Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1174673
Letar för fullt efter en 2.5FT med 231hk-motorn (automat) och funderar lite över hur många mil man max kan våga sig på.
Det finns t.ex. bilar med 13600 mil, men det känns som att man bör hålla sig max runt 10000 mil så att den dels håller lite längre, dels går att sälja lättare om ett par år. Det är dock min personliga uppfattning och grundar sig inte i några kunskaper på bilar. Alla bilar under 10000 mil befinner sig på typ 40-60 mil ifrån Stockholm där jag bor och jag har ingen större lust att ta flyget ner för en bil..

Visst har man hört mycket att ifall en Volvo är väl omhändertagen och servad som den ska bör hålla i många, många mil.

Vad säger ni som kan lite mer om sånt här? Vad kan jag våga mig på?
#1174682
Om man vill kolla en rimlig mätarställning så finns ju tidigare mätarställningar hos Bilregistret. Och om serviceboken har trovärdiga stämplar, så vet du att servicen bör ha varit rätt utförd. Det kan ju t.o.m vara så att tidigare ägaren har bott på samma ort och att det är samma verkstad som har gjort servicen. Men då kanske man skall ha lite tur också.
När det gäller det viktiga (stora och lite dyrare) serviceintervallet för ditt objekt, så är det inte förrän vid 18 000 mil då kamremmen skall bytas. Hjälpaggregatremmen skall bytas vid max 10 år och då kanske du kommer i närheten av kamremmsbytet samtidigt. Allt det andra, tändstift, oljebyten, filter, bromsar etc. etc. är ju närmast rutinkontroller och det är förhållandevis lätt att se så det är utfört.
Senast redigerad av 1 Rådlös, redigerad totalt 0 gånger.
#1174687
Vet inte om det hjälper men det finns ju ganska många olika 2,5T och -FT. Om du kollar även på de som har 200 hk (ev. även på vanliga bensinare, om etanol inte är ett krav?) så har du fler att välja på. Dessutom kan alla skrämmas upp till 240-250 hk med polestar, kostar 6900 kr när det är kampanj som kommer lite nu och då.
#1174693
Det finns inget entydigt samband mellan mätarställning och fel på bilen. Kan mycket väl vara så att bilen kräver mer reparationer vid 10.000 mil än 13.000 mil. Välj den bil du tycker känns rimligt prissatt och passar dina önskemål istället.
#1174695
Rådlös skrev:Om man vill kolla en rimlig mätarställning så finns ju tidigare mätarställningar hos Bilregistret. Och om serviceboken har trovärdiga stämplar, så vet du att servicen bör ha varit rätt utförd. Det kan ju t.o.m vara så att tidigare ägaren har bott på samma ort och att det är samma verkstad som har gjort servicen. Men då kanske man skall ha lite tur också.
När det gäller det viktiga (stora och lite dyrare) serviceintervallet för ditt objekt, så är det inte förrän vid 18 000 mil då kamremmen skall bytas. Hjälpaggregatremmen skall bytas vid max 10 år och då kanske du kommer i närheten av kamremmsbytet samtidigt. Allt det andra, tändstift, oljebyten, filter, bromsar etc. etc. är ju närmast rutinkontroller och det är förhållandevis lätt att se så det är utfört.
Då vi kommer åka ca 1000 mil per år känns 18000 mil ganska långt bort ändå. Har frågat handlaren om serviceboken men de uppger att den levereras nyservad och nybesiktad så det känns rätt tryggt.
Schmoyoho skrev:Vet inte om det hjälper men det finns ju ganska många olika 2,5T och -FT. Om du kollar även på de som har 200 hk (ev. även på vanliga bensinare, om etanol inte är ett krav?) så har du fler att välja på. Dessutom kan alla skrämmas upp till 240-250 hk med polestar, kostar 6900 kr när det är kampanj som kommer lite nu och då.
Väljer 231-motorn då den drar något mindre och många bäckar små, tänker jag. Den är redan törstig så finns det en liten skillnad i bränsleförbrukning så tar jag hellre det.
Variosboy skrev:10k mil = längre till kamremsbytet som är vid 18k.
13,6k mil = 12k mils servicen är gjord (runt 6000:- hos volvo).

Med det sagt kan det finnas anledning att fundera på hur värt det är att köpa en som bara gått 10 till skillnad från en som gått 13.
Hörde från någon annan på forumet är de tagit bort 12k mils-servicen och att det endast är den vanliga 1500 mils-servicen som man behöver.
StefanN skrev:Man köper väl den bilen som känns rätt med utrustning och sånt, nån service hit eller dit är ju småpengar.
Ja, det är helt sant! Just det här objektet har Momentum och Polestar, så det känns rätt bra. Vill ju hellre ha Summum, så ev. väntar jag in en sådan istället.
Lövet skrev:Det finns inget entydigt samband mellan mätarställning och fel på bilen. Kan mycket väl vara så att bilen kräver mer reparationer vid 10.000 mil än 13.000 mil. Välj den bil du tycker känns rimligt prissatt och passar dina önskemål istället.
En mycket bra poäng! Ja, den här har Momentum och Polestar för ca 100k, så det känns rätt schyst.
#1174709
Ett förtydligande om serviceintervaller så det inte uppstår något allvarligt i framtiden: Service är var 3000 mil. Då kollar man och eventuellt byter/lagar vanliga delar som hör till bilen säkerhet och funktion och utsläpp. Allt efter ett uppgjort schema. Oljebyte och oljefilter ingår där. Var 1500 mil byter man enbart olja och oljefilter. Man kollar inget annat om inte kunden har sagt till. Och om det är en verkstad med självaktning säger dom naturligtvis till om dom ser att t.ex bromsbelägg behöver bytas eller någon annan viktig funktion måste åtgärdas.
Ventilkontroll och eventuell justering var förut en servicepunkt vid 12 000 mil. Den är borttagen sedan några år.
Så i korthet: Service var 3000 mil. Olje- och filterbyte var 1500 mil på alla 2.5 Fxx-modeller.

Tja, Är väll en enkel fråga egent[…]

XC70 - S80 och XC90 i ett?

Sitter ju backkamera i vilken V70/XC70 som hels[…]

Tack för ett utförligt svar Lennart! S&a[…]

Fattar inte riktigt detta. Alla av nya generatione[…]