Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av o0kungen0o
#1180785
Hej.

Jag undrar om 2 felkodel som jag och fåt sedan jag bytade kondensor på min xc70 från 09
Felkoder :
HCM-b1a5801
HCM-b1a5701
Står i displayen strålkastarfel och det har kommit upp 2 gånger under 1 månad.
Strålkastarna rör sig inte vid start när denna felkod sedan kommer upp.
Men sen kan den försvina och sen fungerar det vid nästa start ?
Har raderat dom med hjälp av vida och och har nyss kalibrerat båda givarna.
av least
#1180793
Från Vida:

"För att tända Bi-Xenon-lampan krävs hög spänning.

Ett högspänningsaggregat är anslutet till varje Bi-Xenon-lampa. Den transformerar 12 V-spänning till cirka 24 000 V, vilket krävs för att tända lampan. När lampan har tänts regleras spänningen ner till cirka 100 V vilket krävs för att hålla lampan lysande.
Vid varje tillfälle spänning matas till högspänningsaggregatet görs ett försök att tända Bi-Xenon-lampan.

Om denna spänning under ett tidsspann på 200 ms inte överskrider 9,5 V tänds inte lampan. Om spänningen är för låg, exempelvis efter en strömkonsumerande kallstart, så tänds inte lampan bara för att motorn går igång och generatorn börjar ladda. Då måste ett nytt startförsök av lampan göras genom att vredet på ljusomkopplaren vrids till läge ”0” eller parkeringsljusläge och sedan tillbaks till halvljusläget igen."

Kolla upp ditt batteri är mitt tips!
av least
#1180795
Schmoyoho skrev:Vad står det för felbeskrivning/symptom/orsaker osv i VIDA då på dessa två felkoder?
Felkodsinformation HCM-B1A5801

Villkor
Styrenhet huvudstrålkastare (HCM) kommunicerar med styrenhet höger huvudstrålkastare (RHCU).
Felkoden sätts om styrenheten detekterar att:
Styrenhet höger huvudstrålkastare (RHCU) registrerar att vertikalmotor krets har felaktig spänning eller för hög temperatur.
Styrenhetens test för felkoden startar vid:
Tändningsläge II.
Obs! Det är bara när testen är startad som styrenheten kan detektera felet och först då villkoren är uppfyllda sätts felkoden.

Ersättningsvärde
Inget.

Felorsak
Felaktig spänningsmatning.
Skadad styrenhet höger huvudstrålkastare (RHCU).
För hög temperatur.
Signalledning kortsluten till spänning.
Signalledning kortsluten till jord.
Avbrott på signalledning.

Felsymptom
Automatisk ljuslängdsreglering fungerar inte
Textfönster och varningssymbol/Textmeddelande

Felorsak nummer 1 är Felaktig spänningsmatning - Kolla ditt batteri!
av o0kungen0o
#1180797
Ok. jag dubbelkolade strålkastarna för jag hade av dom men sladdarna sitter i på båda och båda lyser hella tiden.
Det sitter en ny generator i bilen med.
av andersuw
#1180810
Om ett fel uppstår omedelbart efter att man "grejat" med bilen kan man vara till 99 procent säker på att det beror just på "grejandet". Felkoderna pekar på att det är fel på signalen till ställmotorerna på båda sidor. Sannolikt finns det en särskild kabel just till dessa motorer och jag skulle tippa på att det är den som inte sitter i. För det är väl inte så enkelt att det på dessa bilar bara finns en enda kabelhärva med till hörande kontaktstycke per strålkastare?
av least
#1180821
o0kungen0o skrev:Ok. jag dubbelkolade strålkastarna för jag hade av dom men sladdarna sitter i på båda och båda lyser hella tiden.
Det sitter en ny generator i bilen med.
Och hur gammalt är ditt batteri?
av andersuw
#1180822
Om strålkastarna lyser och allt annat på bilen funkar utom höjdregleringen på strålkastarna kan det inte gärna vara batteriet det är fel på. Dessutom framgår av den här parallella tråden att batteriet är nybytt:

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 9&t=135516
av least
#1180824
Åh, att behöva ta hänsyn till en annan tråd. Det var nåt nytt. :wink:

Uppdatering. Den tråden handlar om en V70 av annan generation?
Köpråd

Jag kör V60 D4, på 70/80 väg 0.42l[…]

Löjliga priser XC70

Det är inte bara den branschen. Jag uppdatera[…]

Service

Gjorde storservice förra året på […]

Det finns fler trådar om liknande problem. D[…]