkel versus boggieaxel på husvagn. Har förr haft husvagn med boggieaxel och tyckt det var jättebra. Suverän på vägen och inte kan jag minnas det var några problem ställa upp vagnen eller snurra den för hand om man var två. I alla fall på gräs eller grus.
Nu har vi efter många års uppehåll köpt husvagn igen och det blev en med enkelaxel. Den går bra att dra så jag har inga problem men ändå har jag kollat på en vagn med för oss bättre planlösning och den har boggie. Helt ok för mig men frågan här till er andra är går det bra sälja en boggievagn om jag nån dag vill det eller är det helt iskallt?
#1506979
Av vad jag har sett idag levereras nya vagnar upp till två ton på enkelaxel. Sen blir det boggie. Visst finns det de som vill ha större vagnar, så det är klart att de går att sälja. När det gäller begagnat går allt att sälja, om priset är rätt. Vad som är rätt varierar med en massa parametrar. När Coronapandemin gjorde att folk ville göra något annat än flyga till Maldiverna, exempelvis campa, gick det att sälja vilket fungerande campingfordon som helst.

Vagnen på bilden jag lade in ovan har dött. Den blev påkörd. Men den jag har nu är på några centimeter när lika lång, med en totalvikt på 1700 kg.
#1507180
Bempo skrev: sön 31 jul 2022, 17:02 Har förr haft husvagn med boggieaxel frågan här till er andra är går det bra sälja en boggievagn om jag nån dag vill det eller är det helt iskallt?


Skulle aldrig i livet köpa en enkelaxel om vi pratar lite större och tyngre släp. Boggie är totalt överlägset i stabilitet och komfort, Speciellt om det går fort, det blåser sidvind eller är gupp, Skillanden ör monumental mot ett enkelaxelsläp som häver sig på bilen när an gasar o bromsar. Har 4 släp 3 med boggie och ett med singel.

Visst ska man ha en obromsad vagn och köra löv till tippen funkar en axel bra, eller en husvagn som står uppställd på en plats för säsongen,
#1507255
apersson850 skrev: tis 02 aug 2022, 16:14 Bland nyare husvagnar hittar du ingenting med boggie om de inte också ligger över två ton i totalvikt. Jag har inget behov av en så lång vagn. Alltså behöver man en bil som kan dra enkelaxlade släp på två ton utan att bli obehaglig.
Precis den utvecklingen jag ogillar. Tillverkarna sparar några tusingar på att spara in en axel. Så måste man köpa en större bil för några hundra tusen kronor mer som väger mer, drar mer bränsle och är tyngre bara för det inte är boggie på släpet så bilen får ta krafterna istället.

Jag älskar verkigen boggie som ligger superstabilt i alla farter, sidvind och gupp.

Man kan ju prova att kontakta nån motor tidn[…]

Volvo on call och GSM

Hej! Istället för en ny 4-5g modul f&ou[…]

Bruten fjäder framvagn

Ladda på utav helvete på nån far[…]

Storlek på Skivor/bromsar?

Nej inte hos volvo. Anledningen till att jag ä[…]