Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av popeye65
#1173410
Hejsan.

Tänkte höra om det är någon som har optimerat sin V70 T5 med 200hk motorn med Polestar?
50hk och 70Nm mer är ju rätt mycket och bör generera en stor skillnad.
Läser man på Polestars hemsida så är mitt max vridmoment idag mellan 1500 - 4500rpm men efter optimeringen 3000rpm, hur skall jag tolka dessa siffror? får jag max vridmoment först vid 3000rpm eller?
Bilen går ju tyst och fint idag, man hör ju inte motorn vid laglig motorvägsfart eller däröver ;-), kommer motorljudet att öka eller är det bara vid acceleration som det låter mera, vill ju fortfarandes ha en tyst bil :-)
Tänkte passa på nu när priset är 6900:- men är fortfarandes lite tveksam om det är värt pengarna.

// Micke
Senast redigerad av 2 Lövet, redigerad totalt 0 gång. Anledning: Ändrad rubrik. T5 har inte sålts i den generationen.
#1173415
Om det är värt pengarna kan bara du avgöra. Vad ska du ha det till? 200 hk räcker för att åka otillåtet fort i Sverige var som helst. Ska du dra tunga släp i branta backar kan du aldrig få för mycket effekt. Själv har jag Polestar i min D5, vilket innebär 215 -> 230 hk och 440 -> 470 Nm. Nu har jag kört rätt lite med original D5 och husvagn, men jag tycker att den optimerade versionen drar rätt bra just i de varvtal som ofta är aktuella med vagnen bakom. För övrigt räcker original både till att bli fattigare och träna mycket på cykel, om man har otur.

I original har du en motor som ger max vridmoment över ett stort område, 1500-4500 r/min. När du nu ska få 70 Nm (Newtonmeter, inte nanometer, nm) till så kan inte motorn ge det varken vid 1500 eller 4500 r/min. Därför får du en vridmomentkurva som inte är platt mellan 1500 och 4500 r/min, utan (förmodligen) på samma värde som nu vid 1500 r/min, 70 Nm högre vid 3000 r/min och sen nere på samma som nu vid 4500 r/min.
Det kan också vara så att den är högre än nu vid 1500 och/eller 4500 r/min, men skillnaden är i alla fall att den inte är platt längre, utan har en topp vid 3000 r/min.

Vid samma effektuttag, alltså vid samma fart på samma växel, lär du inte märka någon skillnad i ljudvolym. Däremot kan det ju tänkas morra mer om du ska ha ut full effekt, eftersom den blir högre med Polestar, och kraftigare förbränning i regel väsnas mer.
Senast redigerad av 1 apersson850, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av popeye65
#1173427
Jag drar en husvagn på 1350kg ( + överlast ) på semestern och släp titt som tätt.
Håller med att 200hk räcker för hastigheten, men det är som sagt mest vridmomentet som jag är intresserad utav.
Hade en V70 D 2,4 Automat tidigare och den var helt värdelös med husvagnen bakom, körde mest på manuell växel när jag drog husvagnen, men visst denna här som jag har nu funkar som den är, men man blir ju lite sugen att testa :-)

apersson850 skrev:Om det är värt pengarna kan bara du avgöra. Vad ska du ha det till? 200 hk räcker för att åka otillåtet fort i Sverige var som helst. Ska du dra tunga släp i branta backar kan du aldrig få för mycket effekt. Själv har jag Polestar i min D5, vilket innebär 215 -> 230 hk och 440 -> 470 Nm. Nu har jag kört rätt lite med original D5 och husvagn, men jag tycker att den optimerade versionen drar rätt bra just i de varvtal som ofta är aktuella med vagnen bakom. För övrigt räcker original både till att bli fattigare och träna mycket på cykel, om man har otur.

I original har du en motor som ger max vridmoment över ett stort område, 1500-4500 r/min. När du nu ska få 70 Nm (Newtonmeter, inte nanometer, nm) till så kan inte motorn ge det varken vid 1500 eller 4500 r/min. Därför får du en vridmomentkurva som inte är platt mellan 1500 och 4500 r/min, utan (förmodligen) på samma värde som nu vid 1500 r/min, 70 Nm högre vid 3000 r/min och sen nere på samma som nu vid 4500 r/min.
Det kan också vara så att den är högre än nu vid 1500 och/eller 4500 r/min, men skillnaden är i alla fall att den inte är platt längre, utan har en topp vid 3000 r/min.

