Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mr-bear
#1180726
Underlig fråga men hur kan jag tweaka S80? Vilka ändringar kan jag göra?

Som referens hade jag VAG-Com till en Audi A6 2,7 Bi-turbo och där kunde jag ändra och fibbla med tonvis av grejer.. Förväntade mig det av Vadis med men jag tycker att jag hittar inte så mycket..eller så letar jag på fel ställen?

Bilen jag har är med Summum

Någon som vet?
av andersuw
#1180734
Menar du verkligen VADIS (ett program som Volvo slutade använda för något decennium sedan och som knappast någon annan använder heller idag)? Eller menar du VIDA, som är efterträdaren till VADIS?

För att göra något med bilen med hjälp av någondera programmet behöver du elektronik med vars hjälp du kan koppla upp datorn/programmet mot OBD-uttaget på bilen. För VADIS handlar det om VCT2000 och för VIDA om DiCE.

På en S80 2010 är det i vilket fall inte mycket i inställningsväg du kan ändra via någondera. På föregående bilgeneration fanns det en hel del så kallade kundparametrar som kunde ändras med ovan nämnda verktyg eftersom de bilarna inte hade något menysystem där man kunde göra inställningar utan hjälp av något extra program eller någon extra elektronik. Men dessa inställningar finns nu istället till stor del i menysystemet på din S80.
av Schmoyoho
#1180791
Går att nollställa servicelampan, ändra temperaturerna för stjärtvärmen, köra kalibreringar på olika grejer. Inget omvälvande tyvärr, mycket sånt är förlagt till att ladda mjukvaror vilket kräver ett abonnemang vilket är dyrt! Men VIDA+DiCE är ett måste om man har Volvo tycker jag. Går att läsa ut alla felkoder, parametrar såsom oljetryck, temperaturer, motortimmar och allt man kan tänka sig. Adaption på växellådan har varit användbart i mitt fall t.ex.
av mr-bear
#1181090
hm.. jag skulle på någon typ av tempmätning på antingen motoroljan eller kylvätskan men det är väl stört omöjligt såvida man har felkodsläsaren inkopplad hela tiden eller kopplar in en extern mätare
av mr-bear
#1181091
hm.. jag skulle på någon typ av tempmätning på antingen motoroljan eller kylvätskan men det är väl stört omöjligt såvida man har felkodsläsaren inkopplad hela tiden eller kopplar in en extern mätare
av Schmoyoho
#1181095
Jag köpte en adapter, vilken jag glömt namnet på, som man kunde koppla till mobilen och se lite olika live-värden. Testade kika lite på kylarvätskans temperatur vid olika körning och yttertemperaturer t.ex men tröttnade och sålde den. Om du har vida+dice kan du ställa laptopen på passagerarsätet och aktivera loggning så får du en fin graf över t.ex motoroljan, kylarvätska eller andra temperaturer, tryck, hastigheter eller annat.
av mr-bear
#1181097
ja jag satten en ELM läsare i OBDII-uttaget och fixade till en telefon som gjorde detsamma så den fick fungera på samma sätt som du säger men nu har jag en Telia Sense inkopplad istället och då går det ju inte såvida jag inte skaffar en Y-kabel till obd-uttaget

Försvinner "partikelfilter felaktig sig[…]

Bältesvarnare

Är väl bara att jorda kabeln som gå[…]

Vadå nyare? Ersättningsmodell eller m[…]

"Bara" bytt batteri 4 gånger... O[…]