Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av rid54
#1178546
Jag tror, andersuw, att diskussionen egentligen handlar om principen med automatiska saker (jag vågar inte nämna funktioner (kombinerade eller eljest)), snarare än individuella bakrutor. Men jag kan ha fel.
#1178548
rid54 skrev:Nu (texten ovan) är vi ju i en situation där det beskrivs kombination av olika system. Olika system ska bringas att samarbeta för en önskad effekt. Ibland är det nåt som kräver förarens ingripande, ibland ska "bilen tänka själv". Det är egentligen en lite spännande diskussion som mynnar ut i en frågeställning om förarens karaktär, dvs vad han/hon tycker är lämpligt att bestämma över själv och vad som kan lämnas till ett korkat kinesiskt kretskort att tänka ut. Det bästa vore ju såklart att var och en bilförare finge själv möjlighet att anpassa sin bil så mycket som möjligt och detta utan att svartkonst ska behöva tillgripas, dvs det bör finnas hyfsat lättåtkomliga valmöjligheter i nån form av konfigurationsmiljö, så att man kan få den bil man vill ha (och troligen dyrt betalat för) i alla avseenden. Att säga vad som "är bäst" blir ju en rättighet för var och en vad det gäller den egna bilen, men inte vad gäller andras. Vissa föredrar detaljerad kontroll, andra vill bara åka. So be it.
Det där har jag inga som helst svårigheter att hålla med om. Även vi som gillar den torkarautomatik tråden handlar om har ju flera gånger påtalat att Volvo rimligen borde ha sett till att den är valbar via menysystemet så att man inte måste tillgripa verkstad eller VIDA/DiCE för att ändra.
rid54 skrev:Jag tror, andersuw, att diskussionen egentligen handlar om principen med automatiska saker (jag vågar inte nämna funktioner (kombinerade eller eljest)), snarare än individuella bakrutor. Men jag kan ha fel.
Jag tror du har fel. ;-) Vad jag kan se är vi alla överens om att automatik av aktuellt slag bör vara enkelt valbar. Däremot råder det uppenbarligen delade meningar om just den automatik tråden handlar om är av godo eller ondo liksom om dess inverkan på bakrutans kondition.
av MurreR
#1178579
Vissa här verkar ju bo i någon slags drömvärld där rutorna aldrig fryser igen trots defroster, aldrig blir repiga pga grus på torr ruta, där torkarna aldrig tar skada av grus och is, samt att bakrutan alltid blir blöt även vid lätt duggregn från helt fel vinkel där dropparna på något vis bryter fallvinkeln och hamnar under spoilern. Helt fantastiskt. Och att man fick ytterligare en redogörelse för vart sveriges mittpunkt ligger, fantastiskt. Anders verkar vara duktig på det här med vedertaget språkbruk och det är skönt att någon på ett forum kan, likt en domare, avgöra vad som är allmänt vedertaget och inte. Fantastiskt. Ha en fortsatt trevlig kväll, ska gå ut och tvätta min bakruta.

Skickat från min SM-T700 via Tapatalk
Användarvisningsbild
av Perra83
#1178589
Apropå glasrutor på bilen. Jag skrapar dom inte på vintern. Dom får tina. Rör inte ens fönsterhissarna när det är en iskant längst ner mot gummilisten. Är det smuts som syns på rutorna kör ja inte heller ner dom. Vet inte om ja har kört ner rutorna bak någon gång.
#1178634
andersuw skrev:
III skrev:Jag stod ut med automatiken i ett halvår sen bad jag Volvo koppla ur den. Bor i södra Sverige och inte sällan väldigt mycket salt på vägarna, detta hamnar på bilen och vid lätt regn och backande eller för den delen längre tur i salt och backande där torkaren bak startar vid backande så låter det som ett grovt sandpapper på bakrutan. Försökt komma ihåg att stänga av torkarna fram innan backande men omständligt och glömde ofta. Fick bli urkoppling. Kolla vilken gammal/halvgammal kombibil som helst så ser bakrutan bedrövlig ut pga torkarrepor.
Ja det är rent ut sagt för j-t hur bakrutorna far illa av automatiken. Var just ute och detaljinspekterade hur det ser ut på min V70 -02 efter femton år och ca 26000 mil (se bild nedan som kan förstoras två gånger om man klickar på den lika många gånger). Fullt av repor eller hur? Och se bara hur de alla följer torkarens rörelse så de kan ju alls inte bero på att rutan någon gång fått känna på isskrapan. Lika illa ställt är det med bakrutan på alla andra kombi jag kunde se på parkeringsplatsen. Och vägsaltet är säkert en del av förklaringen eftersom salt är så mycket hårdare än glas. :lol: :P

Allvarligt talat har jag inga som helst problem med vare sig hur bakrutan ser ut eller att se igenom den andra än dem som beror på att den är våt, isig och/eller skitig. Framrutan lät jag däremot nyligen byta ut eftersom den med tiden blivit mer eller mindre smärglad av myriader små stenskott.
Bakruta.jpg
Snygg bakruta, torr och fin.
Vänta bara tills det öser ner regn och e 25 minus då djävlar får du backa utan sikt bakåt.
Händer dagligen vid Svartliden strax norr om Klimtatjakka...

