Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av dieselhog
#1174993
Jag har en XC70 D5 2015 som haft en hel del problem med elektroniken. Lång historia kort så var det en hel del kontiga meddelanden, varningslampor, osv, och efter ett tag så började den ladda ur sig. Vid något tillfälle fick det bli vägassistans då den laddat ur sig helt på bara två timmar. Verkstaden hittade inget utan körde den vanliga förklaringen att vi kört dieselvärmaren för mycket. Ca: 4 ggr på en hel säsong tycker jag inte är mycket. :shock: Efter ha ha betalat 680 kronor konstaterade man att batteriet var helt slut och behövdes bytas för ytterligare 2800 kronor. Jag tyckte att livslängden borde vara minst 5 år snarare än 2 år, plus var övertygad om att ett ev. dåligt batteri var en symptom på något annat, och avböjde batteribyte. Körde vidare ett tag och bilen blev bättre ända till ett servicemeddelande dök upp att det varvdags att boka tid. Enligt servicemenyn var det dock 7 månader eller 2500 mil kvar till nästa service.

In på verkstaden igen och här kommer det märkliga. Dels gjorde man ett nytt batteritest och batteriet var plötsligt kärnfriskt! Tur jag inte kastade de pengarna i sjön då .... Sedan fick jag veta att det finns ytterligare en parameter för serviceindikering, nämligen antalet timmar motorn varit igång. Standardvärdet mellan service är 500 timmar och min bil hade passerat detta. Mycket märkligt tyckte jag. Som tur är finns ju körjournalerna i VOC. Jag tankade ner dessa sedan senaste servicen och räknade ut att bilen varit igång knappt 96 timmar sedan senaste service. Motorelektroniken tror alltså att den varit igång mer är fem gånger så länge!!!

Min teori är att del av motorstyrningen och/eller annan elektronikbox/ECU inte stängts ner helt när bilen stängts av, utan dels stått och dragit ström, dels fortsatt att räkna motortimmar.

Någon som har någon liknande erfarenhet eller insikt att kommentera min teori?
av andersuw
#1174997
Har varken själv varit med om eller hört talas om något liknande. Men det du nämner är en tänkbar möjlighet. En annan möjlighet är att i datorsystemet i något läge där elförsörjningen varit dålig kommit att ändra värdet för antal driftstimmar på ett galet sätt. När spänningen faller under den nivå som egentligen behövs för driften kan datorer ibland uppföra sig lite märkligt.
av Daniel73
#1175014
Frågan är hur tillförlitligt batteritestet är.

Det är inte ovnligt med byte efter två år.

Mitt batteri blir inte fullare än 85% enligt ctek sense. 2 år och 3100 mil.

Förra våren då bilen var 12 mån och gått 1600mil låg den sällan under 95%

Låg batterispänning kan orsaka en hel del fel på en såpass datoriserad bil.
av rid54
#1175022
Nu förstår jag mig inte på den nyare elektroniken, men batterier är lättare att få grepp om. Ett blybatteri kan testas objektivt för kapacitet (alltså inte nån fordonsberoende eller laddarfabrikantberoende undersökning). Antingen genom laddnings- och belastningsprov, eller genom mätning av elektrolytdensiteten. 85% efter 2 år är inte dåligt och ska inte påverka anvädningen av bilen i fråga.

Vad gäller elektronisk styrning tycker man tillverkaren skulle ha en skyldighet att utreda och informera ägaren om vad som har hänt i dett fall som beskrivs här. Det är ju närmast obegripligt att TS ska behöva ställa fråga här, om ett så uppenbart missförhållade vad gäller data om bilens användning - det borde en kunnig (märkes-) verkstad kunna hantera rakt av.
av andersuw
#1175034
Det är inte säkert att verkstadspersonalen vet vad som hänt, hur erfaren den än är, och inte heller säkert att de kan ta reda på det, i alla fall om felet inte givit upphov till felkod och alla fel gör inte det. Beror i övrigt på om det hänt förut och om det finns teknisk journal på det. Ingen torde väl heller längre vara överraskad över att datorer beter sig spattigt ibland eller att de ibland gör det bara vid ett enstaka tillfälle, utan att det finns någon egentlig defekt.

Däremot borde ju verkstaden ha gjort bättre ifrån sig när det gäller batteriet. Det är ju ingen "rocket science" att kolla att spänningen är OK, att batteriet tar laddning som det borde och att det fungerar som det skall vid belastningsprov.
av Daniel73
#1175075
rid54 skrev:Nu förstår jag mig inte på den nyare elektroniken, men batterier är lättare att få grepp om. Ett blybatteri kan testas objektivt för kapacitet (alltså inte nån fordonsberoende eller laddarfabrikantberoende undersökning). Antingen genom laddnings- och belastningsprov, eller genom mätning av elektrolytdensiteten. 85% efter 2 år är inte dåligt och ska inte påverka anvädningen av bilen i fråga.

Vad gäller elektronisk styrning tycker man tillverkaren skulle ha en skyldighet att utreda och informera ägaren om vad som har hänt i dett fall som beskrivs här. Det är ju närmast obegripligt att TS ska behöva ställa fråga här, om ett så uppenbart missförhållade vad gäller data om bilens användning - det borde en kunnig (märkes-) verkstad kunna hantera rakt av.

Nä 85% är inte dåligt men jag misstänker att jag hamnar under 70% nästa år och då behövs inte mycket innan orken tar slut.

Vad jag. Ille ha sagt är att batterierna lever ett ganska hårt liv i volvos dieslar.
Att dom tar slut å 2-3 år är inte helt ovanligt.
Arbe höst läser man om liknande fel där batteriet enl verkstad är ok.
Veckan efter tvärdör det och med nytt batteri försvinner felet.

Så om batteriet underkändes ena gången och blev godkänt nästa gång så bör man ju fundera över vilkwt test som var korrekt.

Jag har precis bytat batteriet och felsöka (u[…]

Instrumentpanelen visar konstant -45 grader, har h[…]

Om kriget kommer...

Visst, när vägarna blir förstö[…]

Har förberett med att beställa mjuka mat[…]