Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MurreR
#1175348
Hej,
Har sökt och funnit en del trådar om vinande ljud men inget som stämmer helt överens med det jag upplever.

Bilen är en xc70 d4 awd automat -16.
Det kommer ett vinande ljud från motorn eller lådan/axlar när man kör. Finns i alla hastigheter och på alla växlar men hörs mest på relativt låga varv och måttlig belastning. Vid lugn stadskörning hörs det som mest, och då hör man även hur ljudet ändrar karaktär/nyans allt eftersom varvtalet ändras eller motorn växlar. Men det hörs även på motorväg/E4 om vägen är slät och fin. Högre varv = högre frekvens, lägre varv = mörkare ljud. Drar jag på gasen lite kraftigare så hörs inget, misstänker att ljudet då dränks av det övriga motorljudet.

Jag är tämligen säker på att detta ljud inte fanns när bilen var helt ny i höstas, utan att det har uppkommit under de senaste månaderna. Börjar störa mig ordentligt på det nu, och nojig som man är..

Har tänkt jag ska kolla med serviceteknikern framöver men ville kolla här också efter erfarenheter från andra.
av MurreR
#1175511
jonaspal skrev:Låter det även om du stänger av fläkten och/eller ACn?
AC verkar fungera som den ska, snabb på att kyla. Det var en av de punkter jag hittade vid tidigare sökningar, att det kan komma från just AC. Men verkar inte vara så i mitt fall.
Ska tillägga en annan premiss och det är att ljudet börjar höras endast när bilen är ordentligt varmkörd.
av dabman
#1176683
Ställer en fråga om ett ljud jag får, kanske liknande. Men jag får det bara vid jämn belastning, går att få fram om man gasar och släpper gasen något så den drar jämnt. Har alltid haft detta ljud från leverans. Ljudet låter mer från 0.10sek när jag flyttar telefonen närmare stereon. Ibland undrar jag om det är en fläkt som på påverkas av gaspådraget/belastningen.

https://1drv.ms/v/s!AvbU2w0v60Gahp4CxFFFt3fAmVChDg

Hoppas länken funkar, säg till annars.
Användarvisningsbild
av LeifA
#1176711
Igensatt filter i servobehållaren kan låta lite.
av fredrik88
#1177278
Har också en XC70 D4 AWD -16 med samma vinande ljud som TS.
Hörs mest vid stads/landsväg med foten måttligt på gasen. Slutar om man släpper gasen eller om man gasar lite mer.

Har provat att stänga av ac:n och ljudet minskar betydligt, men man kan fortfarande höra det väldigt svagt.
Finns det någon fläkt som går även när man stängt av ac:n?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
av dabman
#1177333
fredrik88 skrev:Har också en XC70 D4 AWD -16 med samma vinande ljud som TS.
Hörs mest vid stads/landsväg med foten måttligt på gasen. Slutar om man släpper gasen eller om man gasar lite mer.

Har provat att stänga av ac:n och ljudet minskar betydligt, men man kan fortfarande höra det väldigt svagt.
Finns det någon fläkt som går även när man stängt av ac:n?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Lyssnat på mitt klipp? Samma?
Volvo on call och GSM

spelar ingen roll när inte VOC finns lä[…]

Löjliga priser XC70

Ägarna av äldre xc70 hänger på[…]

Om det inte blev ett gnistregn med den kopplingen […]

Monterade in en CarPlay box i bilen. Känns […]