Notera att jag har inte sagt att det inte går att dra husvagn utan nivåreglering. Det är klart att det gör.
Men jag säger att när man drar en husvagn som min, (
bild på ekipaget här), som alltså har en totallängd på ungefär åtta meter och väger drygt 1,5 ton, då påverkar husvagnen bilen i längsled rätt rejält. Det märks tydligt i min bil (med nivåreglering) i några hundra meter, sen försvinner det. Men i den här andra XC70:n, som alltså inte har nivåreglering, guppar det ideligen, när vägen inte är som ett salsgolv. Och det är de sällan i det här landet.
Invändningen att vagnen skulle ha boggie är riktig i sak, men saknar betydelse i verkligheten. Vagnar i den här storleken har enklaxel nuförtiden. Det finns inget annat.
Nu går det inte att specificera nya XC70 längre, men om ni köper en begagnad och tänker er dra sådana vagnar, då är nivåregelering en mycket stor fördel. Min XC70 är den bästa dragbil jag haft, men den andra är hemsk i jämförelse. Med ett kortare flaksläp bakom märks det inte.
Sen är den progressiva servostyrningen som min XC70 har mycket trevligare när man ska knixa omkring med vagnen, än vad standardservot i den nyare XC70:n är. Men den styrningen som jag har är tydligen rätt ovanlig, har jag förstått.
Anders, XC70 D5 AWD 2012.