Ps inte under midsommarhelgen för då är det 25+ och en helvetes massa mygg sen fryser det på, har bott 18 år i djupaste norrland så jag vet hur det är).


Nu så er e time to sleep...
av andersuw
#1178700
oldtimersmc skrev:Snygg bakruta, torr och fin.
Tack! Snygg och fri från torkarrepor är den förvisso. Däremot är den lite fuktig på bilden eftersom jag just låtit spolare/torkare gå lite där bak för att repfriheten skulle framgå så tydligt som möjligt. :wink:
oldtimersmc skrev:Vänta bara tills det öser ner regn och e 25 minus då djävlar får du backa utan sikt bakåt.
Om det regnar i en kyla så stark att det fryser på bakrutan även med defroster på lär man inte ha någon sikt framåt heller. Utan sådan skulle jag nog låta bilen stå still tills det hela går över. ;-) Och något problem med den aktuella torkarautomatiken blir det ju inte heller. Jag brukar i vart fall avhålla mig från att slå på torkarna på en nedisad framruta.
Senast redigerad av 1 andersuw, redigerad totalt 0 gånger.
av andersuw
#1178702
patnil68 skrev:Det är okej Anders...lev du i din uppländska verklighetsbubbla i "mellansverige" med dina väderreferenser - så fortsätter jag leva i verkligheten mitt i Norrbottens inland...med myggbett, isbark och riktiga vintrar.
Som framgått av tidigare inlägg består skillnaden mellan oss inte i den verklighet där vi befinner oss utan på vår förmåga att observera den och dra sakligt korrekta och relevanta slutsatser. Här är det senaste exemplet. Din brist på saklig och relevant motargumentation säger allt. :D
av andersuw
#1178707
MurreR skrev:Vissa här verkar ju bo i någon slags drömvärld där rutorna aldrig fryser igen trots defroster, aldrig blir repiga pga grus på torr ruta, där torkarna aldrig tar skada av grus och is, samt att bakrutan alltid blir blöt även vid lätt duggregn från helt fel vinkel där dropparna på något vis bryter fallvinkeln och hamnar under spoilern. Helt fantastiskt.
Det är lätt att inbilla sig att andra lever i en drömvärld om man själv de facto gör det. Vad du uppenbarligen underlåtit att observera är att spoilern på bakluckan på en V70 är öppen för såväl luft som vattenflöde i rutans ovankant samt att ingen av de omständigheter du i övrigt nämner är av någon direkt relevans för den torkarautomatik vi diskuterar.
MurreR skrev:Och att man fick ytterligare en redogörelse för vart sveriges mittpunkt ligger, fantastiskt. Anders verkar vara duktig på det här med vedertaget språkbruk och det är skönt att någon på ett forum kan, likt en domare, avgöra vad som är allmänt vedertaget och inte. Fantastiskt. Ha en fortsatt trevlig kväll, ska gå ut och tvätta min bakruta.
Här ger du ytterligare ett par exempel på din benägenhet att drömma ihop saker och ting. Jag talade om Mellansverige. Du drömmer ihop att jag istället pratade om Sveriges geografiska mittpunkt. Uppenbarligen drömmer du också ihop att jag själv agerar domare ifråga om vad som är vedertaget språkbruk. Vad som avgör den saken är förstås inte jag utan närmsta någotsånär tillförlitliga uppslagsbok/lexikon. Wikipedia har visserligen inte alltid rätt men det här fallet är lite för enkelt för att det skall klicka:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Mellansverige

Om man har minnet i behåll behöver man förstås inte konsultera någon uppslagsbok eller något lexikon heller. Skillnaden mellan Mellansverige å ena sidan och Sveriges geografiska mittpunkt å den andra får man lära sig allra senast på mellanstadiet.
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 12
Nästa elbil från Volvo?

I carup står det att Volvo ska presentera n&[…]

Superkort klipp men så här ser det ut f[…]

Hamnat i världens undergång. Ullared en[…]

@White , Så länge är det faktist […]