Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1174614
Hej

Pdc'n har pajat och bilen ska besiktigas till sommaren. Är detta något som besiktningen kommer att anmärka på?
#1174621
Nej. Det finns mig veterligen inget krav på att bilar måste ha PDC eller att den måste vara i funktion om man har en.
#1175012
Nash skrev:Lär väl visa sig vid besiktningen annars..
Man lär ju vilja veta det före dess. Därav TS fråga.

Jag har själv PDC på båda mina bilar. Den "nya" har aldrig besiktigats ännu men den "gamla" förstås många gånger. Ingen besiktningsman har någonsin brytt sig om att kontrollera om PDCn fungerar.
#1175116
andersuw skrev:
Nash skrev:Lär väl visa sig vid besiktningen annars..
Man lär ju vilja veta det före dess. Därav TS fråga.

Jag har själv PDC på båda mina bilar. Den "nya" har aldrig besiktigats ännu men den "gamla" förstås många gånger. Ingen besiktningsman har någonsin brytt sig om att kontrollera om PDCn fungerar.
Ok nu känner jag mig lite lugnare :lol: Det syns på displayen i form av en uppmaning att pdc behöver servas. Förvisso så kommer den bara upp då man startar bilen. Resettar med knappen på blinkersspaken så försvinner det. Har inte brytt mig om att laga detta än, saknar det heller inte direkt. Får väl montera ned kofångaren nån gg i sommar och ta en titt på't. Förmodlingen nån sensor som gett sig. Den har fungerat till och från ett tag men nu har den kastat in handduken :mrgreen:
#1175121
helgonet1: kolla felkoder istället, finns säkert mycket som kan fela. Fick en intermittent felkod på min bil att spänningen till styrenheten var fel, inget man upptäcker hux flux (fast felkoden återkom aldrig så var nog bara en bugg).

Och nej, parkeringshjälpen behöver inte fungera. Inte heller stereon, fönsterhissarna eller andra bekvämlighetstillbehör. Besiktningen kollar bara att bilen är vägduglig och trafiksäker.
#1175157
Schmoyoho skrev:helgonet1: kolla felkoder istället, finns säkert mycket som kan fela. Fick en intermittent felkod på min bil att spänningen till styrenheten var fel, inget man upptäcker hux flux (fast felkoden återkom aldrig så var nog bara en bugg).

Och nej, parkeringshjälpen behöver inte fungera. Inte heller stereon, fönsterhissarna eller andra bekvämlighetstillbehör. Besiktningen kollar bara att bilen är vägduglig och trafiksäker.
Ja det är bäst att göra innan man börjar att brottas med det. Fast jag blir tvungen att åka till Volvo för att göra detta då jag inte har möjlighet själv.

Stort tack, erniefågelholk! Det blir till st[…]

Storlek på Skivor/bromsar?

Har beställt via reg.nr. en tidigare gå[…]

Nu hittade en polare till mig en tysk åter[…]

S80 T6 AWD -08

ar en S80 awd v8 -07 med dynaudio. Kan du vara […]