Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1181600
Xanthopteryx skrev:Varför? Sliter på torkarblad ock ruta. Man får ju köra den konstant i vissa väder annars.
Jajamen. Regnar gör det i södra Sverige också. Det är inte alls ovanligt att torkaren går på intervall eller kontinuerligt under färd. Det är det den är till för.
Och rutorna är till för att man ska kunna se ut, inte för att lagra snö på, om nu någon trodde något annat.
#1181601
Xanthopteryx skrev:Inte fasiken stannar jag fem gånger på väg till jobbet för att ta bort snö och is?
Nej, det är ju det som torkaren är till för. Till skillnad från föraren så sitter den redan ute vid rutan, så den behöver inte hoppa ut från kupén för att göra jobbet.

För övrigt håller jag med om att man borde kunna ställa in detta själv. Men det är ingen ursäkt för att inte kunna titta ut, när så är möjligt på enkelt sätt.
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
#1181669
Xanthopteryx skrev: Rutan geggar igen fullständigt, men jag har sidobackspeglar så jag ser bakåt ändå.
+1 på den :wink:

Tacka vet jag när man körde S80, ingen bakrutetorkare alls :mrgreen:
#1181784
Som sagt tidigare, autofunktionen borde man kunna ändra i menyn.

Som också sagt tidigare, det borde finnas en omställning på de bilförare som inte vinnlägger sig om att kunna glo ut så bra som möjligt. Jag vet mycket väl att det finns lägen då det inte går att titta bakåt, exempelvis för att man har ett högt släp bakom. Men det hindrar inte att man ska ha ambitionen att kunna se ut där det är möjligt. Har man inte den ambitionen även när det är nederbörd, då har man inte på vägar där det finns fler trafikanter att göra. Och det gäller alltså alla vägar dit allmänheten har tillträde. Det blir några enskilda skogsvägar över, bara.
Användarvisningsbild
av MartinS
#1181798
F-n va gött det är med mottrafikanter ;)
#1181846
Xanthopteryx skrev:Mellansverige är ett tämligen luddigt begrepp och bör därmed undvikas. Det finns vedertagna begrepp för de olika områdena som bättre förklarar exakt vad som avses. T.ex. västsverige och östra sverige. Då undviker vi Alla former av missförstånd över var vi är någonstans. Smidigt va?
Tvärtom är Mellansverige ett väl etablerat begrepp som lärs ut i skolan. Den som känner sig osäker på exakt vad som avses kan också friska upp sina kunskaper via Wikipedia:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Mellansverige

I motsats till Västsverige och östra Sverige har Mellansverige också den klara fördelen att det motsvarar det område jag hade i åtanke.
Senast redigerad av 1 andersuw, redigerad totalt 0 gånger.
#1181848
Xanthopteryx skrev:Jag har ofta fått problem med just snörök och isgegg och vatten som rinner och så när man kör i motorvägsfart och det är kallt. Då orkar det inte med att tina. Det är först när man kör mycket långsamt eller står stilla som det börjar få effekt igen.
Ingen av de sex Volvokombi jag har ägt har haft några som helst problem att med hjälp av bakrutedefroster och bakrutetorkare få bukt med vare sig snö eller is under körning, oavsett hastighet och yttertemperatur. Inte heller kan jag erinra mig något vintertest i någon biltidning där en Volvo kombi fått kritik för att inte klara av att behålla sikten där bak under krävande förhållanden. Hur bra det funkar på andra bilar vet jag inte men det är ju också rätt irrelevant för diskussionen i denna tråd och på detta forum.
#1181914
~Kalle~ skrev:
MurreR skrev:
Att se till att torkaren alltid är lös vintertid är nog en utopi ingen, åtminstone norr om Gävle, kan efterleva. Lever/bor man där det snöar och regnar om vartannat på vintern så fryser torkaren fast efter några kilometer igen. Bara nu i vintras kan jag räkna minst 5 dagar där det var 7-10 minusgrader och ändå regnade. Torkaren där bak mår inte så bra i dessa fall och det gör ont i själen när den hoppar igång oförutsett.
Precis. Här är också ett exempel då det känns onödigt att bakrutetorkaren startar automatiskt :wink:
snörök.jpg

Blå skulle älska den bilen, fram med blocket skriva skriva skriva.
Med all rätt tycker att bilden är talande här borde man definitivt använt både torkarna och elbakrutan då hade det inte sett ut på det här viset.
Är man så snål att man inte har råd att använda utrustningen då undrar jag hur man har råd att köra bilen.
Att köra den sliter ju på däck bromsar lack inredning (om man sitter på stolen så blir den nedsutten) sen måste man ju tanka den.
Fy vad dyrt, bättre och gå men fan det sliter allt på sulorna å så blir man ju hungrigare när man rör på sig...
  • 1
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12

Okej tack ska undersöka detta vidare

Möjligt att dom försökt bryta rattl[…]

Vågar jag köra?

Kan va flera saker men abs givare eller hjullager […]

Byta larmsiren.

Tack för det. :-)