- ons 24 maj 2017, 18:59
#1174993
Jag har en XC70 D5 2015 som haft en hel del problem med elektroniken. Lång historia kort så var det en hel del kontiga meddelanden, varningslampor, osv, och efter ett tag så började den ladda ur sig. Vid något tillfälle fick det bli vägassistans då den laddat ur sig helt på bara två timmar. Verkstaden hittade inget utan körde den vanliga förklaringen att vi kört dieselvärmaren för mycket. Ca: 4 ggr på en hel säsong tycker jag inte är mycket. :shock: Efter ha ha betalat 680 kronor konstaterade man att batteriet var helt slut och behövdes bytas för ytterligare 2800 kronor. Jag tyckte att livslängden borde vara minst 5 år snarare än 2 år, plus var övertygad om att ett ev. dåligt batteri var en symptom på något annat, och avböjde batteribyte. Körde vidare ett tag och bilen blev bättre ända till ett servicemeddelande dök upp att det varvdags att boka tid. Enligt servicemenyn var det dock 7 månader eller 2500 mil kvar till nästa service.
In på verkstaden igen och här kommer det märkliga. Dels gjorde man ett nytt batteritest och batteriet var plötsligt kärnfriskt! Tur jag inte kastade de pengarna i sjön då .... Sedan fick jag veta att det finns ytterligare en parameter för serviceindikering, nämligen antalet timmar motorn varit igång. Standardvärdet mellan service är 500 timmar och min bil hade passerat detta. Mycket märkligt tyckte jag. Som tur är finns ju körjournalerna i VOC. Jag tankade ner dessa sedan senaste servicen och räknade ut att bilen varit igång knappt 96 timmar sedan senaste service. Motorelektroniken tror alltså att den varit igång mer är fem gånger så länge!!!
Min teori är att del av motorstyrningen och/eller annan elektronikbox/ECU inte stängts ner helt när bilen stängts av, utan dels stått och dragit ström, dels fortsatt att räkna motortimmar.
Någon som har någon liknande erfarenhet eller insikt att kommentera min teori?
In på verkstaden igen och här kommer det märkliga. Dels gjorde man ett nytt batteritest och batteriet var plötsligt kärnfriskt! Tur jag inte kastade de pengarna i sjön då .... Sedan fick jag veta att det finns ytterligare en parameter för serviceindikering, nämligen antalet timmar motorn varit igång. Standardvärdet mellan service är 500 timmar och min bil hade passerat detta. Mycket märkligt tyckte jag. Som tur är finns ju körjournalerna i VOC. Jag tankade ner dessa sedan senaste servicen och räknade ut att bilen varit igång knappt 96 timmar sedan senaste service. Motorelektroniken tror alltså att den varit igång mer är fem gånger så länge!!!
Min teori är att del av motorstyrningen och/eller annan elektronikbox/ECU inte stängts ner helt när bilen stängts av, utan dels stått och dragit ström, dels fortsatt att räkna motortimmar.
Någon som har någon liknande erfarenhet eller insikt att kommentera min teori?