Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1181604
Hej på er! Mitt första inlägg här.

Har bestämt mig för att köpa en nyare begagnad V70 D3 hos någon bilfirma. Kanske årsmodell 2013-2015.

Vad är det jag borde kolla/fråga säljaren om, förutom att den har alla stämplar i serviceboken och ser allmänt välskött ut?

De D3:or som är aktuella för mig att köpa har ofta gått mellan 7000-12000 mil. Är det inte en hel del grejer som börjar komma när bilen gått så pass? Jag tänker på bromsar och partikelfilter tex. En bilintresserad tipsade mig om att kolla "databoxarna", vad det nu skulle innebära.

Kort sagt, hjälp mig med frågor och saker att kontrollera med bilfirman, innan jag skriver på något köpeavtal! Tack så mycket på förhand!
#1181606
Allt slits ju. Jag har kört 22000 mil med min XC70 nu. Bromsar fick jag byta mellan 17000 och 20000 mil. Kamrem är bytt, men det är inte dags på de du nämner än. Automatlådeolja bytte jag efter 12000 mil. Gjorde märkbar skillnad, men jag drar ofta släp. Däck har jag bytt några gånger. Partikelfiltret rensar sig självt, åtminstone om man inte enbart kör småsträckor. Skinnklädseln, är den skött? Annars kan det vara på tiden. Kolla att lås och annat i dörrar fungerar. Det händer att sladdarna ut dit gnags av. Fungerar motorvärmaren? Den ska inte starta om det är över 15°C ute, så det kan vara klurigt att testa så här års.
Har felkoder lästs av? Bilen vet rätt mycket om sig själv.
#1181616
apersson850 skrev: Fungerar motorvärmaren? Den ska inte starta om det är över 15°C ute, så det kan vara klurigt att testa så här års.
Har felkoder lästs av? Bilen vet rätt mycket om sig själv.
Hur vet jag om felkoder lästs av? Är det något jag ser själv på panelen när jag startar tändningen?

Skulle du säga att ett sådant köp jag beskriver vanligen är tryggt att göra, med tanke på årsmodell/körsträcka?... eller finns det fallgropar?
#1181631
Läser av felkoder gör man på verkstad, eller själv, om man har skaffat programmed VIDA med DiCE. Men om bilen står hos en handlare kan man kanske önska att få se listan, om det nu finns några felkoder, innan man bestämmer sig. Om det inte står köpare i mängder och väntar på samma bil, i alla fall.

Rent allmänt ser jag inga problem med att köpa en sån bil. Den är ju knappt använd.
#1181636
Ok, tack för era svar. Detta kommer bli mitt livs första köp hos en handlare i så fall. Något annat jag borde veta? Tänker på garantier(finns väl inga som gäller annat än runt hörnet misstänker jag) eller andra utlåtanden om bilens skick...är det brukligt att kunna få pruta förresten? Kanske lägga med viss utrustning (vinterdäck) om detta inte ingår...?
#1181672
Kan finnas garantier, det är olika hos olika handlare och isf får man väl sätta sig in i vad de gäller. Om det finns lär säljaren upplysa om det eftersom det är ett säljargument.

Pruta kan absolut fungera men det beror ju på vilken strategi dom har ang. prissättningen, om du har ett inbyte och isf hur attraktivt det är men då är det ju mellanskillnaden som är intressant.

Hos vissa handlare ingår ibland vinterdäck medan andra har som vana att sälja bättre begagnade som tillval.
#1181696
Konsumentköpslagen gäller även begagnat hos handlare.

Avvikelser från normalskick ska anges i varudeklarationen som handlaren upprättar.

Har tex bromsarna angetts som normala och det efter någon månad visar sig behöva reparation så står handlaren för dtta.

Det är den stora fördelen att köpa bil hos handlaren.
#1181705
Känn av om det går att pruta på priset annars brukar det inte va svårt att få en full tank och bagage matta och om inte gratis så billigare vinterhjul.
Saker som man kanske köper sen iallafall.
Sen är det inte helt och hållet priset på nya bilen utan även vad får för en eventuell inbytesbil dvs mellanskillnaden.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Till och med här börjar det bli lite v&a[…]

Ingen såg det komma när hela huset &au[…]

Söker köpråd - XC90 V8

Gamla xc90is kan bli riktigt dyra att hålla […]

Om du bara vill fixa snabbt. Så polera med[…]