Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av crossmatte
#1174513
Hej!

Jag har problem med bilen, ibland när man släpper bromsen är det en fördröjning innan den börjar driva och när den gör det så blir det med ett ryck. Händer ofta vid rödljus osv.

Har hört talas om att man genom programvara kan ta bort något som heter neutralkontrollen i växellådan.
Enligt Volvo här i stan så finns det ingen officiell mjukvara för att ta bort den.
Är det någon som kan bekräfta detta? eller om han möjligtvis har fel kan säga artikelnummer eller liknande på programvaran.


Bilen är en V70 D5 automat AWD 2013 på 12 800 mil


MVH
Mattias
Användarvisningsbild
av apersson850
#1174522
Finns det ens på den modellen? Neutralkontroll fungerar (eller fungerade) så att lådan gick över i läge N för att minska bränsleförbrukningen (spar 20% av stilleståndskonsumtionen) och minska uppvärmningen av lådan. Men folk tyckte precis som du, att det blev ryckigt när man skulle igång igen. Såvitt jag vet plockade Volvo bort funktionen i samband med service och återinförde den aldrig igen. Den finns exempelvis inte på min D5 från 2012, inte ens från början, så det är ju rätt märkligt om den finns på din.

Ska jag stå lite längre tid petar jag ibland in N manuellt, för att slippa att bilen står och drar när den ska stå still. Men då har jag ju koll på när jag lägger in D igen.
av andersuw
#1174533
Det är mycket möjligt att det inte finns på just V70 D5 AWD -13. Men det har såvitt jag vet återinförts i takt med att S/S blivit mer eller mindre standard. Min V70 D4 -15 med åttastegad automat har definitivt neutralkontroll (en väl fungerade sådan) och det finns även enligt VIDA på åtminstone vissa varianter av den äldre sexstegade automat som ni har.

@TS: Hur länge har du ägt bilen och har problemet funnits där från början? Om det dykt upp efter hand är det väl mycket som talar för att det är något fel på lådan som behöver åtgärdas snarare än någon funktion som bör programmeras bort.
Användarvisningsbild
av Momentum
#1174555
andersuw skrev: återinförts i takt med att S/S blivit mer eller mindre standard.
Om man har S/S varför ska då lådan lägga i friläge? Motorn stannar väl?
av Schmoyoho
#1174563
Tyngre för startmotorn att dra runt om momentomvandlaren är inkopplad? Gissar jag iallafall.

På infosidan i VIDA om min bil står det f.ö "Neutralkontroll: ja" men har aldrig varit med om att den någonsin "lagt ur" drive när jag stått länge med foten på bromsen.
Användarvisningsbild
av Momentum
#1174568
Schmoyoho skrev:Tyngre för startmotorn att dra runt om momentomvandlaren är inkopplad? Gissar jag iallafall.
Lådor för bilar med S/S har ju en elpump som håller uppe oljetrycket i lådan, för att man inte ska behöva vänta på att motorn ska skapa oljetrycket vid återstart
Användarvisningsbild
av Momentum
#1174570
Schmoyoho skrev: men har aldrig varit med om att den någonsin "lagt ur" drive när jag stått länge med foten på bromsen.
Jag tror att det handlar om väldigt länge innan den gör det, typ 5-10 minuter
Användarvisningsbild
av apersson850
#1174575
Men då skulle ju i princip aldrig någon märka det, någonsin. Måste vara mycket sällan någon råkar stå på tomgång med växel ilagd i tio minuter med just en Volvo som har just neutralkontroll. Händer väl inte oftare än att Sverige vinner ishockey-VM.
av andersuw
#1174609
Momentum skrev:
Schmoyoho skrev:Tyngre för startmotorn att dra runt om momentomvandlaren är inkopplad? Gissar jag iallafall.
Lådor för bilar med S/S har ju en elpump som håller uppe oljetrycket i lådan, för att man inte ska behöva vänta på att motorn ska skapa oljetrycket vid återstart
Stämmer. Men som jag fattar det autostartar motorn utan att momentomvandlaren är inkopplad och pumpen finns där för att momentomvandlaren skall kunna kopplas in igen utan irriterande fördröjning så snart startögonblicket är över. Men detta är kanske något annat än neutralkontroll i den gamla vanliga meningen.

I vart fall finns enligt VIDA den åttastegade automaten såväl som dess sexstegade föregångare att tillgå (beroende på bilmodell) både med och utan neutralkontroll i den gamla vanliga meningen, det vill säga där neutralkontroll innebär att friläge automatiskt läggs i när bilen står still med motorn igång förutsatt att vissa grundläggande villkor är uppfyllda.

Mer info om hur det funkar på min egen bil med den åttastegade automaten finns här:

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 0#p1036600
Bältesvarnare

Är väl bara på passagerarsäte[…]

Just det, tillägg… Kollade EGR bö[…]

Brainys V60

Hej. Ni som känner mig från för[…]

Vi som beställt nya XC60

När beställde du? Jag lade f&o[…]