Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1174715
Rådlös skrev:Ett förtydligande om serviceintervaller så det inte uppstår något allvarligt i framtiden: Service är var 3000 mil. Då kollar man och eventuellt byter/lagar vanliga delar som hör till bilen säkerhet och funktion och utsläpp. Allt efter ett uppgjort schema. Oljebyte och oljefilter ingår där. Var 1500 mil byter man enbart olja och oljefilter. Man kollar inget annat om inte kunden har sagt till. Och om det är en verkstad med självaktning säger dom naturligtvis till om dom ser att t.ex bromsbelägg behöver bytas eller någon annan viktig funktion måste åtgärdas.
Ventilkontroll och eventuell justering var förut en servicepunkt vid 12 000 mil. Den är borttagen sedan några år.
Så i korthet: Service var 3000 mil. Olje- och filterbyte var 1500 mil på alla 2.5 Fxx-modeller.
Tack för förtydligandet! Handlaren lovar att bilen levereras nyservad/nybesiktad och jag kan ju be om en total genomgång av tex. bromsar.
#1175133
volvofantast skrev:
vincentb skrev:Tack för allas input! Jag slog till på en 2010-års V70 Momentum Polestar med 13600 mil. De ska byta styrväxel till en sprillans ny och fick även nyare 17" fälgar. Efter en provkörning var jag HELT fast. Fantastisk bil.
Vad var det för fel på styrväxeln eller symtom ?
Handlaren hade vid besiktning och servning märkt att det var "glapp" i styrningen vilket också kändes av aningen när jag provkörde. De sa att de beställt en ny del och skulle efter montering ombesiktiga den. Eftersom det är en MRF-ansluten handlare känns det tryggt.
#1175168
vincentb skrev: Har frågat handlaren om serviceboken men de uppger att den levereras nyservad och nybesiktad så det känns rätt tryggt.
Det där argumentet ska du akta dig för. Menar handlaren att det inte är nödvändigt att tillhandahålla serviceboken, eftersom bilen kommer att servas och besiktigas innan du åker hem med den? Det betyder ingenting och säger ingenting om bilens servicehistorik. Hur ofta har den exv fått ny olja mm?

Serviceboken tillhör bilen, precis som förarstolen och ratten. Serviceboken är inget som är bra att ha eller något som handlaren tycker är går att byta bort mot exv en "ny fullständig service" (vilket i bästa fall betyder oljebyte, i sämsta en koll av oljenivån), utan den tillhör bilen!
#1175189
Yaniz skrev:
vincentb skrev: Har frågat handlaren om serviceboken men de uppger att den levereras nyservad och nybesiktad så det känns rätt tryggt.
Det där argumentet ska du akta dig för. Menar handlaren att det inte är nödvändigt att tillhandahålla serviceboken, eftersom bilen kommer att servas och besiktigas innan du åker hem med den? Det betyder ingenting och säger ingenting om bilens servicehistorik. Hur ofta har den exv fått ny olja mm?

Serviceboken tillhör bilen, precis som förarstolen och ratten. Serviceboken är inget som är bra att ha eller något som handlaren tycker är går att byta bort mot exv en "ny fullständig service" (vilket i bästa fall betyder oljebyte, i sämsta en koll av oljenivån), utan den tillhör bilen!
Kanske var lite otydlig. Jag får också serviceboken och tittade även i den innan jag betalade handpenningen. Det såg ut som att bilen varit servad varje 1200 - 1400 mil. Bilen har varit leasingbil två gånger och sedan haft endast 1 privatperson som ägare.

Billigaste lösningen är att ersätta[…]

Kolla trycvärden och temperaturer på en[…]

Nästa elbil från Volvo?

I carup står det att Volvo ska presentera n&[…]

Superkort klipp men så här ser det ut f[…]