Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Macka
#1174117
Partikelfiltret verkar vara inne på sin sista vers nu, tvättade det förra året vid 12000, men är igensatt nu igen.
Det ska ju egentligen bytas vid 12000 mil på min modell och jag har kört över 14k, så det var väl väntat.

Nu till frågan. Är det någon som känner till någon verkstad i småland/blekinge trakten som kan koppla bort Partikelfilter och egr samt fixa det i ecu'n?
Vore bäst om man kunde få bort denna värdelösa skiten från bilen helt.
Användarvisningsbild
av Derank
#1174181
Macka skrev:Partikelfiltret verkar vara inne på sin sista vers nu, tvättade det förra året vid 12000, men är igensatt nu igen.
Det ska ju egentligen bytas vid 12000 mil på min modell och jag har kört över 14k, så det var väl väntat.

Nu till frågan. Är det någon som känner till någon verkstad i småland/blekinge trakten som kan koppla bort Partikelfilter och egr samt fixa det i ecu'n?
Vore bäst om man kunde få bort denna värdelösa skiten från bilen helt.
De flesta trimföretag kan göra det.
Användarvisningsbild
av Derank
#1174193
som regel ger bortkopplingen av filtret inget utslag på diagnostesten bilprovningen gör., men 100% ska man inte vara. det finns många som gör det i sammband med chippning får att få ut mer kusar, då gör man en custom mappning. 0ch det är ju samma sak där, hur ofta har bilprovningen upptäckt en chippning, jag känner inet till något tillfälle. Det är ju inte som när man åker och och försöker besiktiga mussen med kompressorn monterad, då får man ju snällt åka hem och skruva bort den och komma tillbaka.
av Daniel73
#1174211
Det räcker inte att programmera bort dpf.
Man måste öppna upp den och tömma den på sitt innehåll också.

Bilprovningen vet hur den ser ut och slår ner på om den byts ut mot ett rör.
Låter man den bara vara kommer den att bli full fort och bli tät då den aldrig kommer att brännas ur.
Användarvisningsbild
av apersson850
#1174226
Det sitter ju där av en anledning. Varför inte göra som det är tänkt och sätta dit ett nytt? Det kostar förstås någonting, men det är ju knappast en överraskning att det kostar pengar att ha bil.
Användarvisningsbild
av Derank
#1174227
Daniel73 skrev:Det räcker inte att programmera bort dpf.
Man måste öppna upp den och tömma den på sitt innehåll också.

Bilprovningen vet hur den ser ut och slår ner på om den byts ut mot ett rör.
Låter man den bara vara kommer den att bli full fort och bli tät då den aldrig kommer att brännas ur.
Man plockar bort det helt. Fins hur många som helst som bessar utan.
Användarvisningsbild
av Macka
#1174255
Derank skrev:
Daniel73 skrev:Det räcker inte att programmera bort dpf.
Man måste öppna upp den och tömma den på sitt innehåll också.

Bilprovningen vet hur den ser ut och slår ner på om den byts ut mot ett rör.
Låter man den bara vara kommer den att bli full fort och bli tät då den aldrig kommer att brännas ur.
Man plockar bort det helt. Fins hur många som helst som bessar utan.
Om man plockar bort det helt blir det inte massa avgaser i motorrummet då?
Måste väl vara bäst att såga upp det och tömma ut filtermaterialet och sedan svetsa ihop att igen?
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]