Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Ubbe12
#1179099
Hej,

Jag har en V70 2,5 FT 2009 som har gått ca 20000 mil. För ett tag sedan hade jag missljud när man gasade och släppte som visade sig vara kompressorn som då blev bytt. Nu låter den igen fast annorlunda. Kör man på låga varv så hör man ett ljud och motorbromsar eller accelererar man så ändras ljudet. När man står helt stilla på tomgång kan det också låta och vrider jag av kupefläkten helt så tystnar det.

Antar att det är kupefläkten som börjar ge sig, men som det verkar nu så ändrar den hastighet vid olika motorvarv enligt beskrivning ovan är det korrekt? Den reglerar väl hastighet oberoende på motorvarv?

Om det är kupefläkten, vad kan ett sådant byte kosta?

Ubbe
Användarvisningsbild
av apersson850
#1179119
Om du kör fläkten på manuellt vald hastighet ska den gå ungefär lika fort hela tiden. Systemspänningen kan påverka, och den påverkas ju av hur fort generatorn snurrar.
Om du däremot kör fläkten på automatisk hastighet varierar den med hur fort bilen går. Så har det varit sen ECC hamnade i 700-serien 1990.
av Ubbe12
#1179120
Hej,

Ok tackar för det, då har jag förklaringen till att fläkten varierar för jag har den i Auto.

Blir väl till att ringa verkstaden då...

Ubbe
Användarvisningsbild
av apersson850
#1179125
Plocka ut fläkten brukar vara ett elände. Den är typ den första komponenten man sätter på bottenplattan, och sen bygger man resten runt värmepaketet. Men jag har inte grävt i just den bilmodellen som det gäller här för att få ut fläkten, så jag vet inte i detalj hur det ser ut nu.
av Cox
#1179157
Att det blir tyst, när du stänger av fläkten är ju naturligt acn stängs av då med. Det som även kan vara ett problem är frihjulet till generatorn, när du stänger fläkten så går ac av och belastningen minskar. Sedan har du en till fel källa som kan leva om det är ju fläkten vid kylaren som hoppar igång tillsammans med acn.
av Ubbe12
#1179232
Cox skrev:Att det blir tyst, när du stänger av fläkten är ju naturligt acn stängs av då med. Det som även kan vara ett problem är frihjulet till generatorn, när du stänger fläkten så går ac av och belastningen minskar. Sedan har du en till fel källa som kan leva om det är ju fläkten vid kylaren som hoppar igång tillsammans med acn.
Jag märkte precis det du sa när jag körde till verkstaden att när jag stänger av fläkten så släcks ju även AC lampan på den knappen, det såg jag inte innan. Så det har inte med kupefläkten att göra utan när jag testade att bara stänga av via AC knappen så tystnade det då också.

Som sagt jag bytade kompressor i våras och då lät det ungefär likadant innan bytet. Verkstadskillen fick följa med ut en sväng o höra själv. Är det kompressorn igen går det på garantin. Får väl hoppas att det var ett måndagsexemplar så det inte ör generatorn.

Fick tid nu på torsdag, då de ska titta på det

Ubbe
av Ubbe12
#1180966
Hej,
Jag har glömt att uppdatera med hur det gick.

Så här uppträdde ljudet efter fler tester: Jag var tvungen att börja köra dvs det räckte inte att starta bilen. Tryckte jag av AC:n under körning tystnade det men återkom under drift så fort jag slog på AC:n igen. Hade jag däremot kört så det lät och sedan stod stilla på tomgång och stängde av AC:n så tystnade det och startade jag AC:n igen medans jag var stillastående så återkom ínte ljudet. För att få fram ljudet igen så var jag tvungen att börja köra.

Mycket märkligt fenomen, vilket även mekaren tyckte. Han trodde ljudet kunde vara pga luft i systemet så han tömde ut det och vacuumsög det och fyllde upp det igen.
Efter det låter det inget. Skulle det uppstå igen skulle jag återkomma så får han göra en mer utförlig felsökning.


Nu låter det som sagt inget längre så det var antagligen orsaken.

Ubbe

Låter lite dumt men har du nollställt b[…]

Uppdatering på resultatet. Det var rattl&ari[…]

Bruten fjäder framvagn

Bytte också fjädrar på vår […]

Insugningsslangen

Vad är det för grunka som sitter på[…]