Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1174623
Jag vet inte om Volvos centrala garantiregler ger rätt till lånebil vid garantireparation. Men Upplands Motor som återförsäljare ger en i alla fall den rätten och jag gissar att det betyder att VCC Sweden står för fiolerna. Jag har ju inte köpt min bil hos Upplands Motor men det spelar uppenbarligen ingen roll. Det enda som har betydelse är att den är inlämnad där för garantireparation.

Sedan kan det ju vara lite speciellt om det handlar om "förlängd garanti" eller goodwill som i TS fall. Då är det ju fullt tänkbart att det gäller andra regler än om den normala garantitiden inte löpt ut.
#1174628
Gäller erbjudandet om hyrbil från Volvo Assistans verkligen om man befinner sig på hemorten? När jag läser villkoren får jag intrycket att de förutsätter att man befinner sig på resa.
#1174634
De 3 gånger jag bärgade min förra volvo rasade den här i stan och jag fick hyrbil 3 dagar från assistans, hämtade hyrbil ett par timmar efter att bilen blivit bärgad. En gång körde de tom ut den till mig på plats.
#1174635
Jag har fått det på hemorten via assistans. Har inte sett någon klausul om att det inte skulle vara så.

Är det reklamation det handlar om (alltså ett fel som är Volvos fel) har man enligt konsumentköplagen rätt till lånebil eller att på annat sätt bli kompenserad för de extrautgifter man kan tänkas få.
Ibland vill gärna bilhandlare kalla det garanti när det egentligen handlar om reklamation.. för att garantivillkoren kan han skriva själv. (dock får man inte skriva bort rättigheter i konsumentköplagen.. Men det är det kanske inte så många som har koll på.)
#1174636
Ok. Bra att veta att Assistans kan åberopas även i sådana fall och bra att det förhåller sig så. :D
#1174638
joel80 skrev:Jag har fått det på hemorten via assistans. Har inte sett någon klausul om att det inte skulle vara så.

Är det reklamation det handlar om (alltså ett fel som är Volvos fel) har man enligt konsumentköplagen rätt till lånebil eller att på annat sätt bli kompenserad för de extrautgifter man kan tänkas få.
Ibland vill gärna bilhandlare kalla det garanti när det egentligen handlar om reklamation.. för att garantivillkoren kan han skriva själv. (dock får man inte skriva bort rättigheter i konsumentköplagen.. Men det är det kanske inte så många som har koll på.)

Så är det med de flesta ÅF ser ju ut som fågelholkar när man n'mner konsumentlagen och i TS fall klarar han sig ju med assistansbilen så då slipper man ju diskutera med ÅF. Jag gjorde som så att jag tog asistansbbil och sedan hyrbil på tillägsförsäökringen och sedan kontaktade jag eftermarknadsansvarige och förklarade hur det låg till och då tog de hyrbilskostnaden utan krusiduller. Senaste gången V70in var in på verkstad för att spridarna rasat fick jag lånebil direkt utan att ens fråga, det tog 14dagar att reparera bilen ( semestertider ).

men de skickade hem en räkning på spridarbytet mm. Gjorde samma sak då, kontaktade eftermarknadsansvarige och förklarade att trots att nybilsgarantin gått ut hade bilen bara gått 3500mil och att jag ville reklamera ( 3års rekrätt ) spridarna som var bytta en gång på emissionsgarantin ( hade man bytt en gång på garanti, kunde man inet få samma sak bytt igen på garanti enligt ÅF )

De tog det utan snack efter att han blev kontaktad, men man måste ju jämt stå på sig trots garantier osv. Inet alla ÅF är ju såhär såklart. Men här i stan är de då totalt inkompetenta.
S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]

Efter en del fundering fick det bli Goodyear Effic[…]

Klokt. Ja rensade med ett ut ett mindre växt[…]