Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Variosboy
#1181267
Bytte idag bältlåset på förarplatsen då det varit lite tjurigt på sistone.
Symptomet var att man fick trycka ganska hårt och ända ner på den röda knappen för att få bältet att släppa.

Testade förarbältet i bältlåset på passagerarplatsen och vice versa för att konstatera om det var låset eller bältet som trilskades.

Bytet i sig var relativt enkelt men rätt trångt om plats.
Med den nya låset följde ny skruv. Gav ca 600:- hos Volvo för låset.

Skruven släpps med en torx T50. Fick kapa av en bits så den fick plats mellan skruven och kardantunneln. Sen en 8mm blocknyckel på bitsen.

Från bältlåset går en kabel som sitter med en kontakt under stolen och för att få ur kontakten fick man lossa hela det konstaktstycket som sitter på kabelstammen från bilen så att säga.
Tittar man in under stolen framifrån så ser man kontakten och mitt på sitter en skruv med en fjäder. Lossar man skruven släpper kontaktstycket.

Nu kan kan snäppa ur den gröna kontakten som sitter på kabeln till låset. Detta gjorde jag genom att släppa kontaktstycket från stolens hake. Kabeln satt för övrigt med några buntband.

Sen var det "bara" att återmontera i omvänd ordning.

Tog ca 45 minuter allt som allt.

Klart!
av daekol
#1181371
Tyvärr tror jag du har slängt 600kr i sjön. Jag hade samma problem på både förar och passagerarsidan. Min lösning var några droppar symaskinsolja, sen trycka i och ur bältet flertalet gånger och sen torka bort överflödig olja. Pappret var svart när jag torkade så nog samlas det en del skit ner i låsen. Gjort samma operation på tändningslås i Saab 9-5 som har tändningslåset i mittkonsollen, funkar klockrent. 8)
Användarvisningsbild
av Variosboy
#1181372
Testade det upprepade gånger först, efter att ha läst nån tråd om det, fungerade inte för min del tyvärr, så då blev det ett byte istället.

VO31319563 kostade 2241 den 15/9-2017 när j[…]

Däckslitage insidan.

Hjulinställning är enda utvägen.

Precis. Finns en story om att pressen stod på[…]

Embrace the freedom of casual encounters on the be[…]