Vid samma effektuttag, alltså vid samma fart på samma växel, lär du inte märka någon skillnad i ljudvolym. Däremot kan det ju tänkas morra mer om du ska ha ut full effekt, eftersom den blir högre med Polestar, och kraftigare förbränning i regel väsnas mer.
#1173430
Jag tycker min D5 fungerar utmärkt som dragbil. För två veckor sedan flyttade jag några toalettvagnar över en tuvig gräsåker i samband med ett orienteringsarrangemang. Jag tyckte den ena kändes som om den gick lite tyngre än den andra, men det var inga problem att dra någon av dem. Efter några meter insåg jag att jag glömt parkeringsbromsen på den som gick tyngst... Men det gick lika bra att dra den som släde på gräset.

Även med min husvagn, som är 2,5 meter bred (bra vindfång) och ligger på 1600 kg så märks inte mycket mer än att det går åt mer diesel i backarna. Automaten drar runt på sexans växel större delen av tiden. Det ska till rätt rejäla motlut för att den ska växla ner.
Din 2,4D, var det en med 185 hk, eller vilken version gällde det?
Användarvisningsbild
av popeye65
#1173431
Nä, jag hade 163hk motorn i min 07:a diesel :-(
Den bästa dragaren med husvagnen förrutom den jag har nu var en V70-00 tdi med Audi motorn, 4:ans växel farthållaren på 80-85 km/h sen tog den alla backar mm utan att jag behövde växla, och snålt gick den också, blandad körning 0,65 och med husvagnen bakom drog den nästan exakt 1 liter / mil.
Användarvisningsbild
av popeye65
#1173442
Körde jag på högsta växeln på min 00:a tdi så hade jag inget turboladd, den laddade först vid 1900 rpm, så den gick bäst och snålast på 4:ans växel med husvagnen efter :-)
2,4 D:n fick jag ha manuellt i 5:ans växel, annars så gick den tungt att dra, och den var den sämsta och dyraste bilen jag ägt, problem med virvelspjäll, trasig dieselvärmare, igensatt spjällhus mm
Kostade på den över 30 000:- i reparationer innan jag sålde den med förlust efter knappt 3 år, men man kan inte ha tur alltid.....
#1173457
apersson850 skrev:Om det är värt pengarna kan bara du avgöra. Vad ska du ha det till? 200 hk räcker för att åka otillåtet fort i Sverige var som helst.
Har glömt vad det är man säger men... "vägen dit är halva resan"? Viktigare att kunna komma upp i fart snabbt än att köra fort. Personligen gillar jag att ha mycket effekt för att det är skönt att vet att det finns där vid behov, t.ex dåliga påfarter, smidigt att kunna göra omkörningar på halvgas utan att söla.

Tycker 50 hk och 70 Nm för 6900 kr låter som bra valuta för pengarna iallafall. Polestar brukade ha grafer över hk/Nm före/efter optimering. De är borttagna nu men kolla om du kan googla upp en sån så får du se lite hur skillnaden ser ut, om det är mer vrid i hela registret eller bara på toppen.

Edit: någon som vet varför det finns olika 2,5T:or? FT får 200->258 hk, 2,5T får 200->250. Sen får vissa 2,5T 210 hk ->240?
#1173495
Ja, som sagt, det är upp till var och en. Själv tycker jag att jag tröttnar rätt fort på illacceleration upp till den fart man vill hålla. Det är roligt några gånger när man kommer i en Lamborghini eller nåt, men det där att bröla iväg så saker yr omkring i bilen är inget jag vill göra varje gång i alla fall. Däremot gillar jag att hålla ett raskt tempo, i alla fall på sådana ställen där Tusse batong inte lägger sig i hur det körs.

Är ovanligt med ljudmatta i 17" men det[…]

Löjliga priser XC70

Då var vi uppe på 320K igen, men dett[…]

Vi som beställt nya XC60

Trevligt :-) 2024_001.png

Leasing bildäck

Om det gått till så är det ren st[…]