Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av pincam
#1173653
Hallå där,

Har en D2 MY12 och undrar om någon vet om den har eolys som skall fyllas på? I så fall hur vet man när det är dags? (Min kollega har en Citroen C5 som varnar när det är nära tomt i behållaren, bra där!)
Partikelfiltret behövs heller inte bytas har jag läst mig till, stämmer det?

Partikelfilterbyte har jag gjort på min MY11 1,6d samt fyllt på eolys, men vad jag förstått så är det olika generationer och olika förutsättningar på dessa årsmodeller/motorer?

Tacksam för svar!
av Lövet
#1173659
Det behövs varken byte av partikelfilter eller påfyllning av eolys i din bil. Det är ett självrengörande underhållsfritt filter i den.
av Lövet
#1173689
Inte än. Men det kommer säkert.
av motoauto
#1174391
Om du har en v70 D2 -12 så tror jag att du har PSA-motor (DV6C). Dvs D4162T. Två-ventilad cylinder, 1560 cc.

Den motorn ska bytas partikelfilter på vid 120 000 km. Jag servar min S40 D2-12 på volvo city i Torslanda och jag frågade meken om dem fyller eolys. Han sa att dem fyller på varje service.

Jag läste på annat forum att det injiceras lite eolys i bränsletanken var gång tankluckan öppnas och att detta ämne fungerar som katalysator för processen som sker då filtret regenereras.
av Lövet
#1174394
Nej 115hk har varken bytesintervall eller eolystank. Det är bara 109hk DRIVe som har det i V70.

Har precis hämtat en my24. Elvärmare[…]

@lennarte , Har nollat felkoderna, kört ett […]

Jag gjorde en kontroll av AC på precis samma[…]

Hade min V70 på verkstaden idag och fick e[